Sy kläder till barnen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fnyfniken

Vilka här syr själva kläder till barnen?

Jag tycker det är jätteroligt, men då jag själv är född på 60-talet och son ung plågades av strumpbyxor, stickad acryl/ull och annat obekvämt så syr jag bara i bomullsjersey till min son. Men jag har bara en vanlig symaskin, och att zick-zacka, nåla, vika, sy, vika, nåla, sy för varje söm tar en evighet! Jag vill ha en overlock!

Har någon här erfarenhet av att sy barnkläder med overlock i jersey. Är det lätt att kanta med band, fålla, sy raglanärm, etc? Vilka relativt billiga maskiner är bra för hemmabruk?

Fny (sysugen)
 
Sv: Sy kläder till barnen...

japp, jag syr! Har också en blogg om saken, Knåpmodern
http://knapmodern.blogspot.com/

Jag har overlock på min maskin men använder det aldrig. Man måste nästan ha en sån där ny maskin med flera trådar samt knivar som skär av tyget för att man ska få det så där proffsigt och de är inte billiga. Enbart overlocksömmen gör inte till eller från, är min erfarenhet. Det är bättre att använda snedslå i stället. Eller tyg som inte rispar upp sig, tex trikå.
 
Sv: Sy kläder till barnen...

Jag syr också. Fast jag klarar mig bra utan overlockmaskin (även om det är himla praktiskt). Jag har en Husqvarna Viking Lily. Inte direkt billig, men inte värsta tokdyra heller. Den gick på drygt 10 papp år 2000, något rabatterad. Jag älskar min symaskin! :)
 
Sv: Sy kläder till barnen...

Jag menade alltså en sån där special-overlock med 4 gigantiska trådrullar. Jag har en massa elastiska sömmar på min maskin (Pfaff variematic 876) och jag måste använda dem när jag syr i jersey, men de gör ju inte hela sömmen, om man säger.

Jag gillar kläder som typ Villervalla som är kantade med en kontrastfärg, men att sy dit dessa kantband kräver ju nålning, söm, vikning, nålning söm och söm. Dessutom blir det inte perfekt och då får man ju sprätta ibland. Jag tänkte om någon har erfarenhet av att sy kantband i jersey med en overlockmaskin som viker och skär och hela baletten. Är det svårt? Blir det lika snyggt som på köpekläder?

Just nu kan jag rumstera om bäst jag vill och sy efter min smak. Men typiskt vore väl om han gillar märkeskläder eller vill vara som precis alla andra så fort han får en uppfattning om vad han har på sig. För jag tänkte ändå att han skulle få bestämma lite hur han vill ha det.

Fny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp