Sv: Switch

Det kommer garanterat komma något sorts preparat på recept. Sen finns risken att det blir licenspreparat men tror inte att det kommer bli speciellt svårt att få tag i om man har bra kontakt med sin vet.
Problemet med switch är vad jag fattade det som inte själva produkten eller ämnena i utan att tillverkarna inte gjort ordentliga studier/dokumentation på sitt preparat och därför så har det avregistrerats.

Det låter ju bra! Eller ja, dåligt eg men då finns ju hopp om att det kan få vara kvar om de bara ser om sitt hem lite.

Eualia: Mot broms hjälper nog bara täcke/intag eller någon form av skydd. Hur ser er hage ut? Våra går i vinterhagen de värsta dagarna för blinningarna/bromsarna följer inte med in i skuggan under taket. Dock får man ju ta in dem delvis ändå, de kan ju inte stå på samma fläck i 12 h om man inte fodrar/vattnar på samma fläck (vilket vi inte gör).

Enligt Hippsons flugmedelstest ska Ultrashield vara ett bra skydd mot bromsar. Jag har använt det i ett par år och aldrig haft problem med bromsbett. Knotten är värst, så där blir det salva. I övrigt inga insekter på hästen, inte ens myggor. Kan ju tillägga att jag bor i västernorrland.

Ultrashield hjälpte inte ett spår här mot broms/blinningar vad ni nu vill kalla dem absolut noll skillnad på sprayad häst eller osprayad båda var lika täckta med skrällena.

Kl
Vi pratade lite om idag att provisorisk göra om stallet till lösdrift. Alltså sätta för så att dom bara kan vara i gången och in i sina boxar. Så får dom gå ut och in som dom vill. Känns som bästa lösningen just nu :(

Ingen :( på den lösningen! Det är det absolut bästa hos oss :)

Mot blinningar räcker skugga typ (här alltså, dvs vinterhagen med vindskydd räcker) och knotten kommer aldrig in i stallet hos oss. Lite i fönstren men inte på hästarna :)

Kl
Vi pratade lite om idag att provisorisk göra om stallet till lösdrift. Alltså sätta för så att dom bara kan vara i gången och in i sina boxar. Så får dom gå ut och in som dom vill. Känns som bästa lösningen just nu :(

Bra tanke men frågan är om det verkligen är tillåtet iom reglerna för lösdrift?

Säkert inte!

Det är ju inte tillåtet att bygga en för stor ligghall heller, för då får man plats med för många hästar och måste förpröva (?).

Troligtvis inte men det struntar jag fullständigt i. Kommer dom och säger nått så är det ju bara att stänga ut dom i hagen igen då i så fall. Håller på och bygger stall hemma hos mig(hästarna står kvar hos mina föräldrar) annars hade jag kunnat byggt något mer ordentligt. Men eftersom vi redan håller på med ett stallbygge och hästarna snart ska flytta så är det ju väldigt onödigt att bygga där. Min hästs välmående är faktiskt viktigare än några löjliga regler... Jag ser självklart till att det inte finns något som hästarna kan skada sig på.

I juver och skap samt runt ögonen brukar jag smeta på skillingarydssalvan. Mina hästar klär av sig flughuvor och flugpannband i en rasande fart.

Hjälper det verkligen mot knotten? Det sitter massvis på och runt huvudet/början av halsen, främst all känslig hud runt typ nosen, eller ja, typ hela området under en engelsk nosgrimma :p

Mot knotten så fungerar skillingarydsalvan bra, men jag använder den bara under magen där det inte kommer så mycket sol. Råkade nämligen "bränna" en häst i ansiktet då jag kom på att jag skulle smörja där med som skydd, rekomenderas inte.

Nä, den aspekten får man ju med tänka på.

Och visst vet jag att den funkar bra mot knott där man smörjer, jag gillar den själv skarpt! Men man kan ju inte täcka hela hästen i skillingaryd :D Eller ja, betegående kan man väl, men ska man rida så blir det nog inte så himla bra.

De där magnetkorten är ren bluff. Dyra dessutom. Skaparen av detta kort är en firma (två kvinnor) som säljer homeopatigrejs. Nån hade läst av koden, där stod det typ några siffror och FLEA. :D Där skräms nog krypen, om de kan läsa av ett magnetkort, vill säga.:cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 804
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka