_Eulalia_

Trådstartare
Har tagit på switch på min väldigt insektkänsliga häst. Har aldrig gjort det förut och det visade sig inte riktigt vara min grej...
Först och främst stod det ju att man inte skulle ha det i sadelläget, men när jag hällde på uppe på rumpen så rann det ju ner i mot ryggen så klart.. Gör det något? Även när jag hällde i manen så kladda det lite och rann ner lite på halsen. Hur håller det mot regn och om hästen rullar sig i hagen?
Hur har switch överlag funkat för er som provat?

Sv: Switch

Switch funkar ok, Flusa funkar bättre. Dock är Flusa förbjudet från och med i år och Switch kommer även det att sluta säljas om ett litet tag. Så köp på dig en flasta när det fortfarande finns :)

Ang i sadelläget, jag skulle nog vänta med att lägga på sadel tills medlet har "torkat in", sedan brukar det inte vara någon fara alls. Har aldrig fått någon reaktion på mina hästar men man kan ju vara lite försiktig.

Efter ett dygn ska det tåla regn, bara man inte schamponerar så. Kan dock avta lite efter att det ösregnat i flera veckor. Att hästen rullar sig försämrar inte funktionen.

Ett tips skaffa en tom liten spruta (alltså medicinvarianten) dra upp i sprutan och applicera från den istället mkt enklare att få det att hamna på rätt ställe och i rätt mängd utan att kladda en massa.

kl

är det nån som vet om det kommer ett "ersättningsmedel" för switch nu när det också försvinner eller är vi nu förpassade till att använda enbart sprayflaskor och skillingarydssalva? :s

Det ska väl finnas något på recept, vet dock inte om det finns medel som är enbart för hästar. Vet inte heller vad de heter!

Switch fungerar klockrent mot fästningar och skapligt mot knott.
Jag har bunkrat lite så jag klarar mig i år och ev nästa sommar.

Det kommer garanterat komma något sorts preparat på recept. Sen finns risken att det blir licenspreparat men tror inte att det kommer bli speciellt svårt att få tag i om man har bra kontakt med sin vet.
Problemet med switch är vad jag fattade det som inte själva produkten eller ämnena i utan att tillverkarna inte gjort ordentliga studier/dokumentation på sitt preparat och därför så har det avregistrerats.

Och ta på ett rejält insektstäcke om man inte har möjlighet att ta in.
Har heller aldrig hittat medel som biter på dem.

Jag hittade ett medel förra eller förr förra sommaren som faktiskt fungerade skapligt mot bromsar. Det var "bromsblockare/bremsblocker" från Effol, en vit sprayflaska med gul och grön text. Finns vanlligt flugmedel också, men denna var det bästa jag hittat genom åren. Inköptes på Citygross.

Senast ändrad:

Har du kollat så hästen tå Switch? Om hästen är så känslig mot insekter kan det mycket väl vara överkänslig för Switch också. Det är ett starkt medel.

För övrigt såg jag en helt ny grej när jag var på Arken Zoo senast. Det var en grej som man ska fästa i manen på hästen och som ska skapa ett magnetiskt fält på något sätt och på så sätt hålla hästen fri från insekter. Helt naturlig produkt. Tyckte det lät väldigt intressant. Om någon provat så skriv gärna och berätta om det.

Till hund finns det bärstens halsband.
Man gnuggar den mot pälsen och fäster det sen på hunden.
Det blir någotslagts magnetism som håller kryp borta. Speciellt fästingar.
Trodde inte på det tills jag fick prova kompisens halsband.

Han hade inga fästingar alls under tiden han bar halsbandet, tills jag tog av det.
Tog inte lång stund innan jag hittade ett par som kröp på honom.
Var det något sånt du hittat?

Har du kollat så hästen tå Switch? Om hästen är så känslig mot insekter kan det mycket väl vara överkänslig för Switch också. Det är ett starkt medel.
.

Det är ovanligt att de reagerar. Har använt det på alla mina hästar under 20 år och ingen har reagerat. Inte ens fölungarna.

Det kommer garanterat komma något sorts preparat på recept. Sen finns risken att det blir licenspreparat men tror inte att det kommer bli speciellt svårt att få tag i om man har bra kontakt med sin vet.
Problemet med switch är vad jag fattade det som inte själva produkten eller ämnena i utan att tillverkarna inte gjort ordentliga studier/dokumentation på sitt preparat och därför så har det avregistrerats.

Aha, jag som hörde att det berodde på effekten om det kommer ut i naturen. Dödar vattenlevande organismer...

Man gnuggar den mot pälsen och fäster det sen på hunden.
Det blir någotslagts magnetism som håller kryp borta. Speciellt fästingar.

Nänä, bärnsten kan inte orsaka "någon sorts magnetism":crazy:. Möjligtvis om man kan gnugga så det blir statiskt elektricitet men ser då inte varför det inte skulle fungera minst lika bra med att gnugga med en ballong om nu insekter inte gillar sånt.

Aha, jag som hörde att det berodde på effekten om det kommer ut i naturen. Dödar vattenlevande organismer...

Det gör det säkert i större mängder då det är nervgift. Dock så finns det många ämnen som är tillåtna i olika preparat med samma verkningsmekanismer där det gjorts tillräckliga finns studier på biverkningar/miljöpåverkan osv. Men min vet misstänkte som sagt att det som skulle kunna gå att få tag i sen skulle bli licenspreparat.

Ett tips skaffa en tom liten spruta (alltså medicinvarianten) dra upp i sprutan och applicera från den istället mkt enklare att få det att hamna på rätt ställe och i rätt mängd utan att kladda en massa.

Så gör vi, jättebra!

Switch funkar kanon mot våra fästingar. Nada mot knott/blinningar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 804
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka