Svullen och sårig bak. Skabb?

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst har haft problem med muggliknande utslag (inte riktigt som mugg utan "blötare") på bakbenen ett tag. Jag har behandlat med sprit och vaselin och efter stallflytt förra torsdagen då vi övergick från blött sågspån till torv har det genast blivit mkt bättre, så jag fick för mig om att spånet var problemet.. Men tji fick jag.

För ett par dagar sedan blev hon lite tjock vänster bak. Jag tog det som ett bakslag då hon står på boxvila pga fraktur höger bak. Dvs jag trodde hon avlastat benet och därmed blivit svullen i andra.
Hon stod lindad 2 nätter men var utan i natt då jag inte vill ha henne lindad dygnet runt iom att utslagen inte är helt borta.
Iaf när jag kom till stallet idag så var hon jättetjock i benet(nere runt kotan och nån dm upp) , hela benet täckt i utslag och det vätskade på sina ställen. Benet var även extremt varmt.
Jag kylde benet och tvättade rent med vatten men ville inte göra mer iom att jag inte vet vad det är.

Någon som vet vad det kan vara och vad jag kan göra för att det inte ska bli sämre? Linda eller inte linda? Kyla extra mkt?
Vi ska turligt nog till kliniken på måndag så de kan titta på det, men det är ju över ett dygn kvar. :p
Med tanke på hur tjockt benet var, hur varmt det var och hur utslagen utvecklats på bara ett halvt dygn så blir man ju lite orolig. Hon är inte allmänpåverkad i övrigt.

Sv: Svullen och sårig bak. Skabb?

Microcid salva är fantastiskt bra, fungerade bättre än receptbelgda kortisoner och antibiotikasalvor när min fick raspliknande utslag på benen för ett gäng år sedan. Liten dyr tub som finns på apoteken, men den är värd varenda öre!!

har du någon bild på hur det ser ut?

Det låter likt det min häst hade i vintras, det såg ut så här: :crazy:
16_nov3.jpg

Håller med om Microcid, den är jättebra på vätskande utslag. Annars vill jag slå ett slag för torskleverolja, finns på apoteket (bakom disk hos mig). Veterinären rådde mig att inte tvätta så ofta, utan bara badda på oljan och kanske tvätta ett par gånger i veckan med lactacyd och verkligen låta det torka innan oljan baddades på igen.

Håller fullständigt med om torskleveroljan, gärna i omslag. Klipp gärna benet också.

Ja ungefär så, fast inte riktigt lika illa (än). Vet du vad det var för någonting?

Tyvärr är apoteken runt om stängt imorgon och på måndag ska jag ju till kliniken.. Finns det något liknande i vanlig affär?
Eller något medel som lindrar? Det går ju alltid att höra sig för om någon annan har något hemma..

Var ditt också extremt varmt? Jag dränkte en padd i kallvatten och lindade om en stund för att få ner värmen och svullnaden och det hjälpte lite.

Bör man verkligen klippa benet när det är "sårigt" och skorpigt?
Hon är ganska tunnpälsad och på själva området ramlar pälsen av.

Det blir ju varmt för att det blir en reaktion. Vad har du hemma? Hibiscrub kanske? Eller något liknande?

Bör man verkligen klippa benet när det är "sårigt" och skorpigt?
Hon är ganska tunnpälsad och på själva området ramlar pälsen av.

Anledningen till att jag anser att man ska klippa är för att jag ("mugghäst" i snart 10 år:() tycker att man undviker spridning genom att klippa. Klipp inte precis över sårytan, klipp runt.

Jag har just nu iprincip ingenting (tänkte uppdatera apoteket på måndag :p ), då jag precis bytt stall och innan delat allting med en annan.
Men det finns ju alltid folk att fråga om man kan låna/ta/köpa lite av dem ifall de har något.
Det enda jag har (tror jag) är metacam, penicillin, klorhexidinsprit och lite salsyvase. :p

Tyvärr är dock "sårytan" överallt. :crazy:
Värst på baksidan av benet, men det går ända runt om och med tanke på hur snabbt det utvecklat sig förväntar jag mig att det ska se värre ut imorgon.

Om det liknar det på bilden är min gissning någon bakteriehistoria, det har det varit på min häst varje gång. Sedan brukar det vara nåt annat som orsakar sårytan initialt, typ lite svamp, men sen kommer bakterierna.

Så fixa fram nåt bakteriedödande.

Oj sorry att jag inte skrev det :) Det var regnskåller. (vet. uteslöt mugg, rasp, fotskabb och lite annat först)
Det var inte så här illa från början givetvis, och det blev dessutom värre innan det läkte. Det började med hårda krustor på utsidan av skenbenet och en månad senare var benet tjockt av skorpor, i princip runt om från kota till has. Även ett av frambenen fick en hel del men inte lika mycket som bak.

Han fick lymfangit båda bak i ett par omgångar, stod på finadyne några gånger. Han fick aldrig penicillin/antibiotika då han inte hade feber (vet. ville inte ge honom det om han inte hade feber). Till en början la jag spritomslag mot lymfangiten, men det gjorde bara det hela värre i och med att det blev fuktigare, så jag slutade helt med det och med att tvätta så ofta. Vad du än gör så lossa inte på några skorpor!

Jag klippte min hästs ben med en liten tass-sax för hund. Trimmern vågade jag inte använda när det var så skört i huden. Håller med om att det bör klippas för att hålla sig så torrt och svalt som möjligt (min hade ju dock vinterpäls)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka