Svullen kota + karled

ponnyteam

Trådstartare
Hej!
Min häst har fått en svullen kota + karled, det pulserar lite och det är varmt.
Dock inte varm i någon hov!
Red igår och hoppade, superfin som vanligt men snubblade rätt mycket, ganska tungt underlag, vilket var mycket dumt att rida på av mig..
Idag jobbade jag han i skritten och han var fin, men när jag började trava var han halt på vänsterbak, (det benet med svullnaden)!!!
Han är öm och vilar på benet..
Nu går han ensam i en liten hage och pillar med hö hela dagarna utan linda, men lindad på natten!
På onsdag kommer hovslagare och kollar om ev. hovböld, imorgon ringer jag veterinären!
Kan det vara vrickning/stukning? Han går att skritta men inte trava
Vad kan det vara?! :confused::cry:TIPS TACK!!
MVH Olivia

Senast ändrad:
Sv: Svullen kota + karled

Det kan ju vara vad som helst, jag hade velat ultraljuda och titta på gaffelband. Stillastående till du har varit hos veterinär, kyl benet om du inte redan gjort det. Hovböld låter det inte som, ta veterinär först.

Jag har inte kylt utan ara lindat, jag trodde nämligen att kyla bara gjorde nytta precis när det hade hänt.. Veterinären ringer vi imorgon!

Varför inte hovböld? Jag tycker det låter väldigt mycket som en sån?
Den har enligt TS gått från ohalt igår till vilar foten hela tiden idag. Puls och svullnad.
Puls betyder till 90 % att det sitter i hoven. Det kan vara olika saker i hoven men med hur det utvecklats låter böld ganska troligt.

Värmen i hoven kommer nog i så fall.

Men självklart ska hästen inte röras för mycket innan ts vet, det kan ju vara annat och mer allvarligt i hoven också.

Är den svullen och har värme och du inte Vet vad det är värmer man ALDRIG utan kyler .

Inte heller hoppar man eller rider öht ...

Väldigt korkat att hoppa när hästen är skadad, då är det klart som fan att den blir halt. :mad:

Eftersom tråden är 4 månader gammal så vet kanske ts vad det var som var fel?

Gaffelband? Senskada? Hovböld?
Eller kanske en liten vrickning ;)

Ett tips: linda aldrig ett svullet ben för en längre tid, t.ex över natten, om benet sväller ännu mer finns det risk för tryckskada! ;)

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 592
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 832
Senast: Piranesi
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 468
Hästvård Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota...
Svar
6
· Visningar
4 648
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna