svullen buk- priteinbrist?

blizz

Trådstartare
jag hörde nyligen att hästar som får i sig för lite protein blir/kan bli svullna om buken, stämmer det?

Sv: svullen buk- priteinbrist?

jag hörde nyligen att hästar som får i sig för lite protein blir/kan bli svullna om buken, stämmer det?

Ja - eller rättare sagt SER dom svullna ut om buken eftersom de tappat hull/muskler på överlinjen (hals,rygg,kors) men buken behåller sin normala storlek.

vad kan man då ge för tillskott till en sådan häst? Om grovfodergivan ändå är korrekt, bra hö osv, är soja bra?

Det beror på... Finns det analys på höet?

Är man inte säker på att det handlar om för lite protein kan det vara riskabelt att tillsätta protein i form av kraftfoder, i sånna fall är det att rekommendera att tillsätta 1-2kg lusern (kanske mer om inte 1-2kg hjälper) som ju är ett grovfoder och inte är någon fara att överdosera.

kanske dum fråga... men var kan man få tag på lusern?

Senast ändrad:

kanske dum fråga...men var kan man få man tag på lusern?

Inte alls - man måste ju fråga för att lära sig! ;)

Kraffts lusern (både pellets och hackat strå) finns på Granngården. (det spelar ingen roll om du använder pellets eller hackat, det är samma värden i dom, välj det som passar hästen bäst, men köp INTE "lusern mix" för det är inte samma sak)

Om du bor i södra Sverige kan du med fördel köpa Kvarnbyfoders lusernpellets istälelt - de ger mer för pengarna! (sök på Kvarnbyfoder på nätet så hittar du återförsäljare)

okej :) så om man köper hackat lusern, kan man ge det tillsammans med höet då?

okej :) så om man köper hackat lusern, kan man ge det tillsammans med höet då?

Absolut! Det som är fördelen med hackat strå är att hästen får tugga lite mer - som med hö nästan (det ser ju ut som klippt hö). Fast praktiskt kand et ju vara olika om det är lämpligt att blanda i höet... kanske de små stråen av lusern försvinner bland spån/halm i boxen t ex?

Skulle det inte hända nånting med hästens överlinje när du ger 1-2kg lusern så skulle du kanske kunna tillsätta något mer proteinrikt - men det får man se sen (efter minst 1månad med lusern).

okej, tack så jättemkt för hjälpen! :bow: en sista fråga bara: kan man väga lusernhacket med den vanliga hövåget, typ i en höpåse eller så, blr det rätt då?

Det går bra att väga med hö vågen i en ikea påse.;)

min har blivit lite insjuken i sidan bak typ vid virveln men är inte alls sådär benig och tunn uppe som hästen på bilden kan det vara proteinbrist??
han äter hö havre betfor mineraler linfröolja

alla säger att man inte ska starta nya trådar hela tiden utan hålla sig i dom som finns i samma ämne men det är ju aldrig någon som svarar om man inte staratar en ny tråd?????

alla säger att man inte ska starta nya trådar hela tiden utan hålla sig i dom som finns i samma ämne men det är ju aldrig någon som svarar om man inte staratar en ny tråd?????

Men snälla nån, det har bara gått en kvart sen ditt inlägg! Ge folk lite tid...
Vad gäller din häst så kan det vara proteinbrist. Det hjälper inte så mycket att veta vilka foderslag du ger din häst när vi inte vet i vilka mängder och vad du har för värden i ditt hö.

fast det var inte just det här inlägget det brukar vara så oftast :angel:

vad är bäst att göra om man misstänker proteinbrist då?? mer hö eller annat som har mer protein i ??
vet inte vad höanalysen är det ska vara bra och näringsrikt vet jag bara att dom sagt.

Jag skriver samma svar som finns på samma fråga tidigare i tråden. Lusern ger ett bra proteintillskott som inte är så kraftigt för hästen.

0k och det spelar väl ingen roll om man väljer hack eller pellets det är väl samma näringsinehåll? vilket är lättast att hålla på med? pelletsen ska väl blötläggas hacken då? hur ger man det

0k och det spelar väl ingen roll om man väljer hack eller pellets det är väl samma näringsinehåll? vilket är lättast att hålla på med? pelletsen ska väl blötläggas hacken då? hur ger man det

Skrev detta i en annan tråd nyss.
Det jag märke jag ger har samma näringsinnehåll.
Jag la pelletsen i blöt först men vet att det finns olika uppfattningar om det. Jag tycker därför att hacket är lättast. Jag ger det i hinkar. det är nog inte bra att lägga i boxen det är ganska finfördelat-

Nej det spelar ingen roll näringsmässigt om du ger hack elelr pellets. Men om du ska försöka fodra upp proteinet med lusern bör du ge minst 1kg för att det ska ge nån effekt. (för mindre ponnyer kanske 0.5kg kan hjälpa också)
Inte säkert att ens det räcker... Det beror på hur lågt proteinet ev. är i ditt hö.

Nej du behöver inte blöta hacket - det är som "klippt" hö. Det brukar man ge ungefär som hö men man kan lägga det i krubban/hinken också såvida det får plats där. 1kg hack är ju ganska mycket i volym!

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Ninnurur
·
Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
4 007
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka