svår att sko/kratsa hovar på bak

Ireland

Trådstartare
Vad brukar det vara för problem med en häst som är svårskodd bak? Verkar inte kunna hålla benet uppe mer än 5 sek innan han måste sätta ner. Samma med båda bak. Ej öm i rygg eller gallig nånstans. Visar ingen hälta eller beter sig konstigt. Det är en häst jag har på prov, ingen bes är gjord än, och jag börjar undra om det ens kommer gå att böja honom. Ägaren säger att han blev sömstucken sist, men det känns lite långdraget..

Sv: svår att sko/kratsa hovar på bak

Vi hade en ridskoleponny som var strulig att krattsa hovarna på, han hade spatt, det visste vi dock om och han fick gå så länge det gick innan han fick ont igen man han var alltid krånlig att kratsa hovarna på, han drog dock upp benet under magen

Sen har vi en annan jag red på, som står kvar på ridskolan, en hopphäst som inte går att sko bak, hon får panik, det går att kratsa hovarna men du får inte hålla i hennes ben, så antagligen har något hänt henne och vill man så går det nog att jobba bort men finns ingen vits när den går som ridskolehäst, hon klarar sig fint utan skor =)

Min var lite jobbig i början, han var dock mest ouppfostrad och ryckte lite när han tyckte han var klar, har dock inga problem alls längre efter lite träning =)

Det är väl de jag varit med om som krånglat vid bakhovarna :P

Vi fick på skor tills slut när vi höll benet väldigt lågt. Satte vi upp det i vanlig position satte han ner, gick liksom inte att hålla kvar.. gör nästan jämfota hopp med båda bak. Dra benet framåt gick hyffsat. Får öva lite och se om det mest är träning som behövs eller om han verkligen har ont. Gick hur bra som helst att sko fram, la mulen på hovis rygg och blundade :)

Shivering eller knäledsinflammation kanske?

Min häst gör så med båda bakbenen och ffa det ena, men det beror bara på att han har dålig balans och lätt blir lite stel. Han är kollad på klinik av samma orsak. I mitt fall så hjälper det jättemycket sedan:

1. Han står på lösdrift. Hela han blev superstel när han stod på box, så stel att han blev halt!
2. Han stretchas efter varje ridtur, enkel stretching, tar max fem minuter.
3. När han ska stå och hålla uppe benet länge, vid skoning t.ex., så får han stå så att han kan luta sig mot en vägg. Då står han snällt hela skoningen.

Stämmer in lite på han.. stått i liten sandhage mesta delen av livet, gjort ett par starter i galoppen, men väldigt sparsamt då han är stor och inte snabb tillräckligt. Han har dåligt med muskler och väldigt stel i övrigt. Sålänge han är ohalt rider jag mjukgörande övningar och klättring och försöker stretcha så gott det går. Tack för svar!

Jag hade misstänkt shivering och isf inte köpt hästen.

Om de blivit sömstuckna så brukar det inte vara problem att hålla benet, de reagerar bara när man sömmar.

Vad händer om du själv håller benet? Är det någon skillnad på vilket sätt du håller det? Högt/lågt/bakåt/framåt?

Min inackordering var svår att sko vänster bak, hon var unghäst och första gången gick bra. Andra gången fick dom sluta försöka och boka ny tid med veterinär som pleggade. De hade stora problem med att kratsa boven/lyfta benet. När besvären fortsatte tog de ut equiterapeut och hittade en låsning i länden. Det gjorde alltså ont att lyfta benet! Besvären hängde kvar första skoningen efteråt men med lite muta undertiden glömde hon det. Nu står hon som en liten ängel :)

Det låter som shivering. Att den är sned i bäckenet eller liknande kan också ge såna problem, men jag hade absolut kollat upp shivering först och främst!

han har inte många andra symptom på shivering, men helt klart värt att kolla upp! Han har ju haft så extremt lite muskler i ryggen, och med massage, stretching och ridning i rätt låg form så har det blivit lite bättre. Ena benet går hur bra som helst nu, lite svårare med andra. Han är lite spänd i ländryggen, men det tror jag beror på att de hade en illa sadel tidigare, samt igen hans avsaknande av muskler. På de 3 v jag har haft honom nu börjar han lägga på sig lite och få lite muskler. Ska absolut kolla upp shivering, annars fortsätter vi som vi gjort och ser om det blir mer förändring.

Lite lättare när jag håller benet än när hovslagaren gjorde det. Svårare ju högre jag håller det, samt längre bak. Högt och fram går ganska bra.

Det låter väldigt likt mitt sto. Lågt rakt ner går bra, liksom att jag kan lyfta mycket högre framåt. Vi tränade både på att lyfta och hålla upp hovar och stärkande arbete för ryggen från marken och hon blev nästan "normal" efter ungefär ett år... Hon tyckte inte det var jättekul visserligen, men det gick att kratsa hovarna, verka osv utan att behöva ställa ner efter varje tag med kratsen eller raspen. I höstas verkades hon av en hästrädd person som släppte så fort hon spände sig och nu är hon tillbaka på ruta 1 igen... Just nu underhållsraspar jag hovarna mellan verkningarna för att vi ska slippa bråka alltför mycket med henne medan hon är dräktig.

Ska nog också tillägga att hon inte har shivering men ganska svag ryggmuskulatur (svankryggig) plus att hon är väldigt stor och tung. (152 cm paintsto av haltertyp, 600 kg normalvikt och storlek 155 i täcken..)

Jag tror spontant på shivering eller spatt. Jag hade en spatthäst som hade stora problem att lyfta på bakbenen, tappade balansen.

Jag hade tagit mig en funderare innan jag köpte hästen.

Min ena häst var knepig att sko framför allt bak. Vi sederade ett par gånger då funkade det perfekt och sedan så skoddes den fram utan sedering och till sist skoddes den runt om utan. Jag tror att det berodde på att det var en tung häst som var omusklad och det blev helt enkelt jobbigt i komb med en lite dålig upplevelse vid ett tidigare tillfälle

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 213
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 441
Senast: domesticus
·
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 315
Senast: Bison
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 789
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd