Cinderella90

Trådstartare
Idag såg vi 2 ganska "små" knutor eller vad det nu var, när vi lyfte på hästens svans, det var alltså på undersidan av svansen..
vad kan detta vara, det syntes inga tecken på att d skulle komma upp fler heller.

bör ja tillägga att det är en skimmel..
Det är ingen som sett ngt sånt tidigare? ska försöka lägga ut en bild.

Sv: Svansen..

min förra skimmel hade såna "tumörer" om man har otur kan det gå riktigt illa men de flesta skimmlar får sånna knölar utan att ha problem med det.
Se till att tvätta noga varje dag bara :)

Nu blev ja lite rädd här, hade ute en massör idag det var då vi såg det..Inga super stora var det, men man hör ju så mkt om skimmlar så man blir ju lite fundersam, ska hålla koll på det. O även be syrran o hovslagaren o kika på det!:

okeej, men fick din under svansen? det finns ju absolut ingen annanstans på henne. o det är "endast" 2 stycken mindre..

Melanom brukar dyka upp under swansen i analregionen. Så det är det nog. Iallafall om de är swarta?

ja han hade två stycken under svansen som vilade mot rumpan när den hängde ned om du fattar :p han hade en liten pch en lite större, den lite större kunde bli skorpig och spricka. Under tiden jag hade honom besväraes han inte av detta, möjligtvis att de kliade lite kanske, smörjade med helosan och tvättade varje dag.

80% av alla skimlar har vid 15 års ålder melanom, men det betyder inte att det är malign melanom, dvs cancer, det hästen får är liknande våra födelsemärken, men precis som vi människor kan vi ha våra födelsemärken hela livet utan att få hudcancer..

men smörj på mjukgörande på ev förhårdnader, decubalsalva är milt och bra, helosan kan bränna om det inte är luft runt området.. men skulle det kommer upp mycket knutar på kort tid (ett halvår) så bör du be vet kolla upp det..

känn även runt hästens läppar efter knölar och kolla i ögats slemhinnor efter knölar..

ett tips är att du fotograferar undersidan av hästens svans en gång i veckan, helst från samma vinkel i samma ljus, då kan du lätt se skillnad..

här är btw en bild på en cancertumör i hästens munslemhinna, jag har på bilden vikt ut den lite för att visa storleken, tumören är väl som ett gråpäron i storlek och känns knölig.. han hade även mindre knölar i ögats slemhinnor och en 40-60 småknölar under svansruten och runt anus.. hästen avlivades för snart 2 år sedan då han började få det jobbigt på somrarna.. min favvis :cry:
11951340.jpg

ja kikade igenom hela henne idag, o det finns absolut ingen annanstans, o ja såg inget konstigt i ögon osv..
Kan tillägga att hästen är 10år nu,
ska se om ja kan lägga in bild ikväll. hon reagerar absolut inget alls med "knutorna".

okeej, nä för hästen besväras inte alls av det..
O det blir inga skorpor elr ngt heller .
men som sagt ja håller ju koll helatiden, ifall att det skulle bli ngt.

skönt att höra att det inte är fler knutor, du behöver inte oroa dig för dem som finns idag :)

tecken på att melanomet har blivit elakartat är oftast dåligt allmäntillstånd, men det är i det stadiet då knölarna blir cancer på riktigt. håller du bara koll så att det inte kommer massor av knölar på kort tid är det ingen fara :)

okeej, vad sköönt att höra.
Kommer alltid ha koll nu, för att vara på säkra sidan iaf=).

men läste på internet, är det många skimmlar som får under svansen? för dets tog att det var jätte många som fick det, ´men att mer kom aldrig, utan att dem bara "fanns" där.

jo precis, det skrev jag också, att 80% av alla skimlar har melanom vid 15 års ålder och att den visar sig oftast under svansroten, runt analen och i munnens och ögats slemhinnor, men det är i den fasen lika ofarligt som våra födelsemärken.. :)

melanomen i sig kommer utan en genförändring i de pigmentlösa vita cellerna i hästens hud, så även bruna hästar kan få "skimmelcancer" om de har vita tecken..

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 035
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka