Svag brunst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Yazilver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 582
Y

Yazilver

Här kommer en fråga som många säkert tycker är korkad MEN jag har ju faktsikt ingen aning så jag måste bara fråga :confused:

Har ett sto som brunstar så du knappt märker det svårare att bli dräktig?
Är hennes brunst svagare än andras eller är det olika hur mycket dom "skvätter" och surar?
Hur gamla är dom när dom börjar brunsta? Min tjej är bara 3 och borde väl ha kommit igång? :angel: Eller?

Sv: Svag brunst?

Hej! det är nog rätt olika från sto till sto...Men något som jag vet att man kan ge hästen är vetegroddsolja ,det skadar inte men kan förstärka brunsten..men om du nu har ett sto som det knappt märks på kan det ju vara en fördel eftersom vissa får väldigt jobbigt vid tex sadling m.m..//sputnick

Ok, ja mig gör det inget att jag knappt märker hennes brunst i det avseendet att hon är lugn som en filbunke. Men om det blir problem med dräktighet osv i framtiden kanske man kan göra något åt det. Visserligen har jag inte tänkt ta föl på henne än på några år men man vet ju aldrig.
Sen undrade jag lite mest just för att jag har ett sto till som är 4 år och på henne märks det otroligt mycket istället, hon skvätter, fjantar, surar och är en helt annan häst medan hon brunstar. Medan min lilla tjej inte har några som helst tendenser...

Det är inte så ovanligt med s.k tysta brunster. De har oftast normala ägglossningar och sånt ändå. OM man ska seminera är det enklaste att helt enkelt lasta stoet och åka och kolla hennes brunststatus nån gång i veckan, tills man hittar rätt tidpunkt - om man inte ser några som helst brunsttecken.
Ska man betäcka naturligt så brukar det oftast ge sig och bli en bättre/tydligare brunst när stoet får träffa hingsten.

Okej, så då är hon inte helt udda då :D
Skönt det... dom är så stora kontraster mina tjejer där ute i hagen så jag var ju tvungen att höra mig för.. Vill ju ha en liten bebis efter henne en dag... :love:

Har ett sto av varje "sort" också. Den ena visar jättetydligt, den andra knappt alls. Men när hon var och träffade hingst i år, visade hon desto mer! Har aldrig sett henne sådan....;) Dock blev det tyvärr inget resultat, så det blir nytt försök i vår!

Mitt sto är 3år och betäckt iår. Hennes brunst märker inte jag av, vilket va lite svårt att veta när man skulle skicka henne till hingsten.

min visar absolut INGENTING, men hade flax då jag åkte till vet för att kolla brunst, ett ägg var på G o hon fick stanna kvar och 5 dagar senare var hon inseminerad o dräktig :)

Jag har ett "säkert" tecken på mina ston. Jag "luktar " mig till deras brunster.
Med lite träning så kan du snart känna att de luktar annorlunda då de är i brunst. En svag doft av etall,typ järn ungefär...
har fungerat kanon i många år.

Okej.. Jag får väl lära mig "se" det helt enkelt :rofl:
Men blir nog ingen bebis för henne än på något år iaf. Vill ha tid med bara henne nu när jag precis köpt henne :love:

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 596
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 778
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: miumiu
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 635
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka