Sur Jack Russell. Råd mottages tacksamt!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aniratak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 751
A

Aniratak

Har en underbar Jack Russelhane som är två år gammal. Han kommer från en seriös uppfödare som fött upp honom noga. Hos mig har han det toppenbra (tycker jag själv ;), vi bor på en gård där han får springa lös, på dagarna när vi arbetar är han på dagis hos grannen där han busar med deras hund och på kvällarna sover han i soffan och vi myser. Han är i fysisk toppform och vi har gått två dressyrkurser där han skött sig kanon. Jag får ofta kommentaren vilken lugn och trevlig JRT jag har! Han är verkligen lugn och inte det minsta bjäbbig.

Men... På sista tiden har han varit riktigt sur på kvällarna (enbart på kvällar och nätter, i övrigt är han pigg och glad). Vi får inte klappa honom om han ligger i soffan, då morrar han. Katten kan han nafsa åt när han går förbi, de är annars riktiga polare. Jag förstår att han är trött men det här känns inte bra. Problemet är också att jag inte vill ta för hårt i honom eftersom han är lite vek och lätt blir rädd. Några goda råd från er erfarna hundmänniskor?

Sv: Sur Jack Russell. Råd mottages tacksamt!

Kan han ha ont någonstans? Öra, hals, sträckning, mage, tand, nacke, rygg, patella, höftleder? Skadad klo eller tasse? Känn över honom när han inte är trött och kolla om han spänner sig när ni tar på honom på något ställe. Kolla öron, tänder och tassar. Ögon är svårt att kolla själv, men kolla så att det inte ser irriterat ut.

Ta med han till vetrinär så de kan kolla om han har ont någonstanns.
Jag har också en jack russell. Tre år är han och ja han har ju sina goda, och dåliga stunder. Han mår bra, får motion osv.
Han morrar ibland, typ när han är i soffan ellr i sängen. Då säger jag alltid åt han att lägga sig i korgen.
Antagligen vaktar han platsen - "här sover jag" kom inte och stör mig. jag är trött". Om han inte redan har en egen korg, skaffa det. Då vet han här är min plats och ingen stör mig här.
Testa med att säga åt han " gå och lägg dig i korgen" med sådär lagom bestämd röst- gärna lite mörkare. När han morrar/nafsar åt katten. Gör han inte det vid första tillsägningen får du bli lite arg på han och säg med riktigt mörk röst LÄGG DIG i KORGEN", och spänn blicken i hans ögon. Hjälper itne det får du helt enkelt ta han i nackskinnet ( ja, jack russells är tåliga saker, de ska slåss med envisa grävlingar i gryt) så det gör inte ont, sedan går du iväg tlil korgen med han. Säg inget utan gå därifrån. Sticker han upp i soffan igen är det bara säga KORGEN med mörk röst. ligger han kvar går du dit och nackskinnet - lägg han i korgen. Sen får du vakta han tills han stannar i korgen. Beröm när han ligger kvar där. Och så här gör du så fort han morrar i soffan.
Fungerar på min jycke- Men kom ihåg - DEt är en extremt envis hundras så GE INTE UPP!

Om han inte har ont, eller är sjuk, så skulle jag fixat hans egna plats där han kan ligga om han är trött.
Jag hade inte bråkat med honom om det, men samtidigt så är det ju opraktiskt att ha en kvällssur jycke i soffan.

Min hund är rätt sur när han är trött och har alltid varit.
Han har lärt sig att gå undan och lägga sig där det inte irrar runt folk/hundar.
Ligger han precis nedanför soffan där folk går så blir han störd och gillar han inte det får han helt enkelt flytta sig.

Nuförtiden om han ligger mitt i och någon stöter emot honom grymtar han lite, reser sig och lägger sig i sin bädd istället.

Men... På sista tiden har han varit riktigt sur på kvällarna (enbart på kvällar och nätter, i övrigt är han pigg och glad). Vi får inte klappa honom om han ligger i soffan, då morrar han. Katten kan han nafsa åt när han går förbi, de är annars riktiga polare. Jag förstår att han är trött men det här känns inte bra. Problemet är också att jag inte vill ta för hårt i honom eftersom han är lite vek och lätt blir rädd. Några goda råd från er erfarna hundmänniskor?

Hade själv detta problemet med min JR tik när hon var yngre.
Kolla du med vet så att han inte har ont men jag skulle chansa på att han har hittat sin tron. Han sätter sig själv högre upp i rang och ni hjälper honom. Morrar han när ni ska klappa honom medans han ligger på sitt högsäte soffan och ni backar undan visar ni att han har rätt i att bete sig så.
Kör ner honom från soffan. Han kan få komma upp när ni lockar på honom. Går han upp själv utan tillåtelse eller betér sig illa i soffan så får han gå ner omgående.

Min tik agerade likadant i soffan och sängen. Det tog ett litet tag innan jag fattade vad det var frågan om men när poletten trillade ner blev det ändring.
Hon slutade väldigt fort med sin dominans och har inte hållt på med såna dumheter på nästan åtta år.

Kom ihåg bara att hela tiden agera lugnt och sansat. Säg till honom att gå ner. Du kan säga till två gånger, lyssnar han inre då lyfter du ner honom.

Hoppas att det blir bättre snart med honom. Lycka till.

Jag tror faktiskt bara detta kommer skapa en ännu argare hund. Du nämner ingenting om att ts ska lära in vad "gå och lägg dig i korgen" betyder innan h*n handgripligen föser ner hunden dit. En hund som säger "jag vill inte att du tar i mig" så tydligt den bara kan blir nog bara trängd om ägaren lyfter ner den i nackskinnet. För hur sjutton ska hunden veta att hela den långa harangen "gå och lägg dig i korgen" betyder att den ska hoppa ner från soffan/sängen och gå bort och lägga sig i sin korg?

Nej, om problemet har dykt upp helt plötsligt tror jag också att hunden har ont någonstans. Undersök hunden grundligt hos veterinär, och om det inte ger något kan man prova med till exempel en sjukgymnast som kan känna igenom hunden om den har några spänningar eller så.

Jag tror faktiskt bara detta kommer skapa en ännu argare hund. Du nämner ingenting om att ts ska lära in vad "gå och lägg dig i korgen" betyder innan h*n handgripligen föser ner hunden dit. En hund som säger "jag vill inte att du tar i mig" så tydligt den bara kan blir nog bara trängd om ägaren lyfter ner den i nackskinnet. För hur sjutton ska hunden veta att hela den långa harangen "gå och lägg dig i korgen" betyder att den ska hoppa ner från soffan/sängen och gå bort och lägga sig i sin korg?
Jag skrev inget om att hunden måste lägga sig i korgen. Hunden ska ner ur soffan så det räcker med kommando 'Ner' eller 'Gå ner'.
Jag skrev heller inget om att hunden skulle lyftas i nackskinnet. Jag skrev 'lyft ner honom'.

Hon svarade inte dig.

TS: Jag skulle låtit en veterinär kollat på honom först och främst.

JAG MENAR Självklart att om inte hunden redan har en korg och inte vet vad gå och lägg dig i korgen betyder får man lära den det först.

Tack för era goda råd!

Han vaccinerades för ca en månad sen och då tittade vet. igenom honom utan att hitta något. Dock hade han öroninflammation i våras så en del av det hela kan säkert vara att han kom ihåg att det gjorde ont då. Sen kanske han har "lite väl roligt" på dagarna och därför är övertrött på kvällarna. Jag säger åt honom bestämt att gå ner från soffan/sängen när han morrar. Han är så väldigt smidig i övrigt så lite måste jag väl ha att jobba med...

Jag skulle nog göra mer än bara låta en vet kolla igonom honom. En grundlig undersökning skulle snarare behövas.

Håller med de andra, klart han ska veterinärundersökas.

Jag skulle vilja påstå att åtta av tio morrningar inte beror på aggresivitet.
Det är bara en avståndstagande signal, så att du inte ger dig på honom när han egentligen bara vill tala om att något är fel.

Men det skrev du inte :) Det är alltid viktigt att tänka efter före innan man skriver på ett forum eftersom det du skriver är det enda vi andra kan läsa.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 122
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 094
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 206
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka