suger sönder sin tumme!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

jenny82

Trådstartare
Våran dotter som är 1.5 år håller på att suga sönder sin lilla tumme totalt. Den är illröd, ser svullen ut och är alltid skrynklig. Vad kan man göra??
Har försökt att få henne att byta tumme, det funkar i 2 sekunder typ, sen byter hon till den vanliga igen.
Finns det något man kan smörja på kanske?
Tacksam för lite goda råd.
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Prova sånt där nagellack man har när man biter på naglarna. Finns på apoteket.

Va stenhård om du vill att hon ska sluta.

Jag sög på tummen när jag var yngre .slutade vid ca 5-7 års åldern.
Kommer ihåg att mamma "hotade" mig att tummen skulle bli platt om jag fortsatte.

Jag vart ruggigt mobbad i skolan för mitt utseende. och kan bli "mobbad" än idag.
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Prova sånt där nagellack man har när man biter på naglarna. Finns på apoteket.

Va stenhård om du vill att hon ska sluta.

Jag sög på tummen när jag var yngre .slutade vid ca 5-7 års åldern.
Kommer ihåg att mamma "hotade" mig att tummen skulle bli platt om jag fortsatte.

Jag vart ruggigt mobbad i skolan för mitt utseende. och kan bli "mobbad" än idag.

Det är ju inte så att jag vill att hon ska sluta helt o hållet, men hon behöver ju inte suga hela tiden så att tummen ständigt är blöt/fuktig, då kan den väl snart ruttna?
Men ska kolla efter sånt nagellack....kanske ska ta sånt på mina naglar med så att jag slutar bita på dom:D
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Det är ju inte så att jag vill att hon ska sluta helt o hållet, men hon behöver ju inte suga hela tiden så att tummen ständigt är blöt/fuktig, då kan den väl snart ruttna?

Inte ruttna, men de kan bli lite sne och behålla sina valkar, min lillebror sög på pekfingret och det fingret blev sig aldrig mera likt, det var lite krokigt och valkarna syntes vid 18 års ålder trots att det var många år sedan han slutade med pekfingret.
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Min tumme bär också sina spår efter ivrigt snuttande. Inte så farligt nu, men när jag var yngre var den helt klart lite större och grövre i skinnet, men det var det värt! :love:

Jag vet inte om jag tror på det där med att smeta på illasmakande saker. Hade det skett på mig när jag var liten hade jag bara grimaserat och sugit bort det.
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Min lillebror sög på pekfingret väldigt länge och det slutade mycket drastiskt i och med att han ramlade och fick ett typ ärtrör upp i gommen så det blev en flik. Då var det inte roligt att suga på fingret längre! Ingen hjälp till TS men en liten, aningens otäck, historia :)
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Sånt där nagellack tror jag inte riktigt på. Jag sög på tummen rätt länge när jag var liten och mamma smetade på det där lacket, visst smakade det illa, i början, det vara bara att suga en stund sen var det borta. Det lärde man sig rätt fort...
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Min tumme bär också sina spår efter ivrigt snuttande. Inte så farligt nu, men när jag var yngre var den helt klart lite större och grövre i skinnet, men det var det värt! :love:

Jag håller med. Jag sög på tummen tills jag var tonåring! Vet inte hur mina tummar skulle sett ut ifall jag inte sugit på dem, men det kvittar. De fungerar bra idag, och jag hade stor glädje av dem när jag hade dem som tröst.

Jag fattar inte att inte fler barn suger på tummen. Det är ju bland det godaste och mysigaste som finns!

Jag nästan hoppades att vår son skulle bli tum-sugare (försökte till och med visa honom), men han använder varken tumme eller napp.
 
Sv: suger sönder sin tumme!!

Min syster sög på tumme tills hon var 8 tror jag, det slutade med att vi fick sätta på bandagen på handen på natten, sen fick hon tandställning för tänderna hade ( vad jag minns ) ändrat ställning lite
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 228
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 100
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 693
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 140
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp