Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Barnens skola informerade om att fritids skulle ha planeringsdag första dagen på sommarlovet och rektorerna vädjade till alla föräldrar att försöka hitta annan omsorg till sitt barn den dagen då verksamheten kommer att skötas av vikarier. Fine, så brukar även den förskolan där jag själv arbetar ibland skriva på dylika lappar. Vi fixade så att våra barn (som går i två olika arbetslag) skulle vara lediga den dagen. Döm om min förvåning när det ena barnets arbetslag denna vecka informerar om att de ska ha sin planeringsdag på tisdagen i stället... I dag frågade jag personalen hur de hade tänkt, för oss blir det nu två dagar vi måste hitta annan omsorg. Svaret jag fick var att de inte ens hade tänkt tanken att det fanns sådana som vi som har barnen i olika arbetslag.

Jag har ju själv varit vikarie på studiedagar (på andra ställen) och jag vet ju att det brukar vara ytterst få barn som kommer, dessutom är det få barn som stannar till ordinarie stängningstid. Det är inte speciellt kul att vara på förskola/fritids om man är den som måste vara själv med fröken i flera timmar...

Hur gör era förskolor/skolor/fritids när de har planerings/studiedagar och hur gör ni? Tar ni semester eller ordnar annan passning av ert barn eller låter ni barnet gå dit även om det är vikarier? Hur många barn brukar komma om verksamheten är öppen men med vikarier?
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

Vårat dagis har inte vikarier överhuvudtaget... Kan man inte lösa det själv så får man ha barnet på en förskola i stan... Där de inte känner en enda och känner inte igen lokalerna...
Men vi har ju inga problem att ha elin hemma en dag eller två, eller som denna vecka, hela vecka pga personalbrist på dagis..:crazy:
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

Snurrfian skrev:
Vårat dagis har inte vikarier överhuvudtaget... Kan man inte lösa det själv så får man ha barnet på en förskola i stan... Där de inte känner en enda och känner inte igen lokalerna...

Kommunal omsorg får mig veterligen inte bomma utan man måste erbjuda vikarier på plats eller ett annat alternativ (som i ditt fall). I vårt fall så känner knappt barnen igen några av vikarierna eftersom den ordinarie personalen sällan är borta (iofs har jag trygga barn som säkert skulle gå att lämna ändå). Men i det här fallet blev jag irriterad över att arbetslaget inte ens hade tänkt på att deras extra dag innebär problem för tex oss.

Det skojiga var att fsk sade att "jamen, han kan ju komma på måndagen då". Varför då? Vi måste ju ändå vara hemma med storasyster den dagen...
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

I vår stadsdel är dagiset stängt på studiedagar/planeringsdagar. och även om jag bara har ett barn så har jag för mig att det är så att hela stadsdelen har studiedag samtidigt, tillochmed min sambos arbetskamrat som bor i en annan stadsdel hade studiedag på sitt barns dagis samtidigt upptäckte vi.

Vi försöker fixa barnvakt på annat håll, dottern har en kompis vars föräldrar jobbar deltid, vi har även haft inne pensionerade svärföräldrar och att dottern följt med till sambons jobb (de har en ganska bra lekhörna). och nån gång har man varit hemma.
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

fördelen då med att vi går olika skift. Vi kan helt enkelt ha dem hemma den dagen. En dag utan att få sova så mycket klarar man ju :) .
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

Hos oss tas beslut om dessa stängningsdagar i samband med årsplaneringen och meddelas föräldrarna redan på hösten.
Inga avdelningar får byta själva.

Snurrfian: Då skulle jag inte betala någon räkning, heller...
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

mimmipigg skrev:
.

Snurrfian: Då skulle jag inte betala någon räkning, heller...

Jag är lite inne på det oxå, eller fråga om hon kan gå någon extra dag... Tex en fredag när hennes bästis går pga hennes mamma jobbar, och hon och hennes syskon är i princip ensama där, de tycker att det är urtråkigt att gå på dagis med enbart sina syskon...
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

I måndags hade det stängt hela förskolan som min son går i, pga planeringsdag.
Jag är ju hemma med bebis nu så det var inga problem.
 
Sv: Studie/planeringsdagar inom barnomsorgen, hur gör ni?

Hos oss stänger dagis när de har såna där dagar, det står på en tavla tex; "5/5 har vi stängt för planeringsdag" och då är det bara att lösa det så att någon av oss kan vara hemma, vi brukar turas om så det funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 945
Gravid - 1år Behöver er hjälp här då jag tycker att systemet är obegripligt. Jag har fått erbjudande om förskoleplats i temporära lokaler, som sedan...
2
Svar
22
· Visningar
2 385
Senast: Lenis
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 495
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Mitt barns pappa har sedan början av december ett jobb där han bara får jobba helger. (Natten till lördag samt dag söndag.) Därför...
2
Svar
27
· Visningar
4 461
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp