Student - kläder!

Z3:an

Trådstartare
Hej alla :banana: !

Skulle väldigt gärna vilja ha synpunkter på följande:

Jag har världens goaste dotter :love: som tar studenten nu i vår!
Hon är i mina ögon den vackraste av tjejer i sitt svartfärgade hår och med ett par ringar i läppen.
Hon har en stark personlighet och vill absolut inte varken se ut som eller vara en i mängden.
Nu till det som för både henne och mig blivit ett litet bekymmer!

Det är så att tösabiten inte alls tänker ha vita kläder på sig vid utsparken utan hon vill ha en svart klänning. En söt klänning men då i svart! Till det vill hon dessutom ha ett par Underground-kängor.

Detta har varken jag eller hennes pappa med sambo några stora bekymmer med - det är hennes stil och vi vill inte ens försöka tvinga henne att klä sig annorlunda.
En som har bekymmer och som blivit ett bekymmer för tösen och mig är hennes mormor!
Mormor tycker att JAG är en värdelös förälder, att dottern är respektlös och att vi som föräldrar kan KRÄVA att dottern klär sig annorlunda vid utsparken!

Hur ser ni andra Buke-föräldrar på saken?
Bör jag som förälder försöka tvinga min dotter att klä sig för andras skull?
 
Sv: Student - kläder!

Nu är inte jag förälder, men jag är en av de som tar studenten i år! ;)
Skulle någon i min släkt börja morra på mig för kläderna jag ska ha på mig på studenten så skulle jag bli riktigt sur! Det är ju min dag.
 
Sv: Student - kläder!

:bow: :bow: :bow:

Tack - precis vad jag försökt pränta in i skallen på mormodern men i hennes fall kan man tala om att det är "omöjligt att lära gamla hundar sitta!"
 
Sv: Student - kläder!

Mormor tycker att JAG är en värdelös förälder, att dottern är respektlös och att vi som föräldrar kan KRÄVA att dottern klär sig annorlunda vid utsparken!

Alltså, jag vet att det är svårt att inte låta sig påverkas av andra, men i klarspråk: Vad fan har mormor med att göra hur barnbarnet klär sig på sin student? Om jag får amatörpsykologa lite så gissar jag att du påverkas av detta för att du har en inpräntad vilja att göra din mamma till lags innerst inne. Det är precis detta du inte vill lära din dotter, som jag fattar det. Du vill lära din dotter att hennes vilja har ett värde, att hennes åsikter räknas och att hon duger precis som hon är. Om du tänker på det så, så tror jag du har svaret ganska klart framför dig?

Hur ser ni andra Buke-föräldrar på saken?
Bör jag som förälder försöka tvinga min dotter att klä sig för andras skull?

Nej, det tycker jag absolut inte i det här fallet. Om hon hade velat gå på begravning i hotpants och bikiniöverdel så hade jag nog lutat åt att det var bättre för alla parter att styra upp eftersom en sådan klädsel kan skada andra (provocera och störa sorgearbete osv), men detta gäller flickans egen student och ingen kan ta skada. Ja, utöver att mormor som har andra värderingar tycker illa vara, men det är ju inga bestående eller allvarliga men.
 
Sv: Student - kläder!

Ååååå ..... du har tolkat "mig" helt rätt :bow: :bow: :bow: !

Måste förtydliga mig lite dock!
Jag har inga planer i världen på att försöka förändra tösen eller försöka få henne att ha andra kläder på sig.
I mina ögon är hon världens vackraste och mest underbara tjej och jag är stolt över den person hon vuxit upp till :love: :love: :love: .

Ska däremot göra vad jag kan för att övertyga mormor om att HON inte kommer att få bestående men :angel: ;) !
 
Sv: Student - kläder!

Låt tjejen klä sig som hon vill! Hon kommer kanske att titta tillbaka på bilderna om 20 år och säga "som jag såg ut", men det är hennes val. En liten historia från en av mina väninnor - hon var väldigt punkig och har stora tatueringar på armarna, och när hon var på stormarknaden möter hon sin mamma som ömt säger till väninnan "titta, där är min lilla Maria" med all den kärlek en mamma kan känna!
 
Sv: Student - kläder!

Ååååå ..... du har tolkat "mig" helt rätt :bow: :bow: :bow: !

Måste förtydliga mig lite dock!
Jag har inga planer i världen på att försöka förändra tösen eller försöka få henne att ha andra kläder på sig.
I mina ögon är hon världens vackraste och mest underbara tjej och jag är stolt över den person hon vuxit upp till :love: :love: :love: .

Ska däremot göra vad jag kan för att övertyga mormor om att HON inte kommer att få bestående men :angel: ;) !

Låter finemang, men jag vill bara säga att ibland måste man överge sina försök att övertyga andra (som inte vill bli övertygade), för sin egen mentala hälsas skull. Det skall räcka med att du säger till din mamma: "Det X gör riskerar inte att skada någon annan, det är hennes dag och hon bör få ha på sig kläder som hon känner sig fin i", sen har du ryggen fri och resten är din mammas problem.
 
Sv: Student - kläder!

Tack igen :bow: snälla du!
Du har helt rätt! Min energi ska gå åt att planera dotterns student - INTE till att övertyga mormor - vilket jag vet ändå är dömt att misslyckas :smirk: !
 
Sv: Student - kläder!

Hon kommer att få ha på sig precis vad hon vill - hon måste få vara sig själv och känna sig fin!

Förstår precis hur din väninnas mamma känner/kände :love: !
 
Sv: Student - kläder!

klart att hon ska gå i svart om hon vill de. tror inte hon är den enda som inte vill klä sig i vitt heller=)

skit i mormors åsikter. det är 2007 nu! folk vågar se ut som dom vill nu å inte som alla andra tycker.

Tycker du låter som en bra mamma=)
 
Sv: Student - kläder!

En som har bekymmer och som blivit ett bekymmer för tösen och mig är hennes mormor!
Mormor tycker att JAG är en värdelös förälder, att dottern är respektlös och att vi som föräldrar kan KRÄVA att dottern klär sig annorlunda vid utsparken!

Hur ser ni andra Buke-föräldrar på saken?
Bör jag som förälder försöka tvinga min dotter att klä sig för andras skull?

Jag blir ärligt talat rätt förbannad på "mormor".... :mad: Av flera skäl:
* dels tycker hon att hennes smak bör/ska styra hur hennes barnbarn klär sig. Det borde vara viktigare hur barnbarnet är som människa och individ, inte vilken stil hon vill ha. Det är en grymt trist attityd mot barnbarnet!
* dels är hon respektlös mot både dotterdotter och mot er föräldrar! Hennes norm för "en bra förälder" är faktiskt inte allenarådande i världen. Hon borde väl se er som toppenföräldrar som faktiskt fostrat en självständig, stark flicka som (förmodligen) är en jättebra person!
* är hennes "välmående" alltså viktigare än dotterdotterns? Att HON tycker dotterdottern är "fin" är viktigare än att hon själv och ni tycker det?

Som svar på din sista fråga: naturligtvis ska du INTE INTE INTE tvinga din dotter klä sig för att anpassa sig efter mormors smak!

Att din dotter däremot är medveten om att kläder kan vara en faktor som försvårar när/om hon möter typer som sin mormor i tex anställningsituationer är en sak. Det vet hon säkert redan om. Där kan det vara viktigt att anpassa sin klädsel. Men det är ju en helt annan situation. Och det tror jag inte du behöver upplysa om. Hon är nog klok nog att inse det själv redan nu. Inte minst efter mormors upplysningar... :(
 
Sv: Student - kläder!

:bow: :bow: :bow:

Tack - precis vad jag försökt pränta in i skallen på mormodern men i hennes fall kan man tala om att det är "omöjligt att lära gamla hundar sitta!"

Säg åt henne att saken är slutdiskuterad! Hon har inget att säga i frågan och om hon fortsätter tjata kommer hon inte vara välkommen på flickans student! :devil:
 
Sv: Student - kläder!

Är just nu själv otroligt trött på mormor men känner att i denna frågan kan jag inte ens försöka vara till lags!
Det gäller min dotter - en tjej som jag är otroligt stolt över och som faktiskt vågar vara annorlunda och då ska f-n hämta hem den som vill göra gällande att det skulle vara "fel" på henne...och mig med för den delen.

Att det av omgivningen kan uppfattas negativt med svart hår, svart klädsel och piercings är något vi diskuterat och hon är helt klar över hur hon gör om det av någon anledning krävs att redigering av något av dessa attribut görs.

:banana: Vid utsparken kommer jag att ha en dotter som syns i mängden :banana: !!!!
 
Sv: Student - kläder!

Du kan ju påminna mormor om att tidigare var svart högtids- och bröllopsfärg. Brudarna var klädda i fina svarta sidenklänningar och säkert kängor, i alla fall knäppkängor också. Finns andra studentkrt att tillgå, så visa att man klär sig varierat nu för tiden, skolan har kort. Robbansmatte vars dotter nr 2 tar studenten i år, förmodligen i långbyxor eller snygga jeans.
 
Sv: Student - kläder!

Du låter som en helt underbar förälder och din dotter som ett helt underbart barn. Med ömsesidig respekt.

Den ende som är respektlös är mormodern. Låt din dotter klä sig som hon vill och var stolt över att ha ett barn som vågar gå sin egen väg.
 
Sv: Student - kläder!

Skit i vad hennes mormor säger !

För övrigt är det väl rätt mainstream att vara svarthårig och piercad. Var och varannan unge är ju det.
 
Sv: Student - kläder!

Du verkar ha en skön inställning.

Skit i vad släktingar säger och låt din dotter klä sig som hon vill på studenten.
Det är ju trots allt hennes dag :)

Blir glad över att läsa om hur stolt du är över din vackra dotter och hur stolt du är över att hon står för den hon är :)
 

Liknande trådar

Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 664
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp