Piamaria
Trådstartare
Jag är en extremt petig hästägare som skor min häst var 6e vecka hos mycket duktig hovslagare på klinik. Min unghäst har hitills verkat ha väldigt starka, fina hovar och trots gegga i höstas i helt vedervärdiga hagar och fram till nu har skorna suttit och allt sett bra ut. Han blev tvärhalt förra veckan och en annan hovslagare konstaterade hovböld. Inget äckligt rann ur förutom blod. Jag hade omslag några dagar och hästen på box men efter en tur till min vanliga hovslagare så fanns där inga tecken på hovböld??? Jag fattar inget! Däremot hade han lindrig strålröta! Det låter ju hur äckligt som helst och jag känner mig som en slarvmaja som inte observerat detta trots mitt gigantiska pyssel med min häst! Han har stått i gruspaddock hos beridare och i box med halm. Hemma blev det torv och lera! Torven har åkt ut och jag har lagt in spån istället. Kan strålröta komma akut??? Får man inte sådant skit av eftersatt hovvård och snuskig box? Till råga på allt lyckades han trampa av sig en helt nyss ditsatt sko och det lär väl dröja till efter påsk innan jag får på den igen. Men vad ska jag göra åt det andra eländet?? Har jodbadat hovarna en gång om dagen men vad ska jag göra mer? Ser framför mig hur rötan ska krypa upp i hoven och fördärva min finfina häst!!! Ska jag ta kopparsulfatpulver, tjära, jod eller vad???? Hjälp!!