Strålröta, vad gör jag nu??

Piamaria

Trådstartare
Jag är en extremt petig hästägare som skor min häst var 6e vecka hos mycket duktig hovslagare på klinik. Min unghäst har hitills verkat ha väldigt starka, fina hovar och trots gegga i höstas i helt vedervärdiga hagar och fram till nu har skorna suttit och allt sett bra ut. Han blev tvärhalt förra veckan och en annan hovslagare konstaterade hovböld. Inget äckligt rann ur förutom blod. Jag hade omslag några dagar och hästen på box men efter en tur till min vanliga hovslagare så fanns där inga tecken på hovböld??? Jag fattar inget! Däremot hade han lindrig strålröta! Det låter ju hur äckligt som helst och jag känner mig som en slarvmaja som inte observerat detta trots mitt gigantiska pyssel med min häst! Han har stått i gruspaddock hos beridare och i box med halm. Hemma blev det torv och lera! Torven har åkt ut och jag har lagt in spån istället. Kan strålröta komma akut??? Får man inte sådant skit av eftersatt hovvård och snuskig box? Till råga på allt lyckades han trampa av sig en helt nyss ditsatt sko och det lär väl dröja till efter påsk innan jag får på den igen. Men vad ska jag göra åt det andra eländet?? Har jodbadat hovarna en gång om dagen men vad ska jag göra mer? Ser framför mig hur rötan ska krypa upp i hoven och fördärva min finfina häst!!!:cry: Ska jag ta kopparsulfatpulver, tjära, jod eller vad???? Hjälp!!

Sv: Strålröta, vad gör jag nu??

Djup andetag först och främst. Jag tror inte att det är du som har brustit i dina omsorger.

Hästar kan få strålröta trots pedantskötta hovar på alla sätt och vis. Denna lera orsakar mycket röta och skit denna årstid.

Det finns något som heter Dry Feet som du kan spraya på strålen. Finns att köpa i hästaffärer, E*o eller granng*rden.
Grovsalt som man trycker in i strålen och sen kleta tjära över det ska också fungera.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 930
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 661
Senast: skuggi
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 383
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 080
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10