Strålben helt av - prognos?

Andorra

Trådstartare
Fick fel uppgifter av ägaren. Det är strålbenet som är helt av och inte hovbenet. Någon som har erfarenhet av detta?

Hästen har bara visat hälta när den gått för länge mellan skoningarna eller i slutet på en skoperiod. Nu ska hästen skos med ringsko och kort tå och omskoning var sjätte vecka. Hästen ska ridas som vanligt för att se hur det kommer att fungera. Strålbenet har varit av i flera år.

Sv: Strålben helt av - prognos?

Hej!!
Ser att du frågar om min häst :rofl:. Tänkte själv gå in o se om det stod något om nån annan som strålbenet var av på.
I skara sa dom att de aldrig varit medom att det går rida en häst som strålbenet är av på. Man brukar avliva direkt.
I något fall hade man försökt sätta in en skruv för att laga men det gick inte för benet sitter för långt in.
Men du vet ju själv att det är inte mycket hon haltar när hon väl gör det och att det är ju endast när det gått länge mellan skoningarna så det finns ju chans att detta funkar.
Igår såg han ingen hälta.
Jag frågade om jag skulle ta det lugt med henne nu i början men han sa att jag skulle rida på som vanligt. Och han tyckte det var bättre jag red hårt för att se så det verkligen funkar.
Skulle det inte funka utan att hon blir halt även att hon skos var 6:e vecka med ringsko och tån kapas så finns det inget att göra.
Så nu kan vi bara hoppas !!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 946
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka