Stormköket

Lär nog inte köpa ett stormkök, jag tänkte ge bort presentkort hos lokala handlare detta år. Brukar inte heller köpa för särskilt stora belopp och köpa ett skitstormkök känns inte aktuellt.

Skulle någon mot all förmodan köpa ett stormkök till mig skulle jag inte bli ledsen, tror min man har ett gammal spritkök någonstans men ett lätt och behändigt gaskök vore inte fel. Fast helst eldar jag ved...Gas och sprit skrämmer mig lite:o
 
Vi har både ett Trangia med gasbrännare och en Jetboil som används flitigt. Jag hoppas att vi inte får ytterligare ett ☺ Eventuellt kommer vi ge bort ett.

Som alternativ för den som vill laga mat ute kan jag tipsa om muurikka (stekhäll att ställa i/hänga över eldstad)
Jag tycker en omniaugn är bättre 🤔
 
Man pac
Ja, det är ju trots allt betydligt svårare än många tror. Särskilt när man vandrar som du sa, och man ofta liksom sitter där med enbart fuktigt virke, blött gräs, blöt torv, blöt näver. ;) Blir lite nyfiken då, absolut! Kan inte föreställa mig en fjällvandring där jag skulle behöva göra upp eld varje gång för att laga mat faktiskt..
Man packar med lite 'kindling' typ tidningspapper/näver/stickor och eventuellt en liten flaska tändvätska i ryggsäcken så löser det sig med fuktigt virke. :) Jag gör bara upp eld/lagar mat när vi slår läger för natten.
 
Man pac

Man packar med lite 'kindling' typ tidningspapper/näver/stickor och eventuellt en liten flaska tändvätska i ryggsäcken så löser det sig med fuktigt virke. :) Jag gör bara upp eld/lagar mat när vi slår läger för natten.
Jo, absolut, menade inte att det inte GÅR. Men jag vet också hur jäkla mycket jobb det kan vara att göra upp en bra brasa ibland inomhus med fuktigt virke, har låg tillit att det skulle räcka med papper eller lite näver om jag är ute på fjället (även om det kan funka såklart)! Tändvätska är förstås en annan femma, men då känns gasköket smidigare :)

Fattar det bättre när jag förstog att du menade en gång om dagen iaf! :)
 
Ja, det är ju trots allt betydligt svårare än många tror. Särskilt när man vandrar som du sa, och man ofta liksom sitter där med enbart fuktigt virke, blött gräs, blöt torv, blöt näver. ;) Blir lite nyfiken då, absolut! Kan inte föreställa mig en fjällvandring där jag skulle behöva göra upp eld varje gång för att laga mat faktiskt..
Sen bör det vara på en plats avsedd att elda på med ved som fraktats dit för ändamålet. Om alla gör upp lägereldar lite här och var med virke de hittar kommer det snart se ganska slitet ut längs vandringslederna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jo, absolut, menade inte att det inte GÅR. Men jag vet också hur jäkla mycket jobb det kan vara att göra upp en bra brasa ibland inomhus med fuktigt virke, har låg tillit att det skulle räcka med papper eller lite näver om jag är ute på fjället (även om det kan funka såklart)! Tändvätska är förstås en annan femma, men då känns gasköket smidigare :)

Fattar det bättre när jag förstog att du menade en gång om dagen iaf! :)

För mig är själva lägret nästan viktigare än vandringen. Gärna tidig eftermiddag någonstans där man kan och får fiska. :D Ett stormkök tilltalar inte 'vildmarksromantikern' i mig så jag föredrar att kämpa på med en öppen eld. Sedan är jag så gott som aldrig ute mer än ett par nätter i sträck heller, i och för sig.
 
För mig är själva lägret nästan viktigare än vandringen. Gärna tidig eftermiddag någonstans där man kan och får fiska. :D Ett stormkök tilltalar inte 'vildmarksromantikern' i mig så jag föredrar att kämpa på med en öppen eld. Sedan är jag så gott som aldrig ute mer än ett par nätter i sträck heller, i och för sig.
Det är nog den perfekta maten när man är ute, egenfångad fisk :)

Vad brukar du fiska?
 
För mig är själva lägret nästan viktigare än vandringen. Gärna tidig eftermiddag någonstans där man kan och får fiska. :D Ett stormkök tilltalar inte 'vildmarksromantikern' i mig så jag föredrar att kämpa på med en öppen eld. Sedan är jag så gott som aldrig ute mer än ett par nätter i sträck heller, i och för sig.
Härligt låter det, tycker jag :) Jag har också brukat göra upp eld vid kvällslägret kan jag tillägga.. Helt klart är en liten brasa nått som höjer känslan otroligt mycket! När jag var liten var det grejen vi gjorde med familjen i fjällen, ut nånstans, göra brasa, grilla lite.. Det är så jäkla fint!

Ännu bättre om det är nånstans man kan fiska!! Själv är jag dock otrolig dålig på att fånga nått.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ska ni ge bort ett sånt i julklapp? Eller ni kanske får ett i julklapp. Ska ni då ut i naturen och koka korv
Stormkök för rödsprit tror jag vi har två, däremot skulle jag vilja ha ett för gasol. Sjukt avundsjuk på de som kan göra kokkaffe när vi är ute och jagar och jag har mitt termoskaffe. :cautious: Det ser också smidigare ut att ha med sig när man är ute på vandring, men det kan vara mitt habegär som talar. ;)
För hemmabruk har vi inte så stor nytta av det när väl sotaren har gått över huset, vi har två vedspisar för just matlagning, en öppen spis och en kakelugn så om nu kriget kommer så kommer vi klara oss fint här hemma.
 
Stormkök för rödsprit tror jag vi har två, däremot skulle jag vilja ha ett för gasol. Sjukt avundsjuk på de som kan göra kokkaffe när vi är ute och jagar och jag har mitt termoskaffe. :cautious: Det ser också smidigare ut att ha med sig när man är ute på vandring, men det kan vara mitt habegär som talar. ;)
För hemmabruk har vi inte så stor nytta av det när väl sotaren har gått över huset, vi har två vedspisar för just matlagning, en öppen spis och en kakelugn så om nu kriget kommer så kommer vi klara oss fint här hemma.

Det finns inget som slår en liten gasbrännare när det gäller att koka upp vatten (och det väger ju inte ens hälften av tex ett triangia). Är det "bara" för att göra kaffe och liknande kan man dessutom vara fullt nöjd med lättviktsmodellerna för några hundralappar. Mitt väger 72 g :D
 
Stormkök för rödsprit tror jag vi har två, däremot skulle jag vilja ha ett för gasol. Sjukt avundsjuk på de som kan göra kokkaffe när vi är ute och jagar och jag har mitt termoskaffe. :cautious: Det ser också smidigare ut att ha med sig när man är ute på vandring, men det kan vara mitt habegär som talar. ;)
För hemmabruk har vi inte så stor nytta av det när väl sotaren har gått över huset, vi har två vedspisar för just matlagning, en öppen spis och en kakelugn så om nu kriget kommer så kommer vi klara oss fint här hemma.
Samma kök. Du köper bara till en gasbrännare.
 
Samma kök. Du köper bara till en gasbrännare.
1605732273844.png

Det är den här typen som har triggat mitt habegär. ;) Sen bara ha med sig kaffekannan. :) (Och vatten, kaffe och en skvätt mjölk men ändå. ;) )
 
Lär nog inte köpa ett stormkök, jag tänkte ge bort presentkort hos lokala handlare detta år. Brukar inte heller köpa för särskilt stora belopp och köpa ett skitstormkök känns inte aktuellt.

Skulle någon mot all förmodan köpa ett stormkök till mig skulle jag inte bli ledsen, tror min man har ett gammal spritkök någonstans men ett lätt och behändigt gaskök vore inte fel. Fast helst eldar jag ved...Gas och sprit skrämmer mig lite:o
Det finns inte så mycket som kan gå paj på ett stormkök. Så skitstormkök får du nog leta efter. Ett Trangia kostar från 350 spänn.
 
Det finns inte så mycket som kan gå paj på ett stormkök. Så skitstormkök får du nog leta efter. Ett Trangia kostar från 350 spänn.

Skitstormkök var kanske fel ordval, syftar på mest på att stormköket ska passa användaren.

För inte vet jag mycket om stormkök men tillräckligt för att veta att det finns olika varianter, storlekar, vikter, finesser och material (på kok- och stekkärl). Det är ju t ex rätt meningslöst att köpa det som du hänvisar till, när man är en familj på tre och hatar aluminum. Det skulle aldrig komma till användning, dvs skit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
769
Senast: Flixon
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
568
Mat Jag tycker det är knepigt när det står någonstans att man ska förvälla något i säg en minut. Vattnet slutar ju koka när man lägger ner...
2
Svar
21
· Visningar
1 109
Senast: MiaMia
·
Trädgård & Växter Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det. Även sånt som vi plockar ute i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 611
Senast: Diamonian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp