Stormköket

Samma här. Ska jag vara ute så länge att jag behöver mat så tar jag med mig en matsäck som inte behöver tillagas.

Känns som en väldigt märklig årets julklapp tycker jag!

Ja men verkligen! Det är en hemskt konstig grej det där egentligen, "Jag ska vara ute väldigt länge så jag tror att jag tar med mig ett kök så jag kan laga mat!" :laugh: Hört om en baguette?

Nej, skämt åsido, jag vet att folk är frilufsiga osv.
 
Har årets julklapp någonsin varit något man faktiskt ger som julklapp?

Jo, det tycker jag nog att det brukade vara men de senaste åren har det inte varit det. Det verkar ha gått från årets julklapp till produkten som symboliserar året alternativt produkten vi tycker att folk borde ha (hej hej mobillådan!).
 
Jag tycker att det är ett märkligt val av "årets julklapp". Jag ser det nog mer som att det kan bli något som folk får eller ger bort just för att det är årets julklapp och sen blir det bara stående i ett hörn hos någon som inte använder det.
Jag är rätt säker på att det finns minst ett stormkök här någonstans, förmodligen fler än ett. Jag har dock inte använt nåt sånt på väldigt många år, kanske främst för att min fysik inte fixar några längre promenader i naturen.
Myndigheterna rekommenderar faktiskt att man har ett i fall " krisen eller kriget" kommer. Typ som att ha en brandsläckare eller brandvarnare hemma.
 
Ja men verkligen! Det är en hemskt konstig grej det där egentligen, "Jag ska vara ute väldigt länge så jag tror att jag tar med mig ett kök så jag kan laga mat!" :laugh: Hört om en baguette?

Nej, skämt åsido, jag vet att folk är frilufsiga osv.
Är man ute en hel helg så blir det bra trist med bagetter gjorda på fredagen att äta söndags lunch. Och är det varmt så är de förmodligen måttlig hälsosamma.
 
Alla borde ha ett stormkök! Precis som andra förnödenheter och hjälpmedel om det blir längre tids strömavbrott eller liknande.
Jag har ett men vet inte riktigt hur det fungerar :o
Där finns en brännare, häll t-röd i den och tänd på. Resten är intuitivt om man har någon koll på matlagning. Tänk bara på att det inte alltid syns o det brinner. Brännaren måste ha svalnat innan man fyller på annars kan det bli alvarliga brännskador.
 
Ja men verkligen! Det är en hemskt konstig grej det där egentligen, "Jag ska vara ute väldigt länge så jag tror att jag tar med mig ett kök så jag kan laga mat!" :laugh: Hört om en baguette?

Nej, skämt åsido, jag vet att folk är frilufsiga osv.

Vi använder vårat mest när vi åker MC, vilket vi gör offta! Är så himla dyrt att käka längs vägen varje gång. Bara mackor står vi oss inte på.
Däremot tar vi sällan med det på dagsvandringar för vi är för lata för att bära på det 🙈
 
Vi har både ett Trangia med gasbrännare och en Jetboil som används flitigt. Jag hoppas att vi inte får ytterligare ett ☺️ Eventuellt kommer vi ge bort ett.

Som alternativ för den som vill laga mat ute kan jag tipsa om muurikka (stekhäll att ställa i/hänga över eldstad)
 
Jag vill ha, har faktiskt tänkt köpa ett rätt länge nu. När vi är ute i skog, mark och fjäll eldar vi oftast så inget behov där. Men mer för säkerhetsskull om elen skulle bli borta en längre tid, blir elen borta lär det förmodligen vara väldigt dåligt väder, dvs inte läge att tända grillen som i dagsläget är det enda externa matlagningsdon som finns här i stan.
I fjällen har vi nog både stormkök och gasolbrännare - men vet inte hur kompletta de är. Kanske borde kolla det ;)
 
Vad menar du? Hur jag lyckas göra upp en eld? 😅

Ja, det är ju trots allt betydligt svårare än många tror. Särskilt när man vandrar som du sa, och man ofta liksom sitter där med enbart fuktigt virke, blött gräs, blöt torv, blöt näver. ;) Blir lite nyfiken då, absolut! Kan inte föreställa mig en fjällvandring där jag skulle behöva göra upp eld varje gång för att laga mat faktiskt..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
769
Senast: Flixon
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
568
Mat Jag tycker det är knepigt när det står någonstans att man ska förvälla något i säg en minut. Vattnet slutar ju koka när man lägger ner...
2
Svar
21
· Visningar
1 109
Senast: MiaMia
·
Trädgård & Växter Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det. Även sånt som vi plockar ute i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 611
Senast: Diamonian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp