Storlek på regnkläder mm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gandalf

Trådstartare
Sonen fick regnkläder i ettårspresent häromveckan men vi kan inte bli kloka på om vi ska byta storlek eller inte. Vi fick storlek 86, och de ser helt gigantiska ut på honom nu. Byxorna kan han väl i och för sig ha om man hissar upp hängslena så att han har kanten på brallorna precis under hakan :D men jackan är verkligen mycket stor.

Han går inte ännu, men när det blir vår på riktigt kommer han väl förmodligen att göra det, och då vill man ju kunna släppa lös honom i vattenpölarna. Samtidigt vore det ju toppen om han kunde ha regnkläderna hela hösten också då han börjar på dagis. Han är inte så jättestor längre, han är 76 lång och väger 9,7 kg. Storlek 74 sitter perfekt på honom nu men han kan ha 80 också (ofta lite långt i ärmarna och så. Tror ni storlek 80 räcker i höst också? Om han följer sin kurva är han 82 cm lång i september.

En annan klädpresentfråga: Vi fick det superfina setet med fleecetröja och vindjacka från Polarn och Pyret. Men samtidigt fick vi ärva ett par vindjackor i storlek 86 samt någon fleece, så vi har kommit fram till att vi kanske ska byta de nya fina kläderna till en mycket större storlek så att han får ha dem nästa år istället, och kanske kan ha dem längre (alternativet är att byta till 80 men det känns ändå lite fånigt att ha flera liknande jackor i nästan samma storlek. Är 92 en bra storlek för en kille som blir två i mars nästa år? Eller 98?

Hoppas någon storlekserfaren förälder kan hjälpa till :)
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Det där med storlekar är jättesvårt att förutse, barn kan växa mycket på kort tid!

Jag som jobbar på dagis emellanåt tycker att regnkläderna som barnen har ska vara sådana att barnen kan röra sig i dem även om de har kläder under. (Regnkläder i tunnare material är bättre än krafitgare) Dock ska de inte vara så stora så barnen "tältar", det blir också jobbigt.

PoP jackor är ganska stora i storlekarna. Så ska du byta och ha jackan nästa år tror jag på stl 92.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Regnkläder tycker jag inte gör så mycket att de är stora, just nu har elin overallen och regnbyxorna utanpå, på efm när det är varmt och plaskigt...
Så behåll 86 du!

Och Pop har jag inte så stor koll på, men 92 hade nog elin ungefär i den åldern.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Jag rekommenderar ofta att köpa regnkläder som är liiite för stora, så att de som nu kan ha dom hela våren...(jag jobbar i klädbutik bör tilläggas hehe). Barn kan växa väldigt fort!
"Normalen" ligger ju på stl. 80 för en ettåring (så klart olika från barn till barn, märke till märke..). Tycker du ska behålla 86:an. När det är kallt kan du ha ngt tjockare under, ärmarna går alltid att vika upp. Så kan du sen ha det i höst också!

Vad gäller fleecen, en 92 borde ju räcka när han är 2 år, eftersom han inte verkar vara så stor. 98 börjar ju närma sig 3 år så det kanske blir allt för stort. 92:an borde han ju kunna ha nästa vinter/vår.

Men som sagt svårt då det skiljer sig från barn till barn!
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Okej, tack så mycket för era svar :bow:

Jag får väl böja mig för majoriteten och behålla 86 då. Det är väl i höst de behövs som bäst. Jag tycker bara det verkar så jobbigt att alltid behöva lufsa runt i jättemycket för stora kläder för att man ska ha och växa i men det kanske inte barnen reflekterar så mycket över :D

Och så tar vi 92 på fina jacka-fleece-tröja-setet.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Av erfarenhet vet jag att man sällan använder jackan i ett regnställ, det är byxorna som är viktiga.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

mimmipigg skrev:
Av erfarenhet vet jag att man sällan använder jackan i ett regnställ, det är byxorna som är viktiga.
Ja det sa min svägerska också! Och jag förstår ju att man använder byxorna även när det inte regnar eftersom de kryper runt på marken och så... men om man som vi kommer att cykla mycket med barnet (vi har inte bil) och därmed måste transportera till dagis etc även när det regnar, då måste väl ändå regnjackan också vara viktig? Fast ni menar kanske att det inte är lika viktigt att passformen är bra?
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Funderade faktiskt på att bara byta jackan till 80 (som alltså fortfarande är lite stort på killen) eftersom den är så himla lång i armarna, men låta byxorna vara stora eftersom man vill kunna ha dem utanpå overallen i höst och så. Är det rimligt?
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Jag tycker det låter vettigt att byta jackan bara.
Det är bökigt med jacka som har alldeles för långa ärmar.
Och på regnkläder speciellt är det kanske inte så skönt att vika upp.
Om han kommer vara 82 cm lång i höst kommer en jacka i strl 80 säkert fortfarande passa.
Fast jag skulle nog ha bytt byxorna också.
Iaf jämfört strl. Jag gillar inte ha för stora kläder på sonen.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Äntligen någon som tycker som jag ;) (det är mest svärmor med flera som tycker att han ska ha jättestora att växa i :crazy: )

Jag ska gå och prova storlek 80 i alla fall och se hur de ser ut. Jag har så svårt att tänka mig att han skulle växa ur dem före vintern... Dessutom är byxorna väldigt rymliga på bredden, så de är nog lätta för dagispersonal (och oss) att få på över andra kläder ändå.
 
Sv: Storlek på regnkläder mm

Jag har faktiskt aldrig tagit på min son galonkläder över overall.
Har det varit kallt och blött och han haft regnkläder med fleece under.
Har det varit snorkallt så har det räckt med bävernylon, han har aldrig blivit blöt igenom.
Men folk kanske gör så...de har aldrig sagt på dagis att han behöver så pass stora regnkläder så de går att dra över vinteroverall.

Om du behåller 86 kan han säkert ha det nästa vår iofs...om det är helt fortfarande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp