Stor valpkull

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Larito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 237
L

Larito

Min Tik fick 14 valpar i lördags! Nån som har erfarenhet och kan komma med lite tips och råd? Det är min första kull och höll på att svimma när det blev så många!:)

Sv: Stor valpkull

Märk dem om de har samma färg och väg dem ofta så du ser att de får i sig tillräckligt med mat. Du kan dela dem i två lag så att de har olika mattid hos tiken dvs de får äta i skift.

Lycka till!

Också nyfiken på ras!

Jag säger precis som Javan. Märk upp dem och väg dem ordentligt. Och håll koll på de som redan nu är lite mindre!

Nu har jag dålig koll på det här med avel, men borde man inte överväga att stödmata för att hjälpa tiken?

Nu har jag dålig koll på det här med avel, men borde man inte överväga att stödmata för att hjälpa tiken?

Det beror väl lite på ras också, har en kompis som föder upp flat och hon får ofta stora valpkullar och tikarna har hittills inte haft några problem att föda alla valpar själv. Men som sagt, det är ju viktigt att hålla koll så alla ökar i vikt som de ska.

mm en flattik fixar nog fjorton utan stödmatning medan andra raser kan ha det svårare. Ts skriv upp vikterna minnet är inte så bra som man tror´.

Det är en mastiffkorsning! Jag stödmatar lite för mamma är rätt tagen!
En valp får jag mata mer för den är rätt liten och börjar bli svag! känner mej som smårbarnsförälder på nytt med vak och flaskor!:) mamma hund vill inte äta sin vanliga mat?! Brukar det bli så?

Det är väl ganska vanligt att mastiff får stora valpkullar? ;) Vet inte om jag blandat ihop ras men där är väl 10 + ganska vanligt?

köp en bok som heter hunduppfödarens handbok finns på ica bokförlag där finns det mycke och bra information om de man behöver veta om sjukdomar och kontroll av valparna och matning osv. lycka till me dom små liven..:)

Skänk också en tanke åt hur du ska bli av med dessa valpar. Det är trögt att bli av med valpar just nu och du har verkligen inte valpar som rasmässigt passar vem som helst. Även uppfödare med renrasiga mastiffer blir ofta sittandes med valparna ett tag och många hundar omplaceras när ägarna insett att det blir stora hundar av dem... eller när de blir trotsiga tonåringar och ägarna inte klarar av dem längre.
Säg att du blir sittandes med tio av valparna tills de är närmare året... Finns plats, ekonomi och engagemang så är det ju inga problem, men vanliga människor har sällan allt detta i så stor upplaga. Kanske vore en gallring av kullen det bästa? I vilket fall så är det lättare nu när de är nyfödda än att kanske behöva göra det när de utvecklats till pigga och glada valpar med egna personligheter.

Jag säger inte detta för att vara taskig, men som uppfödare så måste man tänka rationellt och även se till valparnas bästa.

Första dygnet kan mamma hund vara lite knepig med maten men truga och locka med sånt som är gott. Vatten däremot MÅSTE hon få i sig, hur dricker hon?

Mina tikar äter upp moderkakorna, så de äter inget annat de första dygnen. De har ju fått i sig rejält med näring som de står sig på länge. Jag har dock alltid en skål med valpfoder vid valplådan så att hon kan äta när hon vill och så mycket som hon vill.

jag har rätt många som vill ha valpar redan nu! Och ja...jag har pengar och plats och tid! Tack för alla råden alla! Jag får i henne valpfoder blandat med burkmat! Än så länge går det bra ..alla växer men den lilla får jag mata ofta! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
492
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 879
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka