Stor hund + liten hund

igbest

Trådstartare
Jag har en Riesenschnauzer som fyller 1 år i slutet av januari, nu har jag blivit erbjuden att kanske ta en dvärgschnauzer som inte är född ännu men som föds i början av nästa vecka och är leveransklar i februari.

Ni som har tagit en liten dvärgvalp när er stora hund fortfarande är "valp" hur har det funkat, kan tänka mig att den stora hunden kan vara lite väl burdus i bland med tanke på storleksskillnaden eller har det ingen betydelse.... :confused:

Sv: Stor hund + liten hund

Går utmärkt med mina 2, visst är hon klumpig ibland..men han är rätt tuff mot henne också ;)

15292_381339877722_587892722_4313536_4933044_n.jpg

Jag har en galenpanna till schäfertik som förvisso var sex år när jag tog hem min borderterriervalp. Hon är fortfarande vid 11 års ålder fruktansvärt "barnslig". "Försiktigt" fanns/finns inte i hennes vokabulär, så visst åkte han på någon oavsiktlig smäll, men inga skador uppkom. Dvärgschnauzer är ju rätt robusta hundar, så det borde gå bra.

Dock skulle jag ta mig en allvarlig funderare på att ta två hundar med så liten åldersskillnad. Det är nog skönt om den första hunden han landat rätt rejält, och man har hunnit få till minst en rejäl grundlydnad, innan man tar på sig mer jobb. Men det är ju individuellt, hur mycket tid man har osv.

Jag har schäfertik och russkiy toy tik så där snackar vi storleksskillnad:D Schäfern har jag haft sen hon var 4 månader och när hon var 3 år fick vi hem russkiytoyen som då var ett halv år yngre. Våran schäfer är försiktig, hon la tassen på ryggen någon gång i början men då skrek russkin så det gjorde hon aldrig om.
Dom stora lär sig att vara försiktiga dessutom får man vara med i början och vakta lite.
Det går nog bra tror jag att införskaffa en "dvärgis" tror jag:)

Jag hade en 1½ årig gammal leonberger hane när mina föräldrar skaffade en liten släthårig foxterrier valp (bodde fortfarande hemma) och hon var ungefär lika stor som hans nos när hon flyttade in. Det gick väldigt bra, min var trots sin storlek och ålder väldigt lugn av sig och medveten om sin storlek. Till slut fick jag äntligen min lägenhet så de bodde inte ihop i mer än ca. 1 månad men de träffades nästan dagligen i alla fall även efter flytten.

Nu var ju min riesentik till åren kommen, men både busig och klumpig ändå.
Men det funkade kanon med dotterns lilla Lhasa Apsoblandis, dom kunde leka trots ett antal kg mellanskillnad..:D

24717623.jpg

24717634.jpg

31451906.jpg

En bild säger mer än tusen ord;)

5 kg vs 55 kg
19553_281614047772_719487772_3479503_4249754_n.jpg

Min hund är rätt tålig, och corson har mer än en gång lagt sig rakt på honom (för han gör så med fiina saker...:D) och den lille lever då ännu och umgås i stort sett aldrig med hundar i samma stl som honom, hans minsta vän är väl just nu squarepants valp som ändå redan väger dubbla Nixon.:p

Vilka underbara bilder på era hundar :)

Då är det kanske inte så stort problem att ta en liten hund trots att vi har en stor. :)
Det är inte hundra procent säkert att vi gör det men det kan nog bli så om det blir tillräckligt många tikar.

Senast ändrad:

Jag har en golden retriever (5år) och en lancashire heeler-valp (10v).

Min stora hund tycks medveten om att valpen inte bara är ung utan också liten och leker förhållandevis försiktigt med honom (bilden till trots :p). Ibland råkar han hamna lite i kläm om de har bråttom ut genom samma dörr men han har lärt sig snabbt att hålla sig lite undan då. Han är ganska tuff.

Jag tror att så länge din större hund inte är en "bulldozer" utan är hyfsat kompetent i hundspråk så är nog åldern inget problem. Valpar piper ifrån ganska duktigt om det blir för vilt och sunda hundar reagerar då direkt genom att backa.

Jag säger som dom andra,borde inte vara ett problem.

Dobbis dryga året,fralla 8 veckor

*kl*
Med risk för att krossa alla romantiska bilder så vill jag ändå beskriva hur illa det kan gå.

Vår rottis bet hål på den lilla, lilla valpens öra när han kom för nära hennes matskål.

En stor hund kräver passning och den lilla hunden kan skadas när man minst anar det. Skador som sker avsiktligt eller ej, en viktskillnad på flera hundra procent säger väl allt? :grin:

Har du den tid som krävs för att säkerställa (passa den stora hunden, hålla dem åtskilda när du inte ser etc) att valpen inte tar skada?

Det är inte alltid man ser skadan direkt heller.
Vår ds hade en ryggskada, typ Kissing Spines tror jag (även om hundveterinären såg ganska frågande ut när jag undrade om det var samma när vi tittade på röntgenplåtarna) vilket vi fick reda på när han var runt 10 och in på allmän genomundersökning.
Gissningsvis hade han fått det när någon av de många större hundar som glatt slängt tassen på hans rygg och försökt kasta sig över honom för att leka.
Vi har ingen annan förklaring, även om det givetvis kan finnas.

Jag skulle vara rätt försiktig med en sådan skillnad i storleken, speciellt som den stora är en (glad) unghund. En äldre vovve som lagt sådana fasoner åt sidan är en annan sak.

Tack för era svar :)

Vi har bestämt oss för att inte ta en hund till just nu utan vänta ett tag till, tills våran hund har vuxit upp lite till, kanske vid två års ålder eller nåt sånt och kanske köpa en riesen till då. :)

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 454
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 113
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31