Stop-sele/dressyrsele?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 894
S

Syrsa

Finns det någon som använder en sådan där sele som har två band som går från halsbandet, mellan frambenen och upp genom en ögla på ryggen? Jag har sett lite olika namn på dem: stop-sele, dressyrsele, gå-fint-sele...

Till förra hunden använde vi sådan och det fungerade så himla bra när han drog (och Keo DRAR!) så jag tänkte prova (ja, och arbeta vidare på att han inte ska dra...men just nu har jag kramper och ont i rygg, arm, höft på grund av promenaderna, som dessutom sker på hala gator nu under vintern).

OT: Tips emottages hjärtligt på hur man ska arbeta bort. Stå stilla och vänta ut, knipa i rumpan, lära in kommando för när han går fint...funkar i mild grad, men jag tror inte att han egentligen förstått vad det är vi förväntar oss. Att det är själva stramandet i halsen han ska undvika, liksom. Känns taskigt att skälla och knipa i rumpan när han antagligen inte alls förstår vad han gjort för fel! Och vi har jobbat efter samma tre metoder sedan han kom så nu behöver jag hjälp! Hur lärde ni er hund att förstå vad ni önskade?
I vår djurbutik finns en storlek som passar men spännena som fäster i halsbandet är på tok för stora och klumpiga för att jag ska ta på det på en åtta månaders welsh (han skulle nog inte ens orka bära dem, de är jättetunga!)

Stoleken ska vara 45 cm: någon som har sett ett märke med normala/små karbinhakar/fästen i den stroleken. Om jag hittar ett märke tar min butik hem det, men det är så svårt att se på bilderna hur stora hakarna är och det är ju det enda kriteriet jag köper efter...

Tacksam för ALL hjälp!

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stop-sele/dressyrsele?

Jag tycker inte att selen är speciellt schysst eftersom korrigeringen är smärta för hunden och jag försöker i möjligaste mån att utesluta sådana korrigeringar helt.

Men....

Om det är för att du överhuvudtaget ska komma ut med hunden så är det ju för en tillfällig period medan du forts att träna hunden.

Jag skulle inte ta på min hund en sådan sele, men jag kan förstå att man i undantag väljer att använda den.

Jag är ju den som är helt övertyga om att man kan lära sin hund att inte dra, men att man oftast inte är tillräckligt konsekvent alla gånger.
Man är less och vill bara hem så då låter man hunden dra lite iaf, just för att man verkligen inte orkar tjaffa!

Är det runt frampartiet som smärtan uppstår? När bandet liksom "stramar åt"?

Nej, naturligtvis är inte tanken att förlita sig till ett redskap utan att arbeta bort själva önskan att dra och istället få honom att tycka att det är OK att hålla sig vid vår sida (ja, han får ju nosa och så, men det där flängandet och flåsandet och ständiga "byta-håll-stoppen"...jag får ONT!)

Hur arbetar du utan att korrigera med smärta? "Nej!" hör han inte (och förstår inte vad det används till, vad det är han ska sluta med. Han tror fortfarande att et betyder att han inte får röra maten eller gå utanför dörren eller käka upp godisen...) och vänta ut...han sitter där och tokstirrar på oss och så fort vi rör oss framåt så försöker han ta igen förlorad tid genom att kasta sig framåt. Nyp i rumpan blir ju samma smärta som en sele?

Hur gör man? För jag vet då rakt inte! Läste någon metod som Memea Mohlin beskrev: Hala hunden ett varv runt dig. Så snart det stramar till i kopplet kommer hunden att springa ett varv runt dig...Jo, men då blir det ju till en början en väldig massa slitande i halsen? Så på vilket sätt är det bättre, undrar jag i mitt stilla sinne?

Konsekvent var ordet! Jag ska komma ihåg det väldigt noga, även om jag tycker att vi är det redan nu. Men det går säkert att skärpa till!
*tar nya tag*

/Syrsa

Hundar är ju ganska känsliga i "armhålorna" och där nyper "snörena" åt och ibland kan tom viss "brännskada" uppstå tydligen..

Inget jag vill utsätta min hund för..

Det går ju heller inte att säga: Så här gör jag med min hund och det fungerar på alla, våran hundar är individer och reagerar olika.

Min tös är väldigt förarvek och det räcker att jag sänker rösten för att hon ska förstå allvaret.

När vi tränade in koppel gående så fungerade det alldeles utmärkt att köra STOPP så fort hon drog och sedan blev det en självbelöningen när hon slutade dra = kopplet blev slakt.

Förstår att inte alla hundar fungerar som Zaga ..

Tränar du fokusering, gående bredvid dig, ögonkontakt något ?

(Läser igenom det lååånga jag skrivit och tänker "Usch, vad gnällig jag är. Trist att försöka hjälpa mig när allt jag gör bara är att gnälla och säga Nej, det går inte!"

Förlåt. Men när man sitter här med ont i höfterna för att man kompenserar och spänner sig mot halka så känns det bara så trist och hopplöst...

Tack ska du ha för att du vill hjälpa! Det är snällt! Jag uppskattar det mycket!)

Ja, vi övar ögonkontakt, men han har väldigt svårt att fokusera något annat än omgivningen utomhus även korta stunder (möööjligen en godisbit mitt framför nosen. Men att översätta den till de tusentals kontaktövningar som fungerar så stenhårt när vi är inomhus...nä, det är svårt!).

Visst tar han ögonkontakt (han är på intet sätt anti-social) och vi belönar, men jag tror att problemet är "omsättningen" av en kunskap till ett nytt sammanhang. Det är inte det att han inte vet att ett nej betyder "låt bli", utan att det är svårt att omsätta det till "låt bli, sluta dra". I konkreta övningssituationer är han duktig, men han har inte fattat/ignorerar att samma saker gäller i vardagen. Ute blir vi också så väldigt oviktiga, men just ikväll var jag ute och tränade på att gå fint: varierade mig mycket - vände och gick åt andra hållet - stannade och han ska sitta - satte honom plats och gick ifrån - kom tillbaka och gick förbi - kallade på honom - gick en stund med en godisbit framför näsan och när han för en millisekund tittar på mig får han beröm - vänder...håller på sådär. Och han var SUPERDUKTIG! Jag tror jag fångade honom i precis rätt stund för denna övning, han var som ett ljus! Så egentligen kan han väl...litegrann iaf!

Om mycket händer (vi gör som jag beskrev ovan) kan han ibland fokusera oss, men bara en kort stund, sen blir vi "jobbiga", han börjar med lugnande signaler och vill väl komma undan vår energi - typ. Inte ens godaste godiset motiverar i de stunderna, och lekinviter fnyser han generellt åt om vi inte är inomhus.

Fokus/koncentration övar vi mycket: jag tar fram godis/leksak vääääldigt långsamt och vill ha hans uppmärksamhet.
Vi leker och närmar oss låååångsamt leksaken. Han stirrar som besatt på oss för att i samma stund som vi nuddar leksaken försöka ta den - aldrig innan. Vi sätter honom och vill ha hans ögonkontakt och att han sitter tokstilla, rör en godisbit runt huvudet på honom och han fortsätter ha ögonkontakt. Sådana saker.

Han kan ingen lydnadsdressyr som fotgående eller positioner eller sådant, allt sker med enda kravet att det ska gå att genomföra. (Inomhus kan han tom stanna och sätta sig på kommando när han är på väg till oss i en inkallning, men ute skulle han aldrig komma på tanken att ens titta på oss om vi kallade...annat än i rena övningssituationer - så länge han själv tycker så.) Det är det där med att generalisera kommandon, att få dem att vara verkningsfulla alltid. Varje gång man misslyckas har man ju egentligen tränat på att "göra fel". Han tar inte åt sig av korrigeringar hellre, tycker att han får "studsa upp mot oss" och korrigera oss...eller som en inbjudan till en hårdhänt lek. No respect! Eller, vekt ledarskap, om man så vill... Säkert beter vi oss annorlunda ute, har kortare tålamod och annat på "dagordningen", såsom "motionera, kissa, bajsa", mot inomhus "ja, vad roligt ska vi träna en stund?")

Vi har tränat gående bredvid sedan han kom. Korta stunder fungerar det och vi tokberömmer - för att säga ifrån när han kastar sig framåt i nästa stund. Men det verkar inte ha trillat ner att det vi berömmer är det slaka kopplet och hans blick mot oss...

Äsch, får väl fortsätta träna helt enkelt! Det är ju bättre nu än för tre månader sedan! =)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår ditt gnäll fullt ut, har själv problem med ryggen och det är inte alltid en dans på rosor att gå ut med hunden.

Det jag tror mest på i ditt fall är att faktiskt gå en vardagslydnads kurs, där man IRL kan se hur hunden beter sig och därefter guida dig till rätt korrigering vid ett felaktigt betende vid rätt tidpunkt.

Och så tjatar jag vidare med : KONSEKVENT !

Men känner du verkligen att du inte pallar med att gå ut med hunden när den drar och i väntan på en kurs så ja då kanske selen är ett alternativ för dig ..

Jag har en kompis som använt detta koppel på sin labbe och jag skulle aldrig använda det på min hund. Det är som någon skrev ett koppel som spänner under armhålorna och kan göra ganska ont på hunden. Jag vet at det ibland brände lite i huden om hunden ändå drog.

Kontakt övning kan man aldrig träna för mycket. Har du gått någon kurs med hunden? Jag körde att så fort hunden drog till det minsta lilla i kopplet sa jag NEJ och stannade. Hunden skulle då gå tillbaka till min sida så kopplet blev slappt igen. Så gjorde jag varje gång han drog.

Jag tränade mycket av kontakten med hunden lös och då använde jag kommandot "bli här". Hunden ska hålla sig runt mig och inte gå längre än om han had ehaft koppel på sig. När jag sedan hade koppel på och detta satt under lösgående så fungerade även kommandot när kopplet kom på. De gånger han drog använde jag Nej och stanna som jag skrev ovan. Dessa två saker tränade jag huvudsakligen. Svårt att förklara hur jag menar men hoppas du förstår

Tack jappisen! Jag för står hur du menar.

Vi har gått valpkurs nu i höst och kommer att gå fortsättningskurs i vår. Men vi tränade inte så mycket på sånt här, mest inkallning och introduktion till olika aktiviteter och övningar. Om vi skulle försöka gå med Keo i koppel vid ett kurstillfälle skulle vi ändå inte få se något av hur det ser ut...han HÄNGER i kopplet på jakt efter att få hälsa på de andra. Man kan vara hur skapr som helst, han bara biter i våra händer och försöker komma undan...

Men! IRL sätter han sig nu ner vid åsynen av en annan hund, drar inte och försöker inte springa ifatt för att hälsa! Så där har vi gjort stooora framsteg!

=) =)

Tack för hjälpen båda! Vi får traggla vidare och vara KONSEKVENTA!

/Syrsa (Förra vovven visade inte att han hade ont av selen på något sätt, men drog ju heller inte när han hade den på sig. Men vid visitering och så så reagerade han inte. Och inga brännsår!)

De finns många olika märken på de selarna, endel har stora spännen och andra har mindre.
Endel har syntet "rep" och endel har mjukare material.

Jag har använt en sådan sele till min hund sedan han fick en böld som satt så dumt att ett vanligt halsband gärna kom åt den.
Selhalsbandet kunde jag sätta så löst att de aldrig kom åt bölden.
Jag har använt den i runt sju-åtta år eftersom han trivdes så mycket bättre med sele än med halsband,sen kom ju "dragselarna" och då köpte jag en sådan istället.
Min hund hade aldrig ont av selen men givetvis får man ju tänka sig för och inte slita och dra men det hoppas jag ingen gör i ett halsband heller som är någorlunda seriös.

Den stora fördelen var att mina barn kunde få hålla kopplet när de var runt 7-8 år och att jag inte behövde vara rädd för att han drog omkull en när det var isgata.

När jag sedan köpte en hund till var sele det givna valet, visst kan han gå i halsbandet men han trivs bättre i sele, sedan om det är en vanlig sele eller "gå fint sele" spelar mindre roll.

Trixie selen och easywalk har jag tyckt varit bäst, doggie´s sele tyckte jag inte om.

Kanske kan de ta hem en av varje eller är det köptvång om de tar hem?

Hur stora spännena är är tyvärr svårt att säga, jag har köpt två av samma märke (han lyckades bita av snöret på sin första i ett obevakat ögonblick) och det har varit olika stora:confused:

Hur mycket får Keo vara lös och hur mycket tränas han?? Har han någon kampleksak han gillar riktigt mycket??
En welsh som inte får vara lös iaf nästan varje dag är en stressad och svårtränad welsh!

Jag skulle köra på långlina och sele när jag är ute för att vara ute och sedan skulle jag ha vanligt ickestryp och koppel i fickan och kalla in köra lite kamplekar sätta på koppel och intensivträna några minuter. Inget tjat, raka rör, tydligt kroppspråk och positiv attityd.

Om han försöker kasta sig iväg så hade jag gjort så att jag fångat kopplet på halva vägen, han vet antagligen prcis hur långt han brukar komma och att han då inte "kommer iväg" utan att korrigeringen kommer direkt kanske gör det klarare för honom.

Stanna metoden hade jag gjort så att jag hade inte nöjt mig att hunden stannar utan slakt koppel och ögonkontakt krävs.
Stanna så fort kopplet spänns inte efter att hunden vräkt sig fram i halsbandet tre steg (svårt jag vet...)

Sedan så får han INTE hoppa och bita i händerna när han vill! Om du sedan väljer att acceptera det när du bjudit in till lek el inte är upp till dig, jag hade accepterat det där just för att ha go och positivitet i hunden till framtida träning...

Har ju själv Welsh och just koppelträning verkar vara ett kapitel för sig för många welshägare, men jag har iaf hjälpt till fått ordning på två mer el mindre "hopplösa fall" så det går om man vill!!! :)

Jag gillar inte dressyr-selen!! Värre än både halti och stryp enligt mig!

Om du med träning menar "kommandon" så får han ett par korta pass varje dag. vi känner in hur det går. Är han positiv och allt flyter blir det längre. Vi försöker sluta när det fortfarande går bra och vi har kontakten/viljan från honom. Tränas = uppfostras, koppelträning, uppföra sig: hela tiden, typ? han lär ju sig 24 timmar om dygnet så vi får ju lära 24 timmar om dygnet?

Lös är han ett par gånger i veckan, i hundhägn, i skogen eller på "säkra gräsmattor", men inte varje dag. Hur ofta och hur länge varierar med var vi är, hur det går och vad annat vi har för oss på dagen. Han är inte stressad eller olycklig.

Jo, jag har också fått den uppfattningen att welshar gillar att "ligga steget före"...=) Men det är klart att det ska gå!

Jag ska nu, med konsekvens och taktfasthet, göra ett ryck att få till detta! Före ett års ålder ska han gå FINT i koppel. =)

Tack alla för tips och förslag!

/Syrsa

Men träning menar jag "cirkuskonster" som tricks och lydnadsmoment där hunden får lära sig att matte är en jäkligt kul prick att hålla koll på och att det är samarbete som är livets riktigt goda...

Uppfostring "syftar" ju ofta till det motsatta, dvs lära hunden att låta bli med något den vill göra.

Ja, i sådana fall är det "trix" vi tränar korta pass varje dag! Och visst tycker han att det är roligt, men aldrig utomhus. Det bara går inte att bryta igenom hans "omgivningsintresse".

(Även då vi fått veta att under slyngelåldern ska man inte lära in nya saker utan bara upprätthålla vad de redan kan, för att sedan lära nytt och öka krav när de blir äldre igen?)

/Syrsa

Känner igen mig i det du berättar, har ju också en welsh.:laugh:

Detta med att ligga steget före känner jag igen.
Vovvsan trivs bäst om hon får spåra sig igenom en promenad.
Ja vi jobbar med viltspår som aktivitet.
Möter vi en hund så måste vi först uppföra oss illa:( (skälla och dra) och sen spåra den andra hundens väg. Och då kan det dras rejält.
Ha lös blir heller inte så ofta p.g.a just andra hundar (som gärna springs fram till) och vilt, men jag kör långlina och när den tar slut så säger jag stopp och då vet hon att det är stopp. Funkar inte i koppel tyvärr.

Jag har i ett svagt ögonblick (2 gånger) provat en sådan dressyrsele, men det funkade i alla fall inte på vovvsan. Hade hört detta om brännmärken och smärta och kände mig bara osäker på den när jag använde den så den lämnades tillbaka.

Har provat många olika metoder men tycker inget funkar strålande.
Just nu provar jag något som Grana skrivit om nån gång att så fort det dras så vänder jag mig mot hunden (håller emot i kopplet) så hunden är tvungen att backa bakåt.
Kan inte uttala mig om än om detta kommer att funka.

Är också trött i axlar och spänner mig mycket när det är halt, gå nerför en backe kan vara en fara för livet;).

Oj detta blev svamligt men jag känner med dig, kommer du på nån bra metod så får du gärna tala om den för mig.

Hej!

Man har hört mycket negativt om dressyrselen bla. det bränner i armhålorna på hunden o ger smärta. Använd hellre en halti ( nosgrimma) till hunden när du behöver avlastning till din kropp och när du inte orka träna konskvent. Jag tycker att detta hjälpmedel är bra när just handlar om kortvarig hjälp ( tänkte på din onda kropp). Haltien sägs vara mer skonsamt mot hunden än dressyrselen, sedan är det upp till varje hundägare själv vad man vill använda till sin hund.

När det gäller koppelträning så är det stort kapitel för sig. Det finns hur många olika metoder som helst inom detta ämne. Det man ska utgå från är hur man själv ställer sig till metoden man vill använda. Att gå fint i koppel har jag hört är bland de största problemen bland hundägare så du är inte ensam!

Mitt tips till dig är att ta kontakt med en hundtränare som använder den filosofin som du har och få praktiskt hjälp. Ett annat tips är att läsa boken "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas. En väldigt bra bok anser jag!

Lycka till!

Jag tackar alla för era svar!

Det måste varit något magiskt med att skriva av sig, för ända sedan jag skrev detta igår har han gått med slakt koppel! Både för mig och husse. Vad det beror på har jag ingen aning om, jag vet ju hellre inte hur länge det sitter i, men hela kvällen igår och hela dagen idag har han varit som ett ljus på promenaderna. Helt underbart, och vi blir ju mer positiva så han tycker nog att det är skönt också!

Idag kunde vi t.o.m. ha honom lös på gräsmattan bredvid ett hundhägn där fem hundar lekte! Han lekte med mig, kom på inkallning (korta avstånd!) och visst tittade han mot hundarna när de skällde till, men han begav sig aldrig ditåt. Jag är helt förstummad, och Mycket Mycket Lycklig! Fortsätter det såhär ett par dagar till så har nog kroppen läkt!

Vi fortsätter arbetet! och det blir nog en dressyrsele ändå, själv har jag ju åtta års positiva erfarenheter av den där selen.

/Syrsa

Liknande trådar

Övr. Hund Lite kort info; Min hund är 1 år, kastrat och blandras av tre raser. Det är mycket hund, mycket energi som ska riktas rätt. På...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 593
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Funderar på lite selar till hundarna. Jag vill ju gärna träna lite drag med dom. Framförallt när jag cyklar. Nomesele har jag så...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka