• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Knapplån

Tanken med den här tråden var att alla skulle skriva ner vad dom hade för ston i aveln. Blev ju en hel del påhopp i en annan tråd och hingstar kontra ston i aveln, därför tyckte jag det var bättre att samla stona i en egen tråd. Däremot har jag ju märkt av att vissa som gapar ganska mkt inte ens har fyllt i sina ston här. Lite dåligt, men dom kanske inte är så bra som dom vill påskina. :angel:

Ja jag håller med. Och eg borde ju det gapas en hel del på mig eftersom jag kommer att använda ston utan stam :angel:

Men jag gör det ändå.. Om någon skulle ha missat att jag har ett sto på väg.
Estnisk hannoveranare. 2 år på bilderna. Pappan är ett fullblod, bilder nedan, morfar heter Tropik och är elitpremierad i rysk trakheneravel, precis som hans far Pomeranets ox. Mamman har lämnat Baier, som gått internationellt 160 (bild nedan), som i sin tur lämnat duktiga hopphästar i Estland bla. Bristol (har för mig att han går internationellt) och "svenske" Bayron som går **fälttävlan även internationellt.

Stoet:
sto.jpg

sto2.jpg

Pappan:
pappa2.jpg

Och så brorsan Baier, här på ett foto från 1999, riden av Rehn Pill (stavn)
elmojumping1.jpg

Baier bor numera i USA, heter Elmo(och enligt hemsidan så ska han bli dressyrhäst på gamla dar). Baier är också e. Fullblodshingst precis som min, med några namn som är samma i fullblodsstammen(inte många dock)..

Här är stamtavlan om någon är nyfiken.
http://www.allbreedpedigree.com/precious+girl6

Hon är inte visad än, och jag har inte bestämt hingst.. men det löser sig nog.

Ulrika

På mig med som avlar på ett klass två sto, som är triangelmärkt. Som visst verkar vara tabu. Hennes är dock ej nedärvningsbart. Avel på dina ston anser jag inte fel. Framförallt har du ju meriter på den ena vad jag vet.

Även att hon inte är hemma ännu, så passar hon in här. Du skall ju avla på henne. Hon ser trevlig ut, fast tunn.

Tackar :). Jag gissar att det blir något med en hel del vitaminer och proteiner när hon är hemma. Hoppas nu att tycke uppstår, alltid riskabelt att köpa häst på postorder ;)
Ulrika

På mig med som avlar på ett klass två sto, som är triangelmärkt. Som visst verkar vara tabu. Hennes är dock ej nedärvningsbart. Avel på dina ston anser jag inte fel. Framförallt har du ju meriter på den ena vad jag vet.

Kan ju berätta att en av våra uppfödningar fick kl III på fölvisning och senare i vuxen ålder gick hon svår klass i fälttävlan. Hade man bara sett till hennes visning så skulle hon ju inte vara mkt värd direkt :crazy:

Ja irländaren har mkt meriter, mer än många andra ston i avel. Oavsett om jag haft papper på henne så hade det ju aldrig gått att regga avk ändå eftersom hon sannorlikt har Clover Hill i sig med tanke på hennes utseende.

Det andra stoet har ingenting, men vi anser att hennes kropp och hennes väldigt fina gång skulle vara en fördel som uppväger att hon är stamlös.

Visst är det en risk, men ibland måste man ta lite risker. Min köpte jag på bild. Inget jag ångrar.

Knapplån!
Vilken bra tråd. Kul att läsa vad folk har för olika ston i avel.
Över lag tycker jag att de flesta stona verkar försvarbara att ha i avel.
Att det saknas stam tycker jag def inte är samma sak som att säga att de inte kan vara bra att avla på, däremot är det svårare att veta vad man har att vänta av avkomman. Tex storlek, ev nedärvbara sjukdommar, kapacitet, temperament osv osv....
Jag har själv ett ponny sto i avel utan stam o det ska bli kul att se vad det blir av hennes första avkomma(född i år) o nästa som kommer i april.
Den första är mycket lik sin mor, men med en högrestare kropp, vilket vi ville ha.

Oj oj ,nu drog jag iväg.
Bra initiativ till tråd....

Din såg trevlig ut på kort i alla fall. Trevligt med mkt fullblod och arabblod det behövs i svensk avel.
Jag köpte min obesedd och jag blev nöjd:love: .

Visst är det en risk, men ibland måste man ta lite risker. Min köpte jag på bild. Inget jag ångrar.

Ja, men jag inbillar mig att jag har fått en bild av hennes temperament, har skrivit mycket med uppfödarna och andra som har hästar från den linjen. Alla har bara positivt att skriva. Dessutom så har jag sett bilder på många av dem och alla har varit superfina (min smak). Lite gambler måste man ju vara ibland. Känner att jag hade ångrat mig om jag inte slått till. Kul att höra att du gjorde det och blev nöjd!
Ulrika

Din såg trevlig ut på kort i alla fall. Trevligt med mkt fullblod och arabblod det behövs i svensk avel.
Jag köpte min obesedd och jag blev nöjd:love: .

Ja, jag har letat efter ett sådant sto i Sverige, men inte hittat, så fanns hon bara där :). Väldans långt borta bara.. (kan man prata svenska med henne tro ;))Enda nackdelen är att jag nog gärna vill ha en Rovenavkomma, men jag vet inte om jag är modig nog att ta henne dit. ;).. När det väl kommer en fullblodshingst i min smak. Jaja, det finns många att välja mellan.
Roligt att du också blev nöjd med din "postordershäst" ;)!
Ulrika

Äh ,det är väl ingen fara att lägga på mkt fullblod... fullblod är underbara. Har i dagarna träffat ett mkt trevligt anglosto och hon var allt annat än nervös och stirrig:D . För ädla hästar finns väl inte:angel: .

Då har du en släkting till mitt sto! Din häst som är e: Maraton-Prince Fair måste vara en syster till min hästs mormor. :)

Hej på er, alla andra. Jag brukar tjuvläsa lite här ibland, och nu när jag läste om en släkting till min häst så var jag ju tvungen att skriva nåt!

Äh ,det är väl ingen fara att lägga på mkt fullblod... fullblod är underbara. Har i dagarna träffat ett mkt trevligt anglosto och hon var allt annat än nervös och stirrig:D . För ädla hästar finns väl inte:angel: .

Jag instämmer delvis, men nu har jag chansen att använda sådana hingstar som anses för grova och därför inte får så många ston. Vilket kan hjälpa min lilla uppfödning att vara lite halvunik i fortsättningen också. ;)
Ulrika

Halloj!
Nej, det har jag inte gjort ännu (därför platsar hon väl inte i denna tråden riktigt än). Det är dock meningen att hon ska betäckas så småningom.

Gränsen går vid 10 år, det året de fyller 10 och framåt får de inga siffror utan bara klassindelning.

Fast jag visade ju mitt sto iår o hon är 15 o fick både poäng, skriftlig kritik o klassindelning:confused:

Vi har en Nordsvensk men jag hoppas det duger...

Molly e:Juvenal (har inte stolinjen i huvudet..)
Hon visades i somras som 11-åring och fick därför inga poäng men B. Domaren däremot var lyrisk och det sprutade superlativ om bedömningen. Det var "en utmärkt typ som VERKLIGEN kan rekommenderas till avel" och "ett typexempel på en god arbetshäst" och "ett föredömme för svensk avel". Vi bara gapade eftersom vi alltid ansett henne som en ovanligt ful häst, eller snarare ko kanske.

Hon har lämnat två avkommer:
f-99 - hingst e: Intergral(följde med på köpet som fyraåring vilket kan ses som en indikator på vad förra ägaren ansåg om hans skalle) Utbildade honom själv och är numer exporterad till Finland där han tränas framgångsrikt i hopp och dressyr (fortfarande som "unghäst" eftersom han är sen i utvecklingen)

f-06 - sto e: Bronsson ( Norsk hingst som stodi sverige 3 år)Väldigt trevlig fölunge som vi hoppas mycket på.

Molly är ganska lågställd och har ett extremt fetmaanlag (konstant mage oavsett muskling eller kondition) hon är en av de snällaste men samtidigt dummaste hästar jag träffat i hela mitt liv. konstigt nog har hennes avkommor båda blivit högställda med mycket ben (om man kan säga det om nordsvenskar..) och varit både ganska tuffa och oerhört intelligenta. Man kan ju fråga sig var generna kommer från.

Eftersom det har kommit in en Nordsvensk här så får väl jag "kontra" med vår grannes sto som jag och en kompis har ansvar för.

Stoet: Monami. född -00 155 cm hög eDon-Aron-Granat. Stambokfördes i år med siffrorna 8-8-8-7-7=38 p. Med omdömet:"God typ. Välansatt något kort hals. Gott djup. Bra överlinje. Välbenad, något tät fram. Taktmässig men kort skritt. Taktmässig men kort trav." B premierad.

Nordsvenskarna måste ju göra ett körprov som brukar innebära att man kör en åttvolt med en släpa. Men kördomaren där vi stamboksförde hade inte rikrigt koll på detta så vi fick göra ett sk. "Körbarhetsintyg" istället som bara fyraåriga hästar gör och som är BETYDLIGT mer utförligt: Fyrhjulsvagn, halter & ryggning bla...
Detta klarade hon emellertid med galans och fick 45 av 50!!! Så snacka om bra temperament;-)

MonamisStamboksfring060904016.jpg

Hennes Första avkomma föddes 29/5 detta året: "Möllebjörkes Elver" e Skrimsblessen (Norsk hingst). Han fick 37/50 på fölmönstringen: 7-8-8-7-7 Vilket vi inte var allt för nöjda med... Han är ju hälften Döle och det sägs att dom utvecklas långsammare. Men han har också ett väldigt trevligt temperament!

Elver060920016.jpg

Nästa år är det tänkt att hon ska betäckas igen och då väljer vi en hingst med minst 9-9 på gångarterna eftersom det är där stoets brister finns. Just nu står hingsten Orm högst i kurs!

/Kristin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka