• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

*knapplån*

Tetris M-01 e: QE - Tabac (Bonaparte - Figaro) - Lambert - Falstaff. På mödernet är hon alltså linjeavlad på Utrillo-Bohéme**blodet då Falstaff och Bonaparte är helsyskon samt på Gaspari då Lambert och Figaro är helsyskon.
Är inte visad mer än som föl (897778=46p) eftersom hon var lite efter som treåring och sen skadade hon sig innan kvalitén. Dessvärre fann vi en fraktur i ett bakben i vintras och pga den har hon lång konvalescens och kommer med all sannolikhet betäckas till våren. Chansade i år på att hon skulle bli ridbar till nu i höst (smög sig) annars skulle hon gått till Coriall i våras.

Hennes fördelar är typen, halsansättning, grundgångarter med plus för galoppen, ridbarhet och temprament. Är inte jättemycket hoppad, men har ett härligt språng och mina tränare har varit mycket positiva.
Nackdelar är att hon inte har några egna prestationer samt att hon kunde varit några cm större (är ca 164cm, men det är mycket manke och mindre häst). Är dessutom lite för lång i kroppen, men enligt förskning på hopphästar ska det tydligen inte vara en nackdel...

Ska i alla fall troligen betäckas till våren, men har ingen aning vem som blir den lycklige... Lutar lite åt welshhingst.

Nu hänger jag inte med alls. Hur kan det undre stoet höra samman med de övre?? Hur menar du då??

Den Diana som finns i det undre stoet dsv Tekla är e. Invit medans de övres Diana är e. Largo. Där vill jag ha det till Spindafamiljen, men har kanske fel???

Men Tekla är inte besläktad med de två översta exemplen och hon tillhör stofamilj 12

Ska jag vara ärlig så hänger inte jag heller med.. Tyvärr. Jag får fundera lite och se om jag möter mannen som har koll..
Ulrika:confused:

Mitt sto är ett diplomsto e:Master. Hon fick 7 10 9 på gångarterna på tre-årstest. Vid sin första fölning fick hon en skada så hon har inga andra prestationer. Hon har två tidigare avkommor e.DeNiro som inte är visade. Min första avkomma är också e:DeNiro och är född i år, hon fick 46p. Nu är hon dräktig med Rubinrot.

Hej!
Har ett sto ur sto fam.40. Landlord-Utrillo-Dragon, mkt när- besläcktad med Ellen Brunes Löjtnandshjärta. Ej riden, har haft 5 fölungar förrut(Ej hos oss) är betäckt med Corlensky G och fölar i början av Juli. Vi har två syskon till henne med mkt bra hoppanlag. Väntar med spänning på fölet!

:) Roligt att du tycker han är fin. Tyvärr står ju inte vi som uppfödare på honom, då vi fått märren i vår ägo drygt året senare. Däremot kommer hon om inget hinder uppstår att betäckas om med Concept till våren och förhoppningsvis får vi fram ett helsyskon -08.

Jodå, han är hingst mig veterligen. Han var direktkvalad till avelschampionatet i fjol men startade ej pga växtvärk...
Vi har i år premierat vår märr (vi har tidigare låtit henne gå under den tyska boken men har från i fjol svenskt regnr.), mest med tanke på att om han fortsätter så här vill ju inte vi vara hinder för att få fram godkänd hingst. Visst är det ju en bit kvar för nu måste han väl gå igenom på prestation? Med tanke på att han inte kommit till start på hingstproven. ;) Men drömma lite måste man ju. :D

Jag kan ju inte vara annat än nöjd med detta sto och förhoppningsvis lämnar hon fler avkommer av denna kaliber. I vilket fall som helst kommer hon inte att bli till salu då hon är en riktigt härlig personlighet. Nu börjar vi så smått leta efter bra ryttare att kunna förse med hästmaterial.. Då jag själv ej rider men vill behålla ston undan henne som framtida avelstanter måste jag ju finna någon med kapaciteten att kunna tävla upp unghästar med sikte på de högre klasserna. Sen vill jag ha tillbaka stoet då det är dax för karriärsbyte.....;) :o Låter kanske fult att vilja göra så? (Jag menar alltså att "sponsra" någon med själva hästen.....)

Oj nu flummar jag runt... Hoppas nån fattar vad jag menar.:o

Gira:banana:

Knappen

Vet att det finns många fler här med ston dom avlar på. Kan inte även ni skriva in era ston, oavsett ras?

Visst kan vi skriva och berätta om våra ston – bara det att det lätt blir en bibel, för man vill ju berätta så mycket....

Vi har två ston i avel

Sto nr 1 – Maraton – Prince Fair** -91, 162 cm
Halvsyster med Fair Dobbin. Detta sto har även själv gått **-stjärnig fälttävlan, 1.30-hoppning och startat St George-dressyr. Fantastiskt tävlingspsyke och underbart temperament. Finns inga olater. Exteriört, hm gammal svensk modell, lite lågt ansatt hals men korrekt i övrigt. Hon har fått två avkommor som unghäst, en exporterad till Finland som går 1.40-hoppning och en står tyvärr på en ridskola (tyvärr, för oss som uppfödare) då nuvarande ägarna driver en sådan. Dock har han gått 1.30 som unghäst. Två avkommor hos mig, 1-åringen har snart vuxit om mamma (1.60+) och ett hingstföl för i år efter Cardento.
Bägge ser mycket bra ut. Nu dräktig med Aerline H.

Sto nr 2 – Feliciano – Hills Double** -97, 163 cm
Ett sto som gick som en klocka i alla unghästklasser, kvalade till Breeders som 4- och 5-åring i hoppning hur enkelt som helst, var med i talanggrupper för unghästar i hoppning mm. Tyvärr så höll hon inte för hårdare träning, så någon final på Flyinge blev det aldrig för henne. Hon har en skada i höger hovben som förmodligen uppkom under föl/unghästtiden, så hon triangelmärktes och såldes som avelssto av tidigare ägare. Skadan är inget som nedärvs enligt Ultuna. Hon har helt suveränt temperament även hon, ett ledarsto som håller ordning i hagen på ett bra sätt. Lik pappa upp dagen (mycket häst för pengarna alltså) men rör sig lätt och mycket bra trots sin massa. Fått tre föl i sitt liv och alla tre har blivit mycket snygga i typen, men ändå väldigt olika. En ”normal”, en väldigt ädel mer fullblodslik och liten till växten, och den senaste hingsten – rejäl! Hon nedärver i alla fall sin vackra välvda hals och sina gångarter till samtliga. Första avkomman som är två år har fått mycket bra kritik på löshoppningsträningar. Blir spännande att se hur avkommorna gör sig på tävlingsbanan när de blir äldre. Även hon dräktig med Aerline H.

Här kommer mina dräktiga ston

1. Stamboksfördes som 4-åring med 41 p. Elevhäst hos Kyra K i två år. Tävlad tom LA hoppning. T-märkt. Modern ELIT
e.Amiral - Romeo xx - Magnat - Onkel. Dräktig med Rosevelt.
http://www.pixbox.se/pic_show_id5129842.html

2. Om inte om fanns.. Skulle gått Kvaltävl. men matte fick en ardennerhingst över sig. Modern vinnare av kungakannan och bästa sto på Riks.
e.Wetano - Master - Amiral - Romeo xx. Dr med First Wish.
http://www.pixbox.se/alb_show_id206125_page0.html

Det är bedrövligt att man inte har bättre kort på sina hästar, måste inskaffa en digitalkamera.

Okej då, här kommer våra travmärrar!
Hillary Clinton e: And Arifant u: Ain't That Love ue: Smokin Yankee. Hillary kommer ur en förvärvningssäker familj. Hennes mormor Kind Attention sprang själv in 1010300:-, och har bla lämnat Woudnt Mind 1012210:- och Dedicated 1328572:-
Hillary har hittills fått tre avkommor. Alla är födda hos oss, men vi står inte som uppfödare till den första; Vi köpte stoet dräktigt.
Äldsta avkomman är två år, har startat fyra gånger, och tjänat pengar alla fyra starterna, och var tvåa i sin debut. Hon kommer antagligen att börja sin vinterträning nu.
Hillary är i år dräktig med Pearsall Hanover.

Smaragd Broline e: Speedy Somolli u: Harmony Broline ue: Super Bowl. Harmony Broline är ett riktigt supersto, som själv tjänade 1600530:- på 16 starter. Hon hade en segerprocent på 43%!
Hon har lämnat bla kulltopparna Note Broline och Opus Broline. Mormor Flamboyant var mijonär redan på 60-talet.
Smaragd har hittills inte lyckats så väl i aveln själv. Vi anser dock att tidigare ägare har varit rätt ensidiga i sitt hingstval åt henne. Hon har dessutom lämnat väldigt små avkommor. Vår ide var att betäcka henne med en stor fransman, och resutatet av detta föddes i år. Det blev en normalstor, och mycket snygg hingst efter In Love With You, så vi hoppas på att detta var rätt! Smaragd är inte dräktig i år.

Zelda e: Buvetier d'Aunou u:Handsome Hornline ue: Lindys Crown. Handsome Hornline är helsyster till Intact Hornline 8474697:-.
Mormor har även lämnat Crowning Blonde 1171000:-
Vi köpte Zelda i somras, dräktig med Rite On Line, pga att vi har hennes tvååriga avkomma, och är mycket förtjusta i honom.

Jalusie e: Express It u:Farouche ue: Smokin Yankee.
Största stjärnan i Jalusies härstamning är mormorsmor Dimitria, som vunnit elitloppet. Mormor Qriccolina har lämnat Avenir 2039000:- och Scarabe 907000:-.Jalusie är dräktig med Fast Photo, och det blir hennes första föl.

De tre första stona är satta i avel direkt som treåringar, Jalusie är satt i avel i år som fyraåring.

Vad heter din Amiralmärr? Tcker att jag känner igen henne från Flyinge. ( Är det Deborah?)

Deborah har mig veteligen inte varit ur avelsboxen, det har iallafall inte lösts licens till henne. Så svaret på din fråga:nix!

Jaja då måste jag väl berätta om mina ston då ;)

Jag kommer ju att "buskavla", men det spelar absolut ingen roll för mig eftersom jag vill avla fram en tävlingshäst.

Sto 1 är Irländsk import gått svår fälttävlan och 135cm hoppning tävlad upp till msv dressyr med placeringar. Tycker det är dags att ta ett föl på henne nu eller ev nästa år igen. Hon har bara fördelar och trots att hon är stamlös så tror jag att hon kommer att kunna tillföra aveln en hel del när det gäller att få fram bra tävlingshästar.

Hon har allt jag själv vill ha av en tävlingshäst både kapacitetmässigt och temperamentmässigt och jag hoppas att en del av det nedärvs. Hon kommer troligtvis att åka ner till tyskland och hälsa på Lesotho eller så kommer vi att använda Roven** till henne (om han nu går igenom)

Bild1
Bild2
Bild3
Bild4
Bild5 Så här är vi när vi sover borta på tävlingsplats :D

Det andra stoet är ett litet fullblodssto med enorma gångarter, köpte henne endast pga hennes väldigt fina trav och har tyvärr inte haft tid med henne så mkt. Hon är också tyvärr stamlös pga vissa omständigheter. Dvs köpt av ett dödsbo där papper försvunnit. Men högsta sannolikhet är att hon är e. Blue Talk och vi kommer att köra en dna mot honom för att iaf få något på henne. Vi har inte riktigt bestämt oss men det lutar åt en gångartshingst

Bild1
Bild2
Bild3 Är 3år på bilden

Senast ändrad:

*KL*

Mitt fullblodssto fick inte alls 7 på typ när hon stambokfördes (vet inte vad jag fick det från :crazy: ), utan 8. Rätt ska vara rätt!

Knapplån

Tanken med den här tråden var att alla skulle skriva ner vad dom hade för ston i aveln. Blev ju en hel del påhopp i en annan tråd och hingstar kontra ston i aveln, därför tyckte jag det var bättre att samla stona i en egen tråd. Däremot har jag ju märkt av att vissa som gapar ganska mkt inte ens har fyllt i sina ston här. Lite dåligt, men dom kanske inte är så bra som dom vill påskina. :angel:

Jag hade gärna lagt in mitt, men det känns lite fånigt när hon inte ens är i Sverige än. Hon har heller inte fått ett enda föl än ;). Fast jag vet inte om jag gapar så mycket, försöker mest att lära mig av er som har mer erfarenhet.
Ulrika

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka