Stofamilj 5

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lottiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 527

Lottiz

Trådstartare
vad vet ni om stofamilj 5:confused:
Nån som har nån pålle me de?
Lite nyfiken bara!! E inte så insatt i de där me stofamiljer nämligen,,:angel:

Sv: Stofamilj 5

Stofamilj 5 är en svensk stofamilj och stammar från stoet Savattia e Ypsilanti. man vet inte hennes födelseår eftersom hon inte var stamboksförd, men Ypsilanti var född 1846.
Hon fick tillsammans med Mastif stoet Freja född 1884 och freja blev mor till Maja e Lord Major.

Maja stamboksfördes inte, men hon fick tre stamboksförda döttrar, Donna Bella, Iris och Irma, födda på 1890-talet, alla e Illinois.

Från dessa döttrar grenade familjen ut sig, och det finns idag flera olika grenar av familjen. Tillsammans med stofamilj F.2 är stofamilj 5, Hoby-familjen, den största svenska stofamiljen.

Familjen har lämnat många framstående tävlingshästar, kanske främst i dressyr.

Halvbröderna Gaspari 340 e Parad 194 och Casanova e Utter 297 (?) u Russi e Haffner u Rusette e Gaumen u Rusé e Ruster u Irminia e Irmino xx u Irma e Sans Peur xx u Iris var båda med i OS i dressyr. Casanova ingick i det svenska bronslaget 1972.
Gaspari var inte bara en framgångsrik ävlingshäst utan även en mycket framstående avelshingst, och hans son Piaff 399 (exp Tyskland) som tillhörde stofamilj 5 på både fädernet och mödernet tog individuellt guld i dressyr i OS 1972. Jag har för mig attTyskland även tog lagguldet det året. Piaff var u Clodette e Ruthven u Comtesse e Kondor u Triola e Alderath u Triessa e Tribun u Donna e Regulus u Dockan e Le Cygne xx u Cleopatra e Walton u Donna Bella.

Det finns många, många andra framgångsrika avels- och tävlingshästar från familjen!

Är det någon speciell gren av familjen du undrar över?

Du som är expert... ;)

...vilka grenar av stofamilj 5 är det du menar? Har du någon uppfattning om vad som utmärker de olika grenarna?

Kan du inte scanna in din bok om stofamiljerna och dela med dig :angel: Går ju inte att hitta den någonstans :mad:

(ägare av 5:an sto)

Det finns ju större och mindre grenar.

Först och främst de tre från Donna Bella, Irirs och irma, men de har senare utvecklat undergrenar.

Bernhald Willner köpte Rusé, mormor till Gaspari och Casanova, på 1920-talet och jag tror att sonen eller sonsonen fortfarande har kvar en gren från familjen. Gigolo 965 stammar från den grenen.

Gaspari och Casanovas uppfödare Sten Hummerhielm köpte deras mamma Russi av Bernhard Willner och utvecklade en gren som även t ex Indus 530 kom från. Hans mormorsmor var helsyster med Gaspari.

Det finns andra grenar som den ovan nämnde Piaff kom från, hans mamma lämnade även hingsten Polarquist e Polarstern exporterad till Danmark. Vet att det kommit goda dressyrhästar därifrån.
En kom från Cleo 1799 som även hon stammade från Donna. Hon var mormorsmor till Frondeur 333 som gav dressyranlag, men jag vet att senare generationer lämnat hopphästar.

Familjen är stor så det är svårt att få heltäckande koll på den;)

Vad gäller boken "Våra Stofamiljer" så innehåller den mycket information, men den gavs ut 1976 så det har förstås hunnit hända mycket. Kan tyvärr inte scanna in boken för den har faktiskt fallit i bitar:D

Vad mycket du har koll på! Imponerande!

Mitt sto tillhör Irmagrenen, samma som Gaspari, Gigolo & Co då :)

Synd att din bok är trasig, välläst? :angel:

Synd att din bok är trasig, välläst? :angel:

Saker ska ju användas, inte tittas på;)

Hobyfamiljen är en av mina favoritfamiljer som jag studerat mycket genom åren, men jag verkar inte komma ihåg allt:(

Kan tillägga att Wukari, född i Sverige 1962 och exporterad som remont till Schweiz, varit med i OS i fälttävlan. Han var e Idealist u Rustina II e Sapeur Naidu e Nachbar u Sirry e Sixtus u Rustina e Ruster u Irma. Rustina II lämnade även hingsten Rockad 406 e Tokajer. Rockad har lämnat svårklasshästar i hoppning.

Ett av mina favoritston(av många iofs:D) till hör familj 5. nämligen URBINELLA 9725, född 1969 efter Urbino, och undan stoet Cinderella 7529(E:Toddhurst). Cinderella hade placeringar i fälttävlan och MSV hoppning.
Urbinella själv hade bla tre fina avkommor,
BARTSCHELLA 23957 (-84)E: Pajazzo tävlade i MSV DR.
DREAM OM (91)E: Irco Mena Mkt framgångrik i SV Hoppning , och
LAPALISSE 24832 (-92)E: Voltaire .Åtminstone vinster i MSV Hoppning.
Sedan hade hon även avkomman Beauty Flower född1981 efter Maraton, och hon i sin tur fick EMMA som tävlades i både Fälttävlan och MSV hoppning, senast med Familjen Lindbergs dotter i sadeln(har glömt namnet)...

Ett av mina favoritston(av många iofs:D) till hör familj 5. nämligen URBINELLA 9725, född 1969 efter Urbino, och undan stoet Cinderella 7529(E:Toddhurst). Cinderella hade placeringar i fälttävlan och MSV hoppning.
Urbinella själv hade bla tre fina avkommor,
BARTSCHELLA 23957 (-84)E: Pajazzo tävlade i MSV DR.
DREAM OM (91)E: Irco Mena Mkt framgångrik i SV Hoppning , och
LAPALISSE 24832 (-92)E: Voltaire .Åtminstone vinster i MSV Hoppning.
Sedan hade hon även avkomman Beauty Flower född1981 efter Maraton, och hon i sin tur fick EMMA som tävlades i både Fälttävlan och MSV hoppning, senast med Familjen Lindbergs dotter i sadeln(har glömt namnet)...

Ha, ha lustigt!! Samtidigt som jag skrev så kom detta in. Jaha, va kul att det är ditt favoritsto!! Ja, jag har lapalisse som gått 1.55 GP med placering. Vet ej dock vilken hingst jag skall använda...Förslag?;)

Vet by the way inte hur jag skall lägga in hennes utländska resultat...på ASVH:confused:...o vad hände förresten med dream on som vann SM väl med Malin B?

Jag har ett sto som tillhör femmans familj. Hon är e:Quite Easy-Tabac-Lambert-Falstaff-Brisad-Toreador-Kaifas-Tagetes-Eros, sen kommer jag inte ihåg fortsättningen...

Dream On är just en de svårklasshästar jag tänkte på som stammar från Kickan 4196, mamma till Frondeur 333. Kickan var mormor till Cinderella 7529 u Kimma e Heimdal och u Ketti 3011 u Cleo 1759.

jaha;)! jag frågade Åke Hultberg nu i somras om hur Urbinella var o han svarade att hon hade ett stort hjärta men det lät inte som att han tyckte det var den finaste stoet precis,,,:D. Han tävlade henne som jag förstår..Lapalisse har ett otroligt känsligt hjärta o vill verkligen göra rätt!!! Hoppas det går vidare!!

Vi hade en avkomma till Kickan på min barndoms ridskola, det är därför jag är extra intresserad av just den grenen!;)

Vad gäller utländska resultat till ASVH så tror jag inte att det går att få in dem i databasen. Så vitt jag begriper finns där endast resultat från när hästar varit i svensk ägo och vad jag ser på allbreedsidan som du länkade till har hon varit exporterad?

Jaha, trodde det var för att det var en bra stofamilj rent avelsmässigt som du intresserade dig ;). Ja hon har varit i Italien i 7 år. Ja, tråkigt att det nu tex ej går att se på ASVH vad Dream On presterar eller gör. Någon som vet?

*knapplån*

Jag har ett 5:an sto e Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane-Primo-Eros-Couleur-Regulus-Le Cygne-Walton-Illinois-Lord Major-Mastiff-Ypsilanti

Tillhör Donna Bella grenen..

Hejsan.
Jag har ett sto ur stofamilj 5 e.Krevad u. Altana - Silvana -Nirvana - Russi (som ju lämnat Gaspari) - Rusette - Rusé 1877 e.Gauss**
Hon har numera utökat stolinjen med ett nu ettårigt sto e. Looping.
Flera som har hästar ur den grenen?

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 324
Senast: SaraXX
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 525
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka