Stoet som sköter avvänjnigen

Dilli_Blue

Trådstartare
Jag har mitt första föl i år. Mitt föl är 5 mån imon o har haft egen box nattetid sen ett par veckor pga att mamman verkade vara lite trött på honom, men de går ihop på dagarna. Idag fick fölis en kompis, en 1 årig Welsh Cob valack. Så nu går fölis, stoet och 1 åringe ihop, allt är lugnt.

Min tanke var att låta stoet gå med dessa två i ca 1 mån till sen avvänja mitt föl helt från stoet, dvs ta bort henne på dagarna oxå.

Men idag kom jag på en sak, i och med att stoet är dräktig så kan hon väl kanske gå kvar med dessa två pojkar och så kan hon "vänja av" fölis själv...?? Är detta ett bra sätt eller finns de dom som tycker att det är fel....?? Jag plockar naturligtvis bort henne nästa år när det är dags för henne att föla, men planera att släppa ihop alla igen sen. Hon ska betäckas om nästa år igen.

Vad tror alla ni som har fött upp många föl om detta??? MKT tacksam för svar OCH åsikter OCH funderingar kring detta.

Sv: Stoet som sköter avvänjnigen

Hm, har pratat lite ikväll med honom jag köpte hästarna av o ha tyckte att jag skulle skilja av de helt o hållet runt juletid...

Någon som tycker si eller så.....??

Jag tycker att om stoet är i bra hull, så kan hon fortsätta att gå med sitt föl och sköta avänjningen själv.

Det är mycket bra för fölen om dom kan fortsätta att få den extra näringen som finns i mjölken fram till 8 mån ålder.

Tyvärr är inte alla ston i jättebra kondition och om dom dessutom är dräktiga igen så får man skilja av fölen tidigare.

Hm, har pratat lite ikväll med honom jag köpte hästarna av o ha tyckte att jag skulle skilja av de helt o hållet runt juletid...

Någon som tycker si eller så.....??

Mitt sto vänjer av sina föl runt jul själv. Hon är dräktig igen & fixar det väldigt bra.
Men jag låter fölet som är fött i mitten på juni stå i egen box på natten främst för att hon i lugn och ro ska få äta upp sin egen mat.
Jag har fött upp många föl & detta har fungerat bra för oss.
Lycka Till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 870
Senast: fio
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 236
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka