Största och minsta häst du ridit?

När jag var 11-13 så var jag medryttare på en shettis som var 107 cm, shettisarna på ridskolan var mindre. När jag var 12 så "red jag in" min mosters travare på 173cm, jag var väldigt liten som 12åring... Nu i vuxen ålder så jobbade jag ett tag som beridare på Irland och där var minsta hästen 110 och största 175. Jag brukade börja med de små och arbetat mig uppåt under dagen :D Absolut största häst jag ridit var en ridläger häst på 183 cm. Jag är 161cm och föredrar småhästar.
 
Det här är den största jag har ridit, ett Shiresto på ca 185 cm. Den var, STOR.





Den minsta minns jag inte så direkt, säkert någon Shetlandsponny för en herrans massa år sedan.

Kan tillägga att jag till vardags rider islandshäst så kontrasten när jag åkte på turridning på dessa Shirehästar var definitivt märkbar :D. Efter tre timmar i sadeln hade jag lagom ont i hela kroppen, dessa breeeda bomlösa sadlar. Men det var så himla häftigt och verkligen en upplevelse när fyra Shirehästar dundrade fram i galopp.
 
Det här är den största jag har ridit, ett Shiresto på ca 185 cm. Den var, STOR.





Den minsta minns jag inte så direkt, säkert någon Shetlandsponny för en herrans massa år sedan.

Kan tillägga att jag till vardags rider islandshäst så kontrasten när jag åkte på turridning på dessa Shirehästar var definitivt märkbar :D. Efter tre timmar i sadeln hade jag lagom ont i hela kroppen, dessa breeeda bomlösa sadlar. Men det var så himla häftigt och verkligen en upplevelse när fyra Shirehästar dundrade fram i galopp.


Gud vad häftigt! Var kunde man göra det här? Min sambo är shire/clydesdale -torsk han vill nog också galoppera fram på ett ton! :love:
 
Gud vad häftigt! Var kunde man göra det här? Min sambo är shire/clydesdale -torsk han vill nog också galoppera fram på ett ton! :love:

Ledsen för lite sent svar, är inte inloggad alltför ofta.

Det här var i Småland om jag inte minns fel, minns tyvärr inte exakt ortsnamn. Har ett svagt minne av att namnet de marknadsförde sig under var "Majagården", typ Majagårdens turridning/Shirehästar eller liknande. Googlade "turridning Shirehästar" och så kom det stället upp.
 
Minsta hästen hette Patrons Oskar, shetlandsponny. Kommer inte ihåg hur hög han var men det var väl max 107 cm. Det var väldigt, väldigt länge sedan eftersom han är den enda levande varelse jag mött någonsin som var född samma dag som jag.

Den största heter Holding på ett ridläger i Estland för drygt tio år sedan. Han var 187 cm och han var enorm trots att jag är 176 cm själv. När jag skrev om honom här för flera år sedan skrev någon att han numera finns i Sverige.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 269
Senast: Sined
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 753
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 422
Senast: Lutten
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp