Största och minsta häst du ridit?

Minsta är shettis på ridskolan. Största vet jag faktiskt inte, nåt halvblod på typ 165 kanske. Eller tinkern i ungefär samma höjd. Har inte ridit några jättar, jag är under 1.60 så de flesta känns som jättar för mig.
 
I vuxen ålder är det minsta en maxad c ponny fjording som jag lånade på en hopp träning, när jag satt av kändes det konstigt att marken inte var länge mer då han kändes större än många 170 hästar jag suttit på.

Största vet jag inte men över 180 cm då min fd dressyr tränare tycker om stora hästar.

Största känslan i en häst är min egna på 160 cm

Är själv 168 cm och väger 62 kg, föredrar hästar runt 160 cm.
 
I vuxen ålder är det minsta en maxad c ponny fjording som jag lånade på en hopp träning, när jag satt av kändes det konstigt att marken inte var länge mer då han kändes större än många 170 hästar jag suttit på.

Största vet jag inte men över 180 cm då min fd dressyr tränare tycker om stora hästar.

Största känslan i en häst är min egna på 160 cm

Är själv 168 cm och väger 62 kg, föredrar hästar runt 160 cm.
 
Minns att jag jag red en liten tur förvuxen shettis ett par gånger då jag var 17 år. Han var bred över ryggen och väldigt stark. Jag är 170 lång och på den tiden vägde jag 63 kg. Det var inte min idé att rida en så liten ponny utan det var någon med en stor häst som gärna ville ha ridsällskap. På island red jag en väldigt liten islänning en gång. Hon kanske bara var 125 hög. Då hade jag jobbat hårt och fått jättetråkg gammeldags isländsk husmanskost så jag vägde under 60. Största jag ridit vet jag inte.. ingen extrastor i alla fall.
 
Den högsta hästen jag ridit var 177, det var ett varmblod. ''Lägsta'' ponnyn jag har ridit är 95cm, dock var jag ca 6 år och gick på ridskola då. Jag red varmblodet när jag var ca 11-13 år (minns ej riktigt)
 
Väldigt vad jag sprutar ur mig trådstarter ikväll då :angel:

Men i alla fall. Största och minsta häst du ridit, hur stora är de?
Och nu tänker jag inte på de man red på Skansens ponnyridning, utan de man ändå ridit "på riktigt", typ på ridskola etc.

TS börjar ju så...
Minsta: 117 cm. Ridponny (lätt i typ) av okänd, europeisk härkomst.
Största: Ca. 187 cm. SWB, kvadratisk och långlinjerad, av modell "gammal klassisk stam".

Ålder när jag red dessa: 16 år i båda fallen.
Storlek -II- : 162 cm/ca. 55 kg. Ej att rekommendera. :grin:

Man får väl utgå från vuxen storlek. När jag började rida som 9-åring red jag naturligtvis A-B-ponny. Men som vuxen har jag ridit ett halvblod på 1.86 som dessutom kallades Lilleman:D. För att komma upp fick jag länga ner stigbygeln typ en halv meter. Problemet med det var ju att man då inte nådde över med högerbenet:crazy:.
Den minsta är en islandshäst på ca 1.30. Ingen hit - kändes faktiskt inte helt ok. Jag kände mig alldeles för stor trots att ägaren hävdade att han bär 90 kg lätt och att mina 60 inte är något problem.
 
Minsta hästen jag ridit var en shettis jag hade som sommarhäst när jag var 10 år gammal. Hon var typ 97 cm hög och jag var väl egentligen lite för lång. Jag lärde mig rida på shettisar på ridskolan, ingen annan ville ha dom men jag tyckte dom var absolut roligast! Saknar den tiden ibland faktiskt :love:

Största hästen var 172 cm hög och då var jag 17 år, 166 cm lång och 55 kg tung. Det var en skolhäst på min gamla skola som var hög och lång och grymt tungriden. Det ridpasset var det jobbigaste jag varit med om, hade ont i ljumskarna efter att försökt sitta ner i hans trav :angel:
 
Minst: Karl-Oskar, Shettis 100 cm på Rävhagens Ridskola 1981, då var jag 7 år och jag vet att jag ramlade av honom när han bockade i galoppen.
Störst: Sisal, Shirehäst, 197 cm på Gervide Gård 1998, då var jag 24 år.
 
Och nu tänker jag inte på de man red på Skansens ponnyridning, utan de man ändå ridit "på riktigt", typ på ridskola etc.

Är ridskola att rida på riktigt? Snarare att betala för att åka häst...

Som vuxen har jag ridit b-ponny, som barn och tonåring red jag små shettisar ibland. Största hästarna jag ridit är väl mellan 175-180.
 
Är ridskola att rida på riktigt? Snarare att betala för att åka häst...
Haha va? Vad för logik är det där? Man betalar för att lära sig rida på ridskola. Jag vet inte vad för ridskola du gått på, men på varje ridskola jag besökt/ridit på har vi lärt oss nya saker så gott som varje lektion.
 
Haha va? Vad för logik är det där? Man betalar för att lära sig rida på ridskola. Jag vet inte vad för ridskola du gått på, men på varje ridskola jag besökt/ridit på har vi lärt oss nya saker så gott som varje lektion.

Jag slutade visserligen på ridskola när jag var 8, men alla ridskolor jag besökt har varit totalt värdelösa. De elever jag haft som kommit direkt från ridskola har fått börja om från grunden.
 
Den minsta häst jag ridit på var drygt 85 cm hög. Var tre år när jag började rida på den, tio när jag red henne sista gången. Den största är jag lite osäker på både hur stora hästarna kan ha varit och när det i så fall var, men runt 1,70-1,75 skulle jag tippa på. Som (någorlunda) vuxen är den minsta ponny jag ridit min welsh mountain (cirkus 120 cm över havet), samt att jag lånade en stallkompis B-ponny på en träning i våras. Jag är 1,57 lång, runt 50-55 kg tung, så jag tillhör inte de storväxtas skara, och rider "normalt" sett ponny precis på gränsen mellan C- och D-ponny.
 
Minsta en Norlandshest med namnet Lysglimt på ca 120 och största ett svart halvblod på 187 med namnet Marco, båda då jag började rida i 13 års åldern drygt 40 år sedan.
 
Jag är 174 cm i strumplästen och har ridit i runda slängar 50 år. Nu räknar jag bort ponny...så, den största hästen var nog Turbo på Jakobsbergs ridskola som var kring 175 cm i mkh. Den minsta hästen jag seriöst red var nog en på ridskolan i Solna (Grimsta) men kommer inte ihåg namnet. Var på 80-talet, har jag för mig och det var en skimmel kring 140 cm som gick med på storhästgruppen och som jag ofta fick rida. Idag har jag en Welsh Cob på 148 cm och en paintkorsning som är 157 cm.
 
Den minsta häst jag ridit som ridskoleryttare (och generellt också) var en liten shetlandsponny när jag var runt 9-10, kändes väldigt udda då den häst jag mestadels red på ridskolan när jag började som sexåring (och red i olika gångarter utan ledare) var en maxad D-ponny. Shetlandsponnyn måste väl ha varit runt metern hög i mankhöjd. :D

Den största var också en ridskolehäst och han måste ha varit i alla fall över 180 cm i mankhöjd. Jag red honom inte ofta men självklart så fick jag honom en blåsig vårkväll (spattiga hästar!) på uteridbanan när vi skulle rida barbacka. Det var tur att jag inte föll av, jag tittade ned och insåg hur långt det var till backen. :nailbiting::laugh:
 
Minsta var en minishettis på 80 cm när jag var liten :d
Största hästen jag ridit var en shire på 190 cm, som jag var o provred.
Men istället blev det köp av mitt nuvarande halvblod på 187 cm :love:
11393240_10153327397751067_8838727485817717291_n.jpg
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 269
Senast: Sined
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 753
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 422
Senast: Lutten
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp