Största och minsta häst du ridit?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Väldigt vad jag sprutar ur mig trådstarter ikväll då :angel:

Men i alla fall. Största och minsta häst du ridit, hur stora är de?
Och nu tänker jag inte på de man red på Skansens ponnyridning, utan de man ändå ridit "på riktigt", typ på ridskola etc.

TS börjar ju så...
Minsta: 117 cm. Ridponny (lätt i typ) av okänd, europeisk härkomst.
Största: Ca. 187 cm. SWB, kvadratisk och långlinjerad, av modell "gammal klassisk stam".

Ålder när jag red dessa: 16 år i båda fallen.
Storlek -II- : 162 cm/ca. 55 kg. Ej att rekommendera. :grin:
 
Alltså jag har alltid ridit ponny, nästa, och alltid varit lång så kan omöjligt svara på hur lång jag var då. Men kan försöka ;)

Minsta: 94 cm. Mini/shettis, minns att han var hemskt liten och fux, lurvig var han också. ;)
Största: 178 cm, varmblodig travare, högrest och långa ben. Det var dock under en provridning, herrejesus vad jag var nervös pga storleken och en helt okänd pigg häst haha

Ålder när jag red dessa: Shettisen var jag nog runt 9-10 år, travaren var jag 16 år
Storlek -II- : Oj, kommer inte ihåg hur stor jag var på shettisen men har för mig att det fanns en maxvikt på 45 kg, så lättare än så var jag i alla fall. På travaren var jag 167,5 cm, har inte växt mycket sedan förra sommaren/hösten haha. Måste dock ha vägt runt 50-55 kilo? Nu väger jag nästan 10 kilo mindre skulle jag tro, så svårt att säga. :p
 
Som vuxen ryttare så var den minsta 130 och Islandshäst. Skickar med bild på det. Största jag ridit var 178 och Halvblod. Världens läskigaste ridtur då jag är extremt höjdrädd och satt och skaka hela tiden.
1937205_139649633067_5807466_n.jpg
 
Som vuxen menar du? Dunno... Jag red islandshäst på turridning för ett tag sedan, och fick en riktigt liten en, kanske 135 eller nåt sånt.

Min häst är 170. Känns lagom för mig som är knappa 160.

Tävlade en större, på 176-178 någonstans, för några år sedan. Red shire på turridning också för ett tag sedan, och fick åka runt på en Knubbis på kanske 185 (?), det var lite ballt.

Mankhöjden säger inte mycket om hästen i sig. Är den lydig och välriden så spelar det ingen roll om den är 155 eller 175, det behövs bara mer bålstabilitet för att sitta på en som rör sig mycket.


Hehe - på min första ridskola som barn så fanns det inga ponnysar alls. Så alla sjuåringar började på halvblod direkt.
 
I tonåren ett tyskt halvblod av den riktigt tunga, grova och stora modellen- det sades då att hon var 182 cm och det var gigantiskt på den tiden. Minns att jag kände mig som en ärta, jag är 167 cm och var då ganska späd. Men hon var härlig och maffig att rida!!
Minsta- som vuxen är det nog en liten islänning som kanske var 135 och som jag inte alls kunde rida... :crazy:
 
Minsta jag ridit är väl kanske 104 cm mkh och största (liten ändå jämfört med många andra) 170 cm mkh. Men lär säkert få rida större i framtiden då jag bara är 12 år än så länge :rofl:
 
Ridning "på riktigt" - kommer det någonsin? :angel: :D

Men okej, om vi definierar ridning som styrande av häst utan ledare i alla gångarter då. B-ponny måste det ha varit. Minns inte riktigt storlekarna, men jag var 9 när jag började så självständig ridning vid 10 års ålder då. Tror inte min ridskola hade några A-ponnyer alls.

Den största är en percheron på 181 i mkh, jäkla pansarvagn var det. Maffigt i galoppen :love:
 
Som barn var nog det nog en liten shettis som var min minsta, henne red jag i flera somrar, runt metern tror jag hög. :D
Den största var en shire valack som jag red under en period, 201 cm tror jag att han var. :D Det var en rätt maffig kille! :D
 
Som barn minishettis, som vuxen C-ponny (grov tinker). Red i helgen en D-ponny som jag varken såg eller kände mig för lång för, hon råkade bara ha korta ben hihi :P. Jag är 177cm.

Största häst... hmm... kanske nåt ridskolehalvblod på 170cm? Men brukar hålla mig runt 155-165cm eftersom jag mest ridit nordisar i mitt vuxna liv :P.
 
Som barn var nog det nog en liten shettis som var min minsta, henne red jag i flera somrar, runt metern tror jag hög. :D
Den största var en shire valack som jag red under en period, 201 cm tror jag att han var. :D Det var en rätt maffig kille! :D

Så otroligt stor häst!!!!! 201 cm, helt sjukt vad stort!!!!!!!
 
Jag har ridit både shettis som liten och sen en av pukhästarna på K1, Oden. Vet inte exakt men tror han var över 180, en shire :)
 
Minsta jag ridit måste vara en shettis, när jag precis börjat rida och i samma veva med något års mellanrum så har jag ridit ett halvblod som var över 180 när jag var någonstans runt 12 år, då longeringen. Har även ridit en häst över 180 igen, nu på äldre dagar, min dröm är dock att få rida en stor kraftig Shire och känna kraften och musklerna man sitter på. :love:
 
När jag var barn var de minsta jag red jag B-ponny, men jag har alltid varit rätt lång så red mest lite större ponnyer på ridskolan. Som vuxen har jag ridit C-ponny, jag är 178, kändes inte så välproportionerligt. Jag har ridit ett par hästar som har varit runt 180, känns stort även för långa mig.
 
Minsta jag ridit är shettisar, tror den minsta kanske låg på 95 eller så. Då var jag säkert 160-165 cm lång :o Vägde dock som en fluga på den tiden, 12-årsåldern var jag kanske, och ponnyn tyckte det var jättekul att rejsa i skogen tillsammans med ett gäng russ :D
Största är nog bara runt 170-175, och jag var väl då som nu ca 175.

Jag skulle tro att jag ridit ett 30-tal stora hästar, ca 5 a-ponnyer, 10-15 b-ponnyer och långt över tresiffrigt c- och d-ponnyer :D
 
Jag var och provred en b-ponny på 124 cm i våras, det är den minsta jag ridit i vuxen ålder. De minsta ponnyerna på min ridskola var nog också i ungefär den storleken.

I yngre tonåren red jag en enorm shirehäst under en sommar, vet inte hur hög den var men skulle gissa på kanske 180 cm. Han var dessutom hingst och bara 5 år då, men var lika snäll som han var stor. :love:

Jag är 160 cm lång och "normalbyggd".
 
Minsta som jag ridit måste varit en haflinger på 132 cm och största vet jag inte men har nog suttit på en och annan kring 175. Min ena häst är 171 cm, jag är 177 cm (se bild). Jag hade lite höjdskräck den första gången jag satt på honom då jag är van vid hästar runt 160-163. :)

7juni.jpg
 
Minsta är en shetlandshingst på ca 90cm. Han må vara en liten plutt, men tror aldrig jag har varit så rädd som de gånger man red honom :nailbiting: En riktig bråkstake, men väldigt söt ;) Nu är han äldre och lite lugnare, men han är fortfarande en av de mest respektingivande hästarna jag träffat :angel: Absolut inte dum eller ouppfostrad så, men han har mycket pondus och är rätt hingstig :p

Största var en ståtlig shire, också hingst, på 186cm. Red honom bara en gång (skulle egentligen dit för att provrida en ponny, men på något vis blev det att rida den där också) och jag kommer främst ihåg att det var en jädra pärs att kratsa hovarna, de var ju lika stora som tallrikar!! :o Lyckligtvis var han lika snäll som han var stor så det blev en himla mysig ridtur :love:
 
Minsta som jag ridit måste varit en haflinger på 132 cm och största vet jag inte men har nog suttit på en och annan kring 175. Min ena häst är 171 cm, jag är 177 cm (se bild). Jag hade lite höjdskräck den första gången jag satt på honom då jag är van vid hästar runt 160-163. :)

7juni.jpg

Måste bara få säga att du har en himla läcker häst!! :love:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 269
Senast: Sined
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 753
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 422
Senast: Lutten
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp