Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
Jag har långt hår, det når snart naveln. Men jag duschar nog på fem minuter. Schampo, balsam, kroppstvål och ansikte på den tiden.
 
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
Jag duschar sällan mer än 5 min. Har hår till axlarna, ganska tjockt (men inte jättetjockt). Förstår inte vad folk gör i duschen som tar tid? Jag sätter igång duschen, hoppar in, blir blöt. Schampoo i håret, duschtvål eller liknande på kroppen. Duscha av det. In med balsam. Duscha av det. Klart.
 
Jag duschar sällan mer än 5 min. Har hår till axlarna, ganska tjockt (men inte jättetjockt). Förstår inte vad folk gör i duschen som tar tid? Jag sätter igång duschen, hoppar in, blir blöt. Schampoo i håret, duschtvål eller liknande på kroppen. Duscha av det. In med balsam. Duscha av det. Klart.

För min del tar det lång tid innan balsamet är ursköljt. Schampoot går hyfsat snabbt, beroende på vilket märke jag använder. Jag brukar variera lite. Men balsam och inpackning tar tid att skölja ur. Hade jag bara använt schampoo hade 5 min nog funkat med rätt schampoo.

Men jag tvättar bara håret 2 gånger i veckan och så duschar jag bara kroppen några gånger utöver det. Däremellan använder jag torrschampoo. Så utslaget på veckans alla dagar blir det ju kortare tid än 15-20 in per dusch. Men vid hårtvätt tar det definitivt inte 5 minuter!
 
Det går tyvärr inte på vårat jobb, hyresvärden har låst kranarna så de måste stå och rinna runt tio minuter innan det blir ljummet.

På mitt jobb tar det också jättelång tid (men inte 10 min!) innan vattnet blir varmt i kranarna på toaletterna på jobbet. Känns rätt ofräscht att tänka att de flesta förmodligen tvättar händerna i kallt vatten...

Hemma hos oss har de installerat såna kranar som man måste hålla kranen med ena handen för att få riktigt varmt vatten. Även i köket! Vilket innebär att man inte kan diska stekpannan med annat än ljummet vatten för så fort man släpper kranen så åker den tillbaka till ett mittenläge! Det är väl för att man inte ska använda för varmt vatten men ibland t.ex. när man diskar en flottig stekpanna hade det varit bra att kunna dra på värmen. Men då hade man behövt en extra arm. Övrig disk är det inget problem med då vi har diskmaskin. Men stekpannan diskar jag för hand och då blir det problem.
 
nope, isf ska man upp över 60 grader för att göra skillnad. Bakterier dör inte under det. Det är tvålen och att gnugga runt den lite extra som är det viktiga.
Jag tror att deras rekommendation kom till under pandemin dessutom ...

Jag läste också runt lite just nu och såg det där med 60 eller t o m 65 grader. Tvål och att tvätta tillräckligt länge verkar vara det man ska göra.
 
Jag tror att deras rekommendation kom till under pandemin dessutom ...

Jag läste också runt lite just nu och såg det där med 60 eller t o m 65 grader. Tvål och att tvätta tillräckligt länge verkar vara det man ska göra.

Så du menar att Folkhälsomyndigheten har fel? I så fall får du ta det med dem.
 
Bristen på sol. Det är inte ens sommar ute!:arghh:
Imorrn ska det bli bästa dagen på hur länge som helst. Soligt men typ 16-20 grader. Jag är så desperat över allt som har med sommar att göra så jag funderar på att åka till stranden och mysa. Hur mysigt det nu blir i tjugo grader ...:meh:
Samma här, bara regnar och regnar med 15 grader🤨 Lite sol och värme hade varit skönt, det är faktiskt sommar ute!
 
Mitt liv som konstant går åt helvete.
Jag skulle opereras på måndag, passade skitbra eftersom sambon har semester och jag skulle hinna läka innan den inbokade festival vi sett fram emot i aug. Jag har förberett jobbet som satt in vikarie för mig på den rad jag skulle haft (jag är också vikarie) och jag var helt inställd på att bara jobba tills på fredag. Trovs inte direkt på jobbet heller så jag var ju glad över att få sjukskrivningen nu. Men nej, självklart inte.
Mm visst, så bra fick det såklart inte vara. Skiten ombokades idag till 12 aug, så det strular till det med jobbet, med festivalen som jag VERKLIGEN vill gå på (och faktiskt kunna ta en drink eller två också) och med livet överhuvudtaget. Såklart ska det vara när sambon jobbar och jag ska försöka rodda vardagen och samtidigt få någon form av återhämtning. Nu känner jag snarare för att bara skita i allt med op.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 785
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 264
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 909
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 717
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp