Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
Det räknas att man stänger av vattnet mellan blötning och schamponering mm. För mig är det en vana sen jag hade egen brunn och lite vatten
 
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
Jag duschar på 3-4 min.
Nordiskt hår till axlarna. Bara schampo o balsam. Inget annat.

Men. Jag har också tryck i duschen.
 
Det är rätt extremt lågt flöde! Jag vet folk på området som monterat bort de vattensparande filterna just för att de inte står ut med det låga trycket och att det tar så mycket längre tid att duscha. Det som sattes in var ett filter i duschmunstycket som sänker flödet. Det är det filtret några jag känner plockat ut för att de inte vill duscha så länge som krävs med filtret. Jag kan inte förstå hur det kan spara vatten. Det leder ju bara till att jag måste duscha längre för att få ut allt schampoo och balsam. Det krävs helt enkelt att en viss volym vatten sköljer igenom håret för att få bort allt. Och om flödet är lägre tar det längre tid. Om flödet var högre hade det gått snabbare.

När jag ska tvätta händerna i vasken i badrummet (där de också satt in vattensparande filter i kranen) så måste jag spola vatten 1,5 min innan vattnet är varmt nog för handtvätt! Du kan ju gissa hur irriterande det är att behöva göra det varje gång man varit på toa eller av annan anledning behöver tvätta händerna!
Så där hade jag hos hyresvärden innan jag köpte egen lägenhet. Hos hyresvärden gick inte ens vattnet uppåt om man vände duschmunstycket åt fel hål. Duschar fortare nu när jag har riktigt tryck å vattnet blir varmt jätte snabbt. Innan kunde jag sätta på vattnet innan jag hoppade in i duschen om jag skulle duscha innan jobbet för att skynda på det hela lite.
 
Så där hade jag hos hyresvärden innan jag köpte egen lägenhet. Hos hyresvärden gick inte ens vattnet uppåt om man vände duschmunstycket åt fel hål. Duschar fortare nu när jag har riktigt tryck å vattnet blir varmt jätte snabbt. Innan kunde jag sätta på vattnet innan jag hoppade in i duschen om jag skulle duscha innan jobbet för att skynda på det hela lite.

Tack och lov kan jag få varmvatten snabbt i duschen genom spola i kranen i badkaret. Den är det bra (!!!) tryck i så det blir varmt snabbt. Men själva duschen tar lång tid p.g.a. filtret de satt in i duschmunstycket.
 
Jag försöker hitta nån sida med officiella riktlinjer för hur många liter/min som är rekommenderat i en dusch. Men snubblar över sida efter sida med klämkäcka gubbar som tycker att mycket korta duschar är något som är rimligt för alla!

Här är en. Ja, Lasse är en kortklippt äldre man. Surprise!

"Enligt energiexperten Lasse Ejeklint går det åt mest vatten till den personliga hygienen. För en dusch på fem minuter går det åt mellan 45 och 60 liter duschvarmt vatten om man inte har ett väldigt snålspolande duschmunstycke. Och längre än så ska man inte duscha om man vill minska sin varmvattenanvändning enligt honom.

– Det är en rimlig tid för en energieffektiv dusch utan någon större uppoffring eller komfortsänkning."

Visst, om jag var en tunnhårig äldre man hade det alldeles säkert räckt. Men nu är jag inte det.

Så nu ska jag försöka sluta störa mig på det här!! Iaf sluta förpesta den här tråden med det...
 
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
Det vore vettigare om hyresvärden mätte vattenåtgången individuellt i varje lägenhet, och tog individuellt betalt för vattnet, då kunde varje hyresgäst prioritera som de vill.

Att ha för lågt flöde på vattnet är ju jättejobbigt, svårt att diska grytor t.ex., eller skölja sig i duschen.

Men kan man inte spara tid och vatten på olika sätt?

Skippa balsamen borde väl spara en del tid? Men naturligtvis får den som tycker att den behöver använda balsam använda det.

Raka benen förstår jag inte varför man gör, men kan man inte stänga av, eller sänka vattenflödet till väldigt lågt medan själva rakandet pågår?
 
Jag försöker hitta nån sida med officiella riktlinjer för hur många liter/min som är rekommenderat i en dusch. Men snubblar över sida efter sida med klämkäcka gubbar som tycker att mycket korta duschar är något som är rimligt för alla!

Här är en. Ja, Lasse är en kortklippt äldre man. Surprise!

"Enligt energiexperten Lasse Ejeklint går det åt mest vatten till den personliga hygienen. För en dusch på fem minuter går det åt mellan 45 och 60 liter duschvarmt vatten om man inte har ett väldigt snålspolande duschmunstycke. Och längre än så ska man inte duscha om man vill minska sin varmvattenanvändning enligt honom.

– Det är en rimlig tid för en energieffektiv dusch utan någon större uppoffring eller komfortsänkning."

Visst, om jag var en tunnhårig äldre man hade det alldeles säkert räckt. Men nu är jag inte det.

Så nu ska jag försöka sluta störa mig på det här!! Iaf sluta förpesta den här tråden med det...
Jag är i duschen kanske 10 minuter. Men själva duschtiden med vatten på är klart mindre. Så de kan nog bli 3-4 min med vatten på.

Jag betalar ju för vattnet så tänker till även där. Många bäckar små..
 
Ta bort filtret!
Eller byt till eget duschmunstycke, det är så enkelt att skruva av och på och kostar inte många kronor för "vanliga" basmunstycken.

Ja, det är folk här som gjort det. Jag känner inte att jag vill in och mixtra med HV:s grejer och så länge de inte kommer med klämkäcka "duscha i 4 min"-kampanjer så får det vara som det är nu.
 
@Lingon För mig låter dock din vattenanvändning lyxig. Att raka ben och armhålor under rinnande vatten kan knappast ingå i en normaldusch. När jag duschar rinner vattnet bara när jag väter och sköljer kropp och hår (tjockt).

Att vänta in varmvattnet för att tvätta händerna har jag nog bara gjort i undantagsfall.
 
@Lingon För mig låter dock din vattenanvändning lyxig. Att raka ben och armhålor under rinnande vatten kan knappast ingå i en normaldusch. När jag duschar rinner vattnet bara när jag väter och sköljer kropp och hår (tjockt).

Att vänta in varmvattnet för att tvätta händerna har jag nog bara gjort i undantagsfall.

Tvättar du inte dina händer i varmvatten efter toabesök eller när du lagar mat?
 
Bristen på sol. Det är inte ens sommar ute!:arghh:
Imorrn ska det bli bästa dagen på hur länge som helst. Soligt men typ 16-20 grader. Jag är så desperat över allt som har med sommar att göra så jag funderar på att åka till stranden och mysa. Hur mysigt det nu blir i tjugo grader ...:meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 782
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 259
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 909
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 698
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp