Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-drag-boende-sparade-30-miljoner-liter-vatten

Jag stör mig på det här!! Ett kommunalt bostadsbolag skickade tydligen ut vattentäta timglas inställda på 4 minuter med en uppmaning att duscha på 4 minuter för att spara vatten. Jag är väldigt glad att det inte var min hyresvärd som gjorde detta! Jag hade gått i taket! För ett år sen installerade de snålare duschmunstycken så trycket är numera riktigt lågt! Så nu tar det nästan dubbelt så lång tid att duscha som innan. Det tar mig nog 4 minuter bara att få håret genomvått och för min dotter som har rejält tjockt hår tar det längre tid! Sen ska schampoot sköljas ur och sen ska balsamet sköljas ur! Om jag är riktigt snabb så tar det 20 minuter med det dålig vattentrycket som är i duschen.

Är det bara jag som tänker att det är en mycket tunnhårig kortklippt man i övre medelåldern som kläckt den idéen?? Och som tycker att alla ska duscha lika snabbt som han gör?
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-drag-boende-sparade-30-miljoner-liter-vatten

Jag stör mig på det här!! Ett kommunalt bostadsbolag skickade tydligen ut vattentäta timglas inställda på 4 minuter med en uppmaning att duscha på 4 minuter för att spara vatten. Jag är väldigt glad att det inte var min hyresvärd som gjorde detta! Jag hade gått i taket! För ett år sen installerade de snålare duschmunstycken så trycket är numera riktigt lågt! Så nu tar det nästan dubbelt så lång tid att duscha som innan. Det tar mig nog 4 minuter bara att få håret genomvått och för min dotter som har rejält tjockt hår tar det längre tid! Sen ska schampoot sköljas ur och sen ska balsamet sköljas ur! Om jag är riktigt snabb så tar det 20 minuter med det dålig vattentrycket som är i duschen.

Är det bara jag som tänker att det är en mycket tunnhårig kortklippt man i övre medelåldern som kläckt den idéen?? Och som tycker att alla ska duscha lika snabbt som han gör?
Jösses. Det måste vara helt fantastiskt lågt flöde som det är nu! Jag vill inte ifrågasätta era duschvanor, men om det tar 4 minuter eller mer att bara blöta håret så kan det ju inte komma ut många liter i minuten, det låter snudd på orimligt imho. 😳
 
Jösses. Det måste vara helt fantastiskt lågt flöde som det är nu! Jag vill inte ifrågasätta era duschvanor, men om det tar 4 minuter eller mer att bara blöta håret så kan det ju inte komma ut många liter i minuten, det låter snudd på orimligt imho. 😳

Det är rätt extremt lågt flöde! Jag vet folk på området som monterat bort de vattensparande filterna just för att de inte står ut med det låga trycket och att det tar så mycket längre tid att duscha. Det som sattes in var ett filter i duschmunstycket som sänker flödet. Det är det filtret några jag känner plockat ut för att de inte vill duscha så länge som krävs med filtret. Jag kan inte förstå hur det kan spara vatten. Det leder ju bara till att jag måste duscha längre för att få ut allt schampoo och balsam. Det krävs helt enkelt att en viss volym vatten sköljer igenom håret för att få bort allt. Och om flödet är lägre tar det längre tid. Om flödet var högre hade det gått snabbare.

När jag ska tvätta händerna i vasken i badrummet (där de också satt in vattensparande filter i kranen) så måste jag spola vatten 1,5 min innan vattnet är varmt nog för handtvätt! Du kan ju gissa hur irriterande det är att behöva göra det varje gång man varit på toa eller av annan anledning behöver tvätta händerna!
 
Det är rätt extremt lågt flöde! Jag vet folk på området som monterat bort de vattensparande filterna just för att de inte står ut med det låga trycket och att det tar så mycket längre tid att duscha. Det som sattes in var ett filter i duschmunstycket som sänker flödet. Det är det filtret några jag känner plockat ut för att de inte vill duscha så länge som krävs med filtret. Jag kan inte förstå hur det kan spara vatten. Det leder ju bara till att jag måste duscha längre för att få ut allt schampoo och balsam. Det krävs helt enkelt att en viss volym vatten sköljer igenom håret för att få bort allt. Och om flödet är lägre tar det längre tid. Om flödet var högre hade det gått snabbare.

När jag ska tvätta händerna i vasken i badrummet (där de också satt in vattensparande filter i kranen) så måste jag spola vatten 1,5 min innan vattnet är varmt nog för handtvätt! Du kan ju gissa hur irriterande det är att behöva göra det varje gång man varit på toa eller av annan anledning behöver tvätta händerna!
Jag tror att man brukar räkna ca 12 liter/min som normalt flöde i dusch, jag har 10 liter/min och det räcker fullgott utan att man upplever det som begränsande. Du kan ju kolla hur stort flöde ni har, och kanske lyfta det med hyresvärden (eller hyresgästföreningen) om det är betydligt lägre än så?
 
Det är rätt extremt lågt flöde! Jag vet folk på området som monterat bort de vattensparande filterna just för att de inte står ut med det låga trycket och att det tar så mycket längre tid att duscha. Det som sattes in var ett filter i duschmunstycket som sänker flödet. Det är det filtret några jag känner plockat ut för att de inte vill duscha så länge som krävs med filtret. Jag kan inte förstå hur det kan spara vatten. Det leder ju bara till att jag måste duscha längre för att få ut allt schampoo och balsam. Det krävs helt enkelt att en viss volym vatten sköljer igenom håret för att få bort allt. Och om flödet är lägre tar det längre tid. Om flödet var högre hade det gått snabbare.

När jag ska tvätta händerna i vasken i badrummet (där de också satt in vattensparande filter i kranen) så måste jag spola vatten 1,5 min innan vattnet är varmt nog för handtvätt! Du kan ju gissa hur irriterande det är att behöva göra det varje gång man varit på toa eller av annan anledning behöver tvätta händerna!
Jo, det sparar vatten men nånstans går gränsen mellan att spara och den komfort som är rimlig, och den gränsen beror starkt på vilket behov man har. Mest hade sparats om de installerat vattenblockfilter istället :-)

Jag har självinstallerande flödesfilter hemma (kalk) så två gånger om året är det bara att plocka ned allt i atomer (blandare, partikelfilter, slangar, munstycken, etc) och köra det i kokande ättiksvatten så återgår flödet till normalt igen.
 
Det är rätt extremt lågt flöde! Jag vet folk på området som monterat bort de vattensparande filterna just för att de inte står ut med det låga trycket och att det tar så mycket längre tid att duscha. Det som sattes in var ett filter i duschmunstycket som sänker flödet. Det är det filtret några jag känner plockat ut för att de inte vill duscha så länge som krävs med filtret. Jag kan inte förstå hur det kan spara vatten. Det leder ju bara till att jag måste duscha längre för att få ut allt schampoo och balsam. Det krävs helt enkelt att en viss volym vatten sköljer igenom håret för att få bort allt. Och om flödet är lägre tar det längre tid. Om flödet var högre hade det gått snabbare.

När jag ska tvätta händerna i vasken i badrummet (där de också satt in vattensparande filter i kranen) så måste jag spola vatten 1,5 min innan vattnet är varmt nog för handtvätt! Du kan ju gissa hur irriterande det är att behöva göra det varje gång man varit på toa eller av annan anledning behöver tvätta händerna!

Det är ju helt sjukt. Nog för att en ska vara försiktig med vattnet men det där är ju löjligt.

/en till med tjockt hår som behöver lite fart på vattentrycket
 
Det är ju helt sjukt. Nog för att en ska vara försiktig med vattnet men det där är ju löjligt.

/en till med tjockt hår som behöver lite fart på vattentrycket

Japp, det är riktigt löjligt! Men hyresvärden (kommunala bolaget) tycker säkert att de är jätteduktiga som gjort nåt för att minska på vattenförbrukningen. Hade de dessutom uppmanat till 4 min duschar hade jag gått i taket!
 
Jag tror att man brukar räkna ca 12 liter/min som normalt flöde i dusch, jag har 10 liter/min och det räcker fullgott utan att man upplever det som begränsande. Du kan ju kolla hur stort flöde ni har, och kanske lyfta det med hyresvärden (eller hyresgästföreningen) om det är betydligt lägre än så?

Jag kollade nu och har knappt 9 liter/min i duschen. I kranen i vasken har jag inte kollat. Jag upplever att det är mindre flöde i kranen i vasken då det tar längre tid att spola fram varmvattnet där i jämförelse med duschen.

Jag har ingen plan att protestera mot det men hade min HV börjat tjata om 4 min duschar har jag gått i taket!
 
Jag fortsätter störa mig på den snedvridna synen på hur lång en dusch är. På sidan svensktvatten.se under rubriken Fakta om vattenförbrukning står det så här:

  • Ett fyllt badkar rymmer ungefär 150 liter. En dusch på tre minuter drar bara 36 liter
Vem duschar (inkl. hårtvätt) på 3 minuter förutom personer med kortklippt hår??

Jag har långt mellantjockt hår. Först ska håret bli blött, sen är det schampoo, balsam, (ibland hårinpackning också), kroppstvål, ansiktstvätt och rakning (ben och armhålor). Det tar betydligt mycket längre tid än 3-4 minuter! Finns inte en chans! Och ändå anses tydligt 3-4 min/dusch som en normal tid? Normal tid för en kortklippt man möjligtvis. Min man duschar nog så snabbt. Men då är han kortklippt och håret blir blött omedelbart och schampoot sköljs även ur extremt snabbt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 780
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 258
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 908
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 698
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp