Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig en aning på mig själv och min övertrötta hjärna i dag. Var in på affären, självscanningen krånglade så jag fick vackert ställa mig i kö. Fick mina varor inscannade, varpå kassörskan frågade "Var det något mer?"

Jag hörde att hon frågade så. Ändå tolkade min hjärna det som "Var det bra så?" varpå jag svarade "Ja."...

Och sen bara stod där som ett fån O_o Stackars människa som sitter i kassan, tänker jag. Tror att jag var störig även för henne, när jag var så tvetydig :D
 
Som av en händelse hittade jag en artikel om dofter. :idea:

Det sägs att Napoleon Bonaparte skrev till hustrun Josephine från slagfältet: ”Tvätta dig inte – jag kommer hem!”

Och kanske finns det visst fog för att kroppsdofter kan väcka känslor.

Doftforskaren Bill Hansson är professor och forskningsdirektör vid Max Planckinstitutet för kemisk ekologi i Jena, Tyskland. Han menar att näsan visar vägen till ett rikt liv.

– Tänk doften när du kryper ner hos din partner, eller när du stiger innanför tröskeln hemma. Dofter påverkar oss ständigt och är ett sinne vi aldrig stänger av.
Men har näsan ett finger med i spelet när vi väljer partner? Delvis, menar Bill Hansson.

– Det har gjorts kontrollerade försök att låta kvinnor lukta på tröjor med manlig armhålsdoft. Under ägglossning föredrar kvinnorna män som doftar genetiskt annorlunda och anledningen är troligen att kvinnan söker ett komplementärt immunsystem för att få så friska ungar som möjligt. När kvinnan inte har ägglossning, och alltså inte är fertil, föredrar hon i stället doften av sin bror, vilket är en trygg och hemtam doft.

Liknande försök har gjorts med manliga deltagare.

– Männen tyckte att kvinnorna som hade ägglossning, och var redo att fortplanta sig, luktade bäst. Ur det här perspektivet skulle kvinnor som använder p-piller, och ständigt är i den icke-fertila fasen, både känna och producera doft annorlunda och alltså då både välja och attrahera fel typ av man. Hur väl det stämmer avslöjar inte studien, säger Bill Hansson.

– När vi blir stressade slås adrenalinet på och vissa personer kan dofta otroligt starkt, nästan som svavel. Det kan naturligtvis också påverka bilden av en människa.

Många forskare har länge försökt att utröna om vi utsöndrar en ”skräckdoft” när vi svettas. I flera studier har man visat klipp från komedier eller skräckfilmer, samlat in åskådarnas armsvett och bett andra deltagare lukta på bomullstussarna för att se om de får några reaktioner av svettdoften. I en studie kunde deltagarna skilja på ”glada” och ”skrämda” manliga dofter oftare än om det bara vore tal om ren slump, vilket tyder på att människor mycket riktigt utsöndrar ångestfulla och skrämda kemiska signaler.
Vår grunddoft, och främst kvinnans, ändras också genom livet.

– Sammansättningen av hormoner förändras och för kvinnor mycket tydligt både i puberteten och i klimakteriet. I en doftstudie lät man deltagarna dofta på luktprov från både kvinnor och män och det visade sig att doften som folk gillade bäst var den nyduschade kvinnan i sextioårsåldern. Koncentrationen av hormoner var troligen låg och generellt uppskattar man dem som doftar svagare.

  • En studie upptäckte att testosteron hos män minskar när de luktar på kvinnors emotionella tårar. Forskarnas hypotes var att tårar fungerar som en slags kemisk ”stoppsignal” som avväpnar både aggressiva och sexuella beteenden mellan individer inom samma art.
  • Studier visar att starka och obehagliga dofter vanligtvis karakteriserades som manliga medan svaga och mer behagliga dofter som kvinnliga. I de flesta fall stämmer det också, visar samma studier.
  • Människan är ett av de mest luktande djuren. Luktproduktionen är högst hos spädbarn och hos sexuellt mogna individer.
  • De flesta föredrar någon som doftar lagom mycket, så ta det lugnt med parfym och doftrika krämer.
  • Kvinnor som har ägglossning har en för män attraktiv doft, visar studier.
  • Tänk på att doft är högst personligt. Någon som luktar mindre gott för dig, doftar underbart för en annan.
  • Dofter kan framkalla starka minnen och nybakat bröd är en doft som män världen över uppskattar. För kvinnor gäller blommiga dofter.
  • Människans doft förändras genom livet, på grund av hormonella orsaker.
 
Du vet ju ingenting om anledningen till att han luktar svett, eller hur många gånger han redan har duschat och bytt kläder idag, eller hur nervös han är för att andra ska lägga märke till hans svettlukt som han själv kanske redan känner till att han lätt drabbas av.

Det finns personer som är medvetna om sin lukt men struntar i det, och det finns de som är omedvetna om sin lukt och att det vore uppskattat om de duschade. Men det finns också de som har olika typer av problematik, antingen med själva duschandet, eller med överdriven svettning eller med stark lukt vid svett, t ex på grund av hormoner eller stress. Själva resandet kan för en del människor innebära en utmaning i sig, vilket kan innebära att de får prioritera vad de ska klara av den dagen.

När man läser här på Buke hur låg acceptans det är för att andra människor ibland är utanför normen för hur man förväntas vara, så förstår man att många människor helt enkelt inte orkar. Att man isolerar sig, är rädd för att vistas bland folk som man är rädd att de kommer att döma en, och till slut bara avslutar livet där man ändå inte passar in så som man ska vara.

Du har mött en person EN gång. Du har ingen som helst kännedom om denna person, som gör att du skulle kunna ana några förklaringsfaktorer. Istället skriver du ett inlägg på ett allmänt forum, som skammar alla människor som av någon anledning någon gång luktar svett på en tågresa.

Den största totala mängd störningen som uppstod vid detta tillfälle är ditt eget beteende, som medförde en mycket större störning hos många fler, än vad du själv blev störd av en persons svettlukt vid en enstaka tågresa.
Men herregud, det var en enkel störning, precis vad tråden är till för! Har du också missat inläggen där jag själv medgett att jag också haft problem med min egen kroppsodör?! Hade reagerat på samma sätt om jag blivit "tvungen" att sitta bredvid någon som haft väldigt stark parfym/rakvatten doft.
 
Facebook håller på att tappa det helt. Fem av tio poster i flödet just nu är "förslag" på olika mer eller mindre irrelevanta grupper, tre-fyra är sponsrade/reklam, en-två är inlägg från grupper jag faktiskt är medlem i eller från fb-vänner.

Ja varför är alla föreslagna grupper helt irrelevanta? Senaste jag såg var ”North Texas gardening”. Jag känner ingen i Texas, har aldrig varit i Texas, är inte med i någon annan grupp om trädgård och tror inte riktigt att trädgårdstipsen från Texas gör så mycket i mitt svenska klimat 🙃🤣
 
Senast ändrad:
Dagens störning deluxe är människor som anordnar loppis men inte PRISMÄRKER varorna. Så man går där och har ingen aning om prisbild, liksom jag orkar inte leta upp någon och fråga på varenda jäkla intressant pinal! :rage::wtf:
Den senaste jag var på hade dels inga priser, dels var det HELT omöjligt att veta vilken av alla människor som faktiskt höll i det hela och visste nånting om vad saker kostade och hur de ville ha betalt. Tänkte köpa en klänning, men när jag stått och hållt i den i 5 minuter utan att nån verkade intresserad så hängde jag tillbaka den och åkte därifrån.
 
Den senaste jag var på hade dels inga priser, dels var det HELT omöjligt att veta vilken av alla människor som faktiskt höll i det hela och visste nånting om vad saker kostade och hur de ville ha betalt. Tänkte köpa en klänning, men när jag stått och hållt i den i 5 minuter utan att nån verkade intresserad så hängde jag tillbaka den och åkte därifrån.
Precis så, Jag vände faktiskt på flera ställen och gick igen. Trots att det fanns fina saker. Men det blir liksom för omständligt att leka detektiv för att hitta 1. Säljaren och 2. Priset.
 
Dagens störning deluxe är människor som anordnar loppis men inte PRISMÄRKER varorna. Så man går där och har ingen aning om prisbild, liksom jag orkar inte leta upp någon och fråga på varenda jäkla intressant pinal! :rage::wtf:
Hear hear! Dessutom kan man ju ge sig fan på att priset är för högt om man faktiskt frågar också. Jag undviker det just därför, det känns så dumt att låta bli att köpa när man frågat :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 768
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 257
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 906
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 698
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp