Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan även vara en så simpel praktisk sak som att man av någon anledning missat en tvättid (alt. glömde att boka i tid, alt annat strul typ trasig maskin...) Så han har behövt plocka av sina redan använda kläder för att ha något på sig, och det handlar mer om att lukten sitter i de kläderna än om hygienen i sig.

Sen kan man ju undra om helt luktfri är/borde vara normen? Det är ju inte realistiskt för någon som är på väg hem från ett långt arbetspass, blev tvungen att springa till bussen i morse, vaknade med fel på varmvattnet, fick ett dödsbud dagen innan osv. Jag tänker att det finns två problem på detta område: dels en alltför snäv normalitet, dels ett alltför hårt dömande av de som hamnar utanför den.

Ja, så sant!
 
Skulle köpa lite porslin, bestämt att jag skulle komma idag, "när som helst". Åker dit, minst 1,5 mil omväg. Ingen hemma. Får till svar att det fanns en annan som eventuellt ville köpa mer porslin än mig och i så fall gick före. 😑 Pucko.
 
Du vet ju ingenting om anledningen till att han luktar svett, eller hur många gånger han redan har duschat och bytt kläder idag, eller hur nervös han är för att andra ska lägga märke till hans svettlukt som han själv kanske redan känner till att han lätt drabbas av.

Det finns personer som är medvetna om sin lukt men struntar i det, och det finns de som är omedvetna om sin lukt och att det vore uppskattat om de duschade. Men det finns också de som har olika typer av problematik, antingen med själva duschandet, eller med överdriven svettning eller med stark lukt vid svett, t ex på grund av hormoner eller stress. Själva resandet kan för en del människor innebära en utmaning i sig, vilket kan innebära att de får prioritera vad de ska klara av den dagen.

När man läser här på Buke hur låg acceptans det är för att andra människor ibland är utanför normen för hur man förväntas vara, så förstår man att många människor helt enkelt inte orkar. Att man isolerar sig, är rädd för att vistas bland folk som man är rädd att de kommer att döma en, och till slut bara avslutar livet där man ändå inte passar in så som man ska vara.

Du har mött en person EN gång. Du har ingen som helst kännedom om denna person, som gör att du skulle kunna ana några förklaringsfaktorer. Istället skriver du ett inlägg på ett allmänt forum, som skammar alla människor som av någon anledning någon gång luktar svett på en tågresa.

Den största totala mängd störningen som uppstod vid detta tillfälle är ditt eget beteende, som medförde en mycket större störning hos många fler, än vad du själv blev störd av en persons svettlukt vid en enstaka tågresa.
Det är förvisso inte första gången som buke blottat att acceptansen för medmänniskor i allmänna utrymmen är låg. Men jag tycker att det är beklämmande, speciellt om man har i åtanke att många dessutom skulle ta väldigt illa vid sig om en främling påpekade något liknande till dem. I inlägg #966 klagas det tom. på att vederbörande andas för högt. Jag kan också vara känslig för intryck, men liksom... det ligger ju på en själv att försöka hantera så normala saker som att någon andas högt. Ha ljudreducerande hörlurar, är lukt så enormt känsligt - sätt på dig ett FFP2 andningsskydd, inte det mest angenäma kanske, men det funkar. Sen kan det väl ses som en bonus att det är mindre sannolikt att man skulle bli sjuk efter resan.
 
Det är förvisso inte första gången som buke blottat att acceptansen för medmänniskor i allmänna utrymmen är låg. Men jag tycker att det är beklämmande, speciellt om man har i åtanke att många dessutom skulle ta väldigt illa vid sig om en främling påpekade något liknande till dem. I inlägg #966 klagas det tom. på att vederbörande andas för högt. Jag kan också vara känslig för intryck, men liksom... det ligger ju på en själv att försöka hantera så normala saker som att någon andas högt. Ha ljudreducerande hörlurar, är lukt så enormt känsligt - sätt på dig ett FFP2 andningsskydd, inte det mest angenäma kanske, men det funkar. Sen kan det väl ses som en bonus att det är mindre sannolikt att man skulle bli sjuk efter resan.

Det är ju ändå så att när man är i allmänna utrymme som ett tåg tycker jag att man har en skyldighet att inte inkräkta mer än nödvändigt på medpassagerares personliga utrymme.

T.ex. Ingen mansspreading (håll dig inom ditt sätes bredd eller köp två säten), ingen stark parfym eller andra dofter/stanker, musik i hörlurar och inte högtalare, inget skrikande osv. Lägg väskor så att de inte stör andra m.m.
 
Det är ju ändå så att när man är i allmänna utrymme som ett tåg tycker jag att man har en skyldighet att inte inkräkta mer än nödvändigt på medpassagerares personliga utrymme.

T.ex. Ingen mansspreading (håll dig inom ditt sätes bredd eller köp två säten), ingen stark parfym eller andra dofter/stanker, musik i hörlurar och inte högtalare, inget skrikande osv. Lägg väskor så att de inte stör andra m.m.
Tycker du att man inkräktar på någon annans utrymme om man andas högt?
 
Det är förvisso inte första gången som buke blottat att acceptansen för medmänniskor i allmänna utrymmen är låg. Men jag tycker att det är beklämmande, speciellt om man har i åtanke att många dessutom skulle ta väldigt illa vid sig om en främling påpekade något liknande till dem. I inlägg #966 klagas det tom. på att vederbörande andas för högt. Jag kan också vara känslig för intryck, men liksom... det ligger ju på en själv att försöka hantera så normala saker som att någon andas högt. Ha ljudreducerande hörlurar, är lukt så enormt känsligt - sätt på dig ett FFP2 andningsskydd, inte det mest angenäma kanske, men det funkar. Sen kan det väl ses som en bonus att det är mindre sannolikt att man skulle bli sjuk efter resan.
I allmänna utrymmen som dessutom är av det slaget att de är i princip nödvändiga för ett fungerande liv. Sådant som t.ex. kollektivtrafik och mataffär kan man ju inte undvika att nyttja vilket skick man än är i.

Vad tänker man sig att alternativet ska vara? Att dessa människor inte äter och aldrig åker till sjukhuset? Att de slutar existera eller att de institutionaliseras?
 
Angående acceptans i allmänna utrymmen så tänker jag att det är bra att tänka på att alla stör vi nån annan någon gång, oftast utan avsikt.

T.ex om man åker kollektivt samtidigt som man har hosta — det retar säkert någon, men eftersom hosta kan pågå i flera veckor har man kanske inget val om det är så man tar sig till jobbet.

Att åka kollektivt med småbarn kommer oundvikligen att leda till oljud då och då, som medpassagerare garanterat kan reta sig på.

Ens telefon plingar till eller ringer: stör säkert den som vill att det är tyst efter jobbet.
 
I allmänna utrymmen som dessutom är av det slaget att de är i princip nödvändiga för ett fungerande liv. Sådant som t.ex. kollektivtrafik och mataffär kan man ju inte undvika att nyttja vilket skick man än är i.

Vad tänker man sig att alternativet ska vara? Att dessa människor inte äter och aldrig åker till sjukhuset? Att de slutar existera eller att de institutionaliseras?
Precis. Det går liksom inte att anta att alla som åker kollektivt är ute på nåt slags nöjesresa. Allt kan inte handla om vad som är "bekvämt" för omgivningen, visst finns det gränslösa människor som skiter ganska högaktningsfullt i om de stör sin omgivning, men det finns också de som helt enkelt inte är i skick att se vårdade ut - kanske för att man är på väg till sjukhuset. Tycker att man borde "snälltolka" oftare, speciellt i allmänna utrymmen.
 
Alla som skriver i stör ej tråden har väl överlag låg acceptans. Eftersom det är det tråden handlar om :idea:
Och bikinin är fortfarande spårlöst borta 👙

Jag vill minnas att det en gång i tiden fanns två störningstrådar - en för "rimliga" och en för "orimliga". Skriver man i den senare är det då lite mer tydligt att man menar "jag känner mig störd, men inser att problemet ligger hos mig att hantera".

I den här tråden (och dess senaste föregångare) tycker jag att det oftare är att det finns en ton av förväntan om att man inte borde behövt bli störd, att problemet skapats hos den som stört en. Menar man inte så behöver man vara tydlig med det, eller får man nog räkna med att andra kommer att reagera på det man skriver. Annars skulle detta bli en tråd där man kan kräkas ur sig allehanda fördomar, rasism, misogyna idéer osv utan att behöva bli ifrågasatt, "för i denna tråd ska man få störa sig ifred"...inte så trevligt tycker jag.
 
Jag vill minnas att det en gång i tiden fanns två störningstrådar - en för "rimliga" och en för "orimliga". Skriver man i den senare är det då lite mer tydligt att man menar "jag känner mig störd, men inser att problemet ligger hos mig att hantera".

I den här tråden (och dess senaste föregångare) tycker jag att det oftare är att det finns en ton av förväntan om att man inte borde behövt bli störd, att problemet skapats hos den som stört en. Menar man inte så behöver man vara tydlig med det, eller får man nog räkna med att andra kommer att reagera på det man skriver. Annars skulle detta bli en tråd där man kan kräkas ur sig allehanda fördomar, rasism, misogyna idéer osv utan att behöva bli ifrågasatt, "för i denna tråd ska man få störa sig ifred"...inte så trevligt tycker jag.
Orginaltrådarna var nog bättre faktiskt :)
Så märkliga störningar 😅

Rasism osv är såklart inte ok. Men uppfattade inte att den som skrev här var det. Nu minns jag inte vem det var måste gå tillbaka i tråden
 
Tycker du att man inkräktar på någon annans utrymme om man andas högt?
Ja gud ja 😂
Nej skämt åsido, men ibland kan jag absolut störa mig på att nån andas högt. Eller smaskar (vem vet, personen kanske har något medicinskt problem som gör att hen måste smaska, jag har ju ingen aning). Men störa mig kan jag.

Men bara för att jag stör mig, eller skriver ett par rader här, betyder ju inte att det är en rimlig eller justified störning.
Finns väl hur många störningar som helst här som är ”löjliga” och skulle vara hyfsat orimliga att faktiskt ta upp med någon på ett allvarligt menat sätt.
 
Jag vill minnas att det en gång i tiden fanns två störningstrådar - en för "rimliga" och en för "orimliga". Skriver man i den senare är det då lite mer tydligt att man menar "jag känner mig störd, men inser att problemet ligger hos mig att hantera".

I den här tråden (och dess senaste föregångare) tycker jag att det oftare är att det finns en ton av förväntan om att man inte borde behövt bli störd, att problemet skapats hos den som stört en. Menar man inte så behöver man vara tydlig med det, eller får man nog räkna med att andra kommer att reagera på det man skriver. Annars skulle detta bli en tråd där man kan kräkas ur sig allehanda fördomar, rasism, misogyna idéer osv utan att behöva bli ifrågasatt, "för i denna tråd ska man få störa sig ifred"...inte så trevligt tycker jag.
Okej fair enough poänger, det kostar inte så mycket att flika in ett par ord om att man är medveten att det är en orimlig störning heller.
 
Det är förvisso inte första gången som buke blottat att acceptansen för medmänniskor i allmänna utrymmen är låg. Men jag tycker att det är beklämmande, speciellt om man har i åtanke att många dessutom skulle ta väldigt illa vid sig om en främling påpekade något liknande till dem. I inlägg #966 klagas det tom. på att vederbörande andas för högt. Jag kan också vara känslig för intryck, men liksom... det ligger ju på en själv att försöka hantera så normala saker som att någon andas högt. Ha ljudreducerande hörlurar, är lukt så enormt känsligt - sätt på dig ett FFP2 andningsskydd, inte det mest angenäma kanske, men det funkar. Sen kan det väl ses som en bonus att det är mindre sannolikt att man skulle bli sjuk efter resan.
Fast att störa sig innebär inte alltid att man gör någonting åt det. Jag kan störa mig på sjuhundra saker (ofta på att folk stannar i bredd på trottoaren), det betyder inte att jag inte har förståelse för varför de gör det/behöver göra det, det bteyder bara att det är störigt och frustrerande för mig just då.
Jag stör mig även på röklukt, starka parfymer och absolut kroppsodörer om jag måste sitta i den atmosfären en tid. Det betyder inte att jag dömer ut mäniskan. Att det stör mig är ju oftast helt och hållet mitt problem, och att då ventlilera det en smula på Buke gör inte någon större skada.

Jösses, jag minns fortfarande min första flygtur i ett litet propellerplan där EN passagerar tog av sig skorna och verkligen stank ned hela planet. Det var gräsligt! Jag tror alla andra medpassagerare skulle hålla med mig om det - men vi landade och överlevde och gick vidare och klagade först när vi var ensamma.

Edit: jag har själv åkt buss i hästkläder och med blöta hundar och bergis stört en massa medmänniskor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 760
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 255
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 905
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 698
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp