Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår dig. Oavsett kön så säger man väl till en nära om den luktar såå illa bland folk. Det handlar ju om omtanke för den personen.
Fast nja, omtanke kan lika gärna vara att hålla tyst också...

Jag hade själv problem med att sköta hygienen när jag var ung, i mitt fall pga autism och depressioner. Jag visste att jag sög och behövde verkligen inte höra det från omgivningen också, det hade snarast lett till att jag isolerat mig mer än jag redan gjorde.
Mitt fall är på inget vis ett undantag och bristande hygien är inte ovanligt bland folk med tex psykisk ohälsa av olika slag. Kommer det plötsligt hos någon som annars sköter sin hygien så är det väl en sak men annars kan det vara läge att fundera ett extra varv innan man säger något - och då kanske inte pinpointa personens hygien.

Jag börjar lukta direkt när jag svettas, jag har killkompisar som kan jobba fysiskt en hel dag, vara på gymmet två timmar och svettas och luktar ingenting. Så det behöver absolut inte bero på hur noga man är med sin hygien. (Jag kan alltså börja lukta någon timme efter jag duschat om jag svettas, löser det genom att ha deo med mig JÄMT och kan byta tshirt flera gånger om dagen om det behövs).
Samma här! Jag klarar mig om jag drar på deo efter dusch, då är jag luktfri i två dygn - men glömmer jag den och lämnar hemmet så är det kört tämligen omgående :cautious:
 
Fast nja, omtanke kan lika gärna vara att hålla tyst också...

Jag hade själv problem med att sköta hygienen när jag var ung, i mitt fall pga autism och depressioner. Jag visste att jag sög och behövde verkligen inte höra det från omgivningen också, det hade snarast lett till att jag isolerat mig mer än jag redan gjorde.
Mitt fall är på inget vis ett undantag och bristande hygien är inte ovanligt bland folk med tex psykisk ohälsa av olika slag. Kommer det plötsligt hos någon som annars sköter sin hygien så är det väl en sak men annars kan det vara läge att fundera ett extra varv innan man säger något - och då kanske inte pinpointa personens hygien.

Det vet man väl förhoppningsvis om man är nära en person. Men då behöver ju personen någon form av stöd för annars kan ju personen bli väldigt utsatt.
Har haft sådana situationer i skolan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Filosofiskt: Har hål alltid fästpunkter? :confused:
Ja, om man tittar på definitionen av ett rör så ser man hur viktigt det är med rätt hål och att dom måste ha fästpunkter. Hur skulle annars ett rör se ut :angel:
1720212672411.png
 
Har precis käkat en jättegod dubbelmacka. Rostemacka underst med smör på, sedan två ostskivor, sedan zucchini samt paprika, ovanpå det lite ost, sedan en rostemacka till där jag tryckt ut mitten med ett glas (och gjort ett hål), sedan ost på brödets kanter. Hela högen på en plåt och så knäckte ett ägg i hålet. på med kryddor och in i ugnen. På med persilja när det kom ut. SÅ GOTT!
Givetvis är det då förbenat störigt att jag blev mätt på typ halva! :meh:
 
@Lilla Inte nödvändigtvis. Sena diagnoser och att hålla tyst om diagnoser är inget ovanligt. Ffa flickor är väldigt underdiagnosticerade. Därtill är köerna flera år långa på sina håll.

Fick själv ingen autismdiagnos förrän jag var 20. Då hade pappa bråkat med vården om mig i 8 år utan att få respons, mamma ägnat samma tid åt att stoppa huvudet i sanden och skolan samt övrig omgivning konstaterat att jag var blyg 🤷‍♀️
 
@Lilla Inte nödvändigtvis. Sena diagnoser och att hålla tyst om diagnoser är inget ovanligt. Ffa flickor är väldigt underdiagnosticerade. Därtill är köerna flera år långa på sina håll.

Fick själv ingen autismdiagnos förrän jag var 20. Då hade pappa bråkat med vården om mig i 8 år utan att få respons, mamma ägnat samma tid åt att stoppa huvudet i sanden och skolan samt övrig omgivning konstaterat att jag var blyg 🤷‍♀️
Fast då visste ju din pappa och behandlade dig förhoppningsvis därefter?
 
Fast då visste ju din pappa och behandlade dig förhoppningsvis därefter?
Nej, men det är en annan historia.
Poängen är att omgivningen inte hade en aning om hur det låg till, de såg bara en blyg tjej. Jag visste ju inte ens själv att jag hade problem utan trodde att jag bara var lat och dum i huvudet, så det är lite väl mycket begärt att omgivningen skulle ha bättre koll liksom 😅 Att få kommentarer då hade definitivt bara förvärrat min isolering. Nu slapp jag kommentarer annat än i hemmet, och det är jag jäkligt tacksam för idag.
 
Två störningar;

1. Tågresa utan platsbiljett! :cautious:

2. Mannen som satt sig brevid stinker svett! Han har dessutom flickvän! Hon sitter mittemot honom, borde hon inte säga till att han kanske ska duscha innan de reser?! :yuck:

Du vet ju ingenting om anledningen till att han luktar svett, eller hur många gånger han redan har duschat och bytt kläder idag, eller hur nervös han är för att andra ska lägga märke till hans svettlukt som han själv kanske redan känner till att han lätt drabbas av.

Det finns personer som är medvetna om sin lukt men struntar i det, och det finns de som är omedvetna om sin lukt och att det vore uppskattat om de duschade. Men det finns också de som har olika typer av problematik, antingen med själva duschandet, eller med överdriven svettning eller med stark lukt vid svett, t ex på grund av hormoner eller stress. Själva resandet kan för en del människor innebära en utmaning i sig, vilket kan innebära att de får prioritera vad de ska klara av den dagen.

När man läser här på Buke hur låg acceptans det är för att andra människor ibland är utanför normen för hur man förväntas vara, så förstår man att många människor helt enkelt inte orkar. Att man isolerar sig, är rädd för att vistas bland folk som man är rädd att de kommer att döma en, och till slut bara avslutar livet där man ändå inte passar in så som man ska vara.

Du har mött en person EN gång. Du har ingen som helst kännedom om denna person, som gör att du skulle kunna ana några förklaringsfaktorer. Istället skriver du ett inlägg på ett allmänt forum, som skammar alla människor som av någon anledning någon gång luktar svett på en tågresa.

Den största totala mängd störningen som uppstod vid detta tillfälle är ditt eget beteende, som medförde en mycket större störning hos många fler, än vad du själv blev störd av en persons svettlukt vid en enstaka tågresa.
 
Det kan näve nvara att den personen har en väldigt stark egen kroppsodör hur ren han än är. Jag har en kompis som jag tycker luktar illa även när han är nyduschad och ju längre det går desto mer luktar han. Jag skulle aldrig stå ut med någon som luktar så mustigt men han är gift och har två barn så det som sticker i min näsa sticker inte i näsan på hans fru.

Jag läste att det har med evolutionen att göra, två personer som inte matchar luktmässigt passar inte heller ihop biologiskt om de skulle skaffa barn. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men när jag träffar en man så spelar hans egen doft stor roll för mig och då pratar jag inte om deo eller rakvatten/parfym.
 
Det kan näve nvara att den personen har en väldigt stark egen kroppsodör hur ren han än är. Jag har en kompis som jag tycker luktar illa även när han är nyduschad och ju längre det går desto mer luktar han. Jag skulle aldrig stå ut med någon som luktar så mustigt men han är gift och har två barn så det som sticker i min näsa sticker inte i näsan på hans fru.

Jag läste att det har med evolutionen att göra, två personer som inte matchar luktmässigt passar inte heller ihop biologiskt om de skulle skaffa barn. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men när jag träffar en man så spelar hans egen doft stor roll för mig och då pratar jag inte om deo eller rakvatten/parfym.

Precis, man är olika kompatibel med olika personliga lukter (även om jag inte utgår från att det skulle ligga något starkt biologiskt samband med det). Men även själva svettlukten kan ha "inre" förklaringar som inte har att göra med hur ofta man duschar (och tvålar in sig noga) eller tvättar sina kläder. Jag har mest läst om det i samband med stress och med klimakteriet, men det finns säkert andra saker också, som gör att lukten som uppkommer vid svett från armhålorna och ljumskarna (där såna celler sitter) kan lukta starkare än "normalt". Och att det då uppkommer pga reaktioner inifrån och inte pga för lite duschande. Ungefär som att många tyvärr tror att akne uppkommer pga för lite ansiktstvättande och mycket chokladätande, vilket känns jobbigt som osäker tonåring att få höra att andra tänker om en att man brister i sin hygien.
 
Du vet ju ingenting om anledningen till att han luktar svett, eller hur många gånger han redan har duschat och bytt kläder idag, eller hur nervös han är för att andra ska lägga märke till hans svettlukt som han själv kanske redan känner till att han lätt drabbas av.

Det finns personer som är medvetna om sin lukt men struntar i det, och det finns de som är omedvetna om sin lukt och att det vore uppskattat om de duschade. Men det finns också de som har olika typer av problematik, antingen med själva duschandet, eller med överdriven svettning eller med stark lukt vid svett, t ex på grund av hormoner eller stress. Själva resandet kan för en del människor innebära en utmaning i sig, vilket kan innebära att de får prioritera vad de ska klara av den dagen.

När man läser här på Buke hur låg acceptans det är för att andra människor ibland är utanför normen för hur man förväntas vara, så förstår man att många människor helt enkelt inte orkar. Att man isolerar sig, är rädd för att vistas bland folk som man är rädd att de kommer att döma en, och till slut bara avslutar livet där man ändå inte passar in så som man ska vara.

Du har mött en person EN gång. Du har ingen som helst kännedom om denna person, som gör att du skulle kunna ana några förklaringsfaktorer. Istället skriver du ett inlägg på ett allmänt forum, som skammar alla människor som av någon anledning någon gång luktar svett på en tågresa.

Den största totala mängd störningen som uppstod vid detta tillfälle är ditt eget beteende, som medförde en mycket större störning hos många fler, än vad du själv blev störd av en persons svettlukt vid en enstaka tågresa.
Kan även vara en så simpel praktisk sak som att man av någon anledning missat en tvättid (alt. glömde att boka i tid, alt annat strul typ trasig maskin...) Så han har behövt plocka av sina redan använda kläder för att ha något på sig, och det handlar mer om att lukten sitter i de kläderna än om hygienen i sig.

Sen kan man ju undra om helt luktfri är/borde vara normen? Det är ju inte realistiskt för någon som är på väg hem från ett långt arbetspass, blev tvungen att springa till bussen i morse, vaknade med fel på varmvattnet, fick ett dödsbud dagen innan osv. Jag tänker att det finns två problem på detta område: dels en alltför snäv normalitet, dels ett alltför hårt dömande av de som hamnar utanför den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 760
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 255
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 905
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 698
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp