Stöld ur sadelkammare

Ta kontakt med försäkringsbolaget så fort det bara är möjligt.

Jag har haft kontakt med Folksam (där jag har min hemförsäkring) i frågan om hur mycket de täcker vid t.ex. inbrott i sadelkammaren. Jag har en del dyr utrustning, främst sadlarna, som jag bara har materialkvitton på och ville veta 1) om de alls täcker förlusten vid inbrott i sadelkammaren och 2) om jag har en chans att få ut marknadsvärdet för att ersätta min utrustning vid stöld. Svaret blev att de gör en bedömning från fall till fall, och hur många som har nyckeln till sadelkammaren spelar in bl.a. Kan en styrka marknadsvärdet (dvs, de betalar inte ut nypris för en sele som är 30år gammal, och inte heller nypris för begagnade märkesgrejer såvitt jag förstod på handläggaren. Känns rätt rimligt.), att en haft det (kvitton, men även bilder är bra att kunna visa för att styrka skicket osv) och bolaget inte bedömer att en varit oaktsam, så ska det inte vara något problem. Just sadelkammare i ett stall med inackorderingar kan vara knepigt om många har tillgång till sadelkammaren och inbrott sker. En grundförutsättning är förstås att sadelkammaren är låst, med ett lås som är godkänt enligt villkoren, och att ärendet är polisanmält. Hur mycket en kan få ut för lösöre som förvaras på annat ställe än i hemmet beror på ens försäkring - i mitt fall är gränsen 100k har jag för mig (var noga med högt värde när jag valde försäkring).
 
Jag själv blev av med min älskade hoppsadel i somras. (Plus lite annat, ridhjälm, sprillans nya ridstövlar mm) Det har varit mycket sadelstölder hela sommaren och även nu i vinter. Man blir så förkrossad när det händer.

1. Gör en polisanmälan där du specificerar det som är stulet, ta med färg, märke och prisklass.
2. Kontakta försäkringsbolaget.

Jag har nog ett av Sveriges bästa försäkringsbolag (både när det gäller bil och hemförsäkring) de ersatte alla saker utan problem, bara jag skickade in kvitto på grejerna. Sadeln fick jag full ersättning för trots att den var uttagen 2012.

Sedan bör alla som har sadlar och dyra grejer i sadelkammaren spara kvittona, det är jätteviktigt. Är det sådana vanliga kassakvitton - ta kopior för texten bleknar bort. Vissa bolag vet jag kräver bilder på sakerna som är stulna, det räcker alltså inte att googla upp en bild på nätet. En smart grej är att ta ett foto på sadel och andra dyra saker man har, tillsammmans med dagens tidning så har du bevis på att det är dina grejer och när de är inköpta.

Fixa klass 3 lås och bom och gärna övervakningskameror! Det har vi gjort.
Finns billiga och bra på Cl*s Ohl**on tex.. Vissa bolag kräver dessutom klass 3 lås),
Folk har alldeles för dåliga lås i sadelkamrarna, tjuvarna har stenkoll på hur de ska ta sig in. I vissa fall har de ju till och med huggit sönder dörren. Jag tror det är en eller flera ligor som står för de här stölderna.
Ta hem sadlarna är annars en idé. Även om det blir ett jäkla kånkande. Eftersom jag precis köpt en ny sadel så förvarar jag den hemma för säkerhets skull.

Hoppas du får ersättning för sadeln och hoppas de där förbannade tjuvarna åker fast någon gång!!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 507
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 758
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 808
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp