Stöld ur sadelkammare

dressyrtjejen

Trådstartare
Om man som privatperson får exempelvis sin sadel stulen ur ett låst utrymme i stallet och stallet tillhör någon annan (dvs inte är i anslutning till ens bostad): vad gäller då för att få ersättning?

Gäller den hemförsäkring man har i sådana fall?

Någon som råkat ut för något liknande och fått (eller inte fått) ersättning?
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Det går på din hemförsäkring - om den täcker det. Det är dessvärre inte alla hemförsäkringar som täcker dyra prylar som förvarar på annat ställe än hemmet. Kolla med just ditt bolag vad som gäller.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

de flesta f-bolag har sagt ja till ersättning - om sadeln är inlåst & fastlåst. annars kan det vara svårt.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

När jag kollade runt och specifikt frågade om sadel och situationen i sadelkammare sa de flesta bolag NEJ, de ersätter inte i det fallet. Skittrist, jag hoppas att de har ändrat sig.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Du gör bäst i att fråga ditt försäkringsbolag om vad som gäller.
Vissa bolag har så att du kan få ersättning för saker upp till 40' som förvaras på annan plats än i hemmet. Ex. sadelkammare, instrument i spellokal mm.
Förutsättningen är givetvis att det är låst.

Bolagen kan ha vissa krav på hur låsen ska se ut, det ska ju inte gå hur lätt som helst att bryta sig in...

Ett grannstall hade inbrott för många år sedan. Sadlar och träns stals.
Jag tror att hälften av de inackorderade blev ersatta och de andra fick stå för kalaset själva... Där var det helt beroende på vilket bolag som de hade.

Om du är tveksam på låset till dörren (att det är "bra" nog eller om det används alls...), sätt ett eget lås på din sadelhängare och gärna låst förvaring till andra småprylar.
Har du tur och det är inbrott så är dina saker för krångliga att stjäla!
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Jag har, och jag fick ut maxersättning på hemförsäkringen.
Tjuven/tjuvarna hade gått in i stallet, sparkat upp 2 st dörrar för att komma in i sadelkammaren, stulit 3 st sadlar (varav 2 st min foderhästs) och sedan försvunnit ut bakvägen, via gödselstacken.
Jag polisanmälde och skickade sedan in skadeanmälningspappren till försäkringsbolaget, och en vecka senare hade jag ett beslut om ersättning i brevlådan, och ytterligare några dagar senare pengarna på kontot.

Mitt nuvarande bolag ersätter belopp upp till 50000kr för lösöre förvarat utanför hemmet, gäller även sadlar (jag frågade särskilt om det) förutsatt att de vanliga aktsamhetskraven uppfylls (dvs, förvarat i låst utrymme som inte allmänheten har tillträde till. Låset skall vara godkänt av SSF eller liknande)
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Om du är tveksam på låset till dörren (att det är "bra" nog eller om det används alls...), sätt ett eget lås på din sadelhängare och gärna låst förvaring till andra småprylar.
Har du tur och det är inbrott så är dina saker för krångliga att stjäla!

Hade en kompis som hade sin sadel (dyr märkessadel) fastlåst. När det var inbrott i stallet stals alla sadlar utan hennes, som istället skars sönder rejält. Trots att hon hade samma hemförsäkringsbolag som flera av de andra i stallet så var hon den enda som blev utan ersättning. Försäkringen täckte stöld, inte skadegörelse. :cool:
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Om man som privatperson får exempelvis sin sadel stulen ur ett låst utrymme i stallet och stallet tillhör någon annan (dvs inte är i anslutning till ens bostad): vad gäller då för att få ersättning?

Gäller den hemförsäkring man har i sådana fall?

Någon som råkat ut för något liknande och fått (eller inte fått) ersättning?

Trygg Hansas hemförsäkring täcker upp till 50.000kr
Förutsättning att det varit inbrott och dörren varit lås med ett säkerhets klass 2 lås.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Det finns också möjlighet för stallägaren att teckna försäkring för det. Men det är ju långt ifrån alla som vill lägga pengar på det, tyvärr. Men det kan vara värt att kontrollera vad som stallägaren har i försäkringsväg för alla som hyr in sin häst.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Jag hade en splitterny Jaguarsadel som blev stulen för 2 år sen. Då kollade jag med både min hemförsäkring, hästens försäkring och gårdens försäkring alla täckte sadelstölden, men alla backade ur pga det var "fel lås" på sadelkammaren trots att det var ett godkänt säkerhetsklass 3 lås. Så jag vet inte riktigt vad de förväntade sig att det skulle sitta för lås på dörren :S
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Jag har vajerlås som jag snor runt och igenom sadelhängaren. Går nästan lika bra med kedja.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Det finns några olika varianter av sadellås, detta är ett.

Funkar ganska bra!
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Om man som privatperson får exempelvis sin sadel stulen ur ett låst utrymme i stallet och stallet tillhör någon annan (dvs inte är i anslutning till ens bostad): vad gäller då för att få ersättning?

Gäller den hemförsäkring man har i sådana fall?

Någon som råkat ut för något liknande och fått (eller inte fått) ersättning?

Det hände mej för några år sedan (så reglerna kan ju ha ändrats nu), men allt gick på stallägarens hemförsäkring. Jag behövde bara skriva en lista på vad som blivit stulet så fick jag ersättning för det. Det var ingen från försäkringsbolaget som kom o kollade, exvis på om sadelkammaren varit låst. Det var den, men det kunde ju inte dom veta egentligen.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Som sagt Trygg Hansa kräver att det är säkerhetsklass 2, men har inget krav på att sadeln är fastlåst.
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Det finns några olika varianter av sadellås, detta är ett.

Funkar ganska bra!

Hade också ett sånt sadellås, men man kan ju skruva upp det trots att sadeln sitter i och så kan man lätt lirka ut det. (Fick själv testa när jag inte hittade nyckeln) Så det funkar ju lite sådär bra alltså...

Visst det gör ju lite svårare för tjuven och tar 1 min längre men vet dem vad de vill ha så tar dem det iaf...
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Inget av de försäkringsbolag jag frågat har haft det i den vanliga hemförsäkringen, men däremot så har det gått att teckna till en tilläggsförsäkring för några hundra/år. Och den täcker då saker man äger men inte har i hemmet. Sist jag frågade ett bolag (denna veckan) så täckte de upp till 50.000:-. Samtliga jag har frågat skulle ersätta hästgrejor stulna ur en låst sadelkammare, men kravet är just LÅST sadelkammare.
Så kolla din hemförsäkring!
 
HEJ HJÄLP jag har ahft stld i natt i sadelkamamren låst och nästan allt är bort. barnen är helt förkrossade har DINA som bolag med hästutrusning.
låset var inslaget fr dörren.
jag rinde polis o dom kom ej ut hade ej tid
så jag har anmält via nät
hur gör man nu vad gäller någon som vet vill ha svar!
försöjkringsbolaget har ej öppet.?????
vi står utan ALL UTRUSTNING som tur är har vi kvitto på detta via hööks mm
då jag är super på att spara detta
har ett lås dock fr biltema men med text
  • Testad och godkänd av SBSC och FG.
jag vill gärna ha er hjälp!
 
Sv: Stöld ur sadelkammare

Jag hade en splitterny Jaguarsadel som blev stulen för 2 år sen. Då kollade jag med både min hemförsäkring, hästens försäkring och gårdens försäkring alla täckte sadelstölden, men alla backade ur pga det var "fel lås" på sadelkammaren trots att det var ett godkänt säkerhetsklass 3 lås. Så jag vet inte riktigt vad de förväntade sig att det skulle sitta för lås på dörren :S
jag har haft inbrott i natt o 4 sadlar borta hemskt. en sadel kvar bara men massa saker ps of sweden mm som är borta. jag har ett lås som det står så här på
  • Testad och godkänd av SBSC och FG. hoppas ju verkligen att detta täcker
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 507
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 758
Senast: geting
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 774
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 808
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp