Sto med spatt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ika77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 349
Status
Stängd för vidare inlägg.

ika77

Trådstartare
Jag har ett sto som har spatt båda bak.
Hon är helt ohalt, man kan se lite nu när hon har stått i 3 månader att hon kan bli lite stel bara.
Hon ska tydligen aldrig ha varit halt av det.
Bara lite kortare i steget och stel som sagt.
Mår bäst av att ridas mycket och det är lite synd att hon inte är igångsatt nu då jag köpte henne.
Men hon ska köras igång ordentligt nu snart.

ÄR det nån som tar föl efter häst med konstaterad spatt?
Eller är det avslag direkt?

Det finns inget man kan göra, som typ röntga fölet när den är liten, för att kontrollera om det har nedärvts?

Hade varit roligt nån gång med en avkomma efter henne just för att hon har en helt FANTASTISK personlighet, men är det garanterat ärftligt så är det ju såklart uteslutet och då kommer jag skaffa en häst i framtiden (köpa ) istället för att ta ett eget föl.

Vad har ni för åsikter om detta?

Jag har sökt lite på andra trådar men bara gamla och nu vill jag fräscha upp ämnet lite.

Sv: Sto med spatt

Jag hade ett kanonsto, guldbelönat, som lämnat avkommor som gått dressyr på hög nivå. Hon visade under sommaren tecken på hälta och i slutet av sommaren visade sig att det var spatt. Jag valde att ta bort henne trots att hon var dräktig då spatt faller under defektlistan på hingst. Jag skulle aldrig med rent samvete kunna avla på en spattmärr.

Jag råder dig att köpa en unghäst efter ett friskt sto med ett temperanet du kan se direkt när du kollar på unghästen. Det är aldrig säkert att ditt sto nedärver sitt underbara temperament.

Ok.. så det är en ärftlig skada då?
Synd... :crazy:

Fast det gör inte såå mycket. Jag är bara så glad att jag har denna pållen och hon passar mig perfekt.
Hon håller så länge hon funkar utan att fara illa av det.
Hoppas att det blir många år. :bow:

Nån som har spatthästar här inne?

Ingen?
Jag skulle vilja veta lite hur era hästar fungerar m.m.

Sen gärna lite mer om vad ni har har för tankar ang. detta med spatt..

Hörde att ca 1 av 4 islandshästar har spatt?
Vad händer med dessa?

Om moderator inte tycker att tråden passar under Avel längre så får ni gärna flytta den dit där den hör hemma. :bow:

Jag vill diskutera SPATT i största allmänhet.

Det finns inget man kan göra, som typ röntga fölet när den är liten, för att kontrollera om det har nedärvts?

.

Du har fått bra svar i övrigt redan, avla INTE på spattsto.

Men för att svara även på frågan ovan, så nej det finns inget du kan göra. Predispositionen för spatt är ärftligt, men hästen behöver inte utveckla spatt förrän den är vuxen. Min valack var ren 2003 (8 år gammal), i år (12 år gammal) så är mellersta glidleden nästan helt sammanvuxen, riktigt ordentlig spatt med andra ord.

Om du vill diskutera det är det lättast att du går in på hästvård.
Sök på spatt och fortsätt i någon av trådarna. Där står massor.
Här kommer du inte få så mycket svar, eftersom man inte bedriver avel på spatthästar.
Jag hoppas du får många härliga år med ditt sto!
Det får du säkert!
Lycka till
mvh

Jag fick tyvärr avliva min häst i måndags pga spatt:cry: Jag råder dig som alla andra att INTE avla på ditt sto. Hoppas hon kan vara en trevlig ridhäst för dig istället!!

Mvh Maria

Nej, vad tråkigt för dig..:cry:
Måste kännas enormt svårt för dig.. Hur illa var din hästs spatt?
Förstår om det känns jobbigt och du inte vill diskutera det. :(

Nä.. avel känns ganska uteslutet.
Jag ska istället njuta dessa år av hennes underbara personlighet.
Hoppas precis som du att hon ska hålla i många år.

Tidigare röntgenpapper har försvunnit på vägen och jag ska åka ner nån ggn i framtiden (den dagen hon blir sämre) och röntga henne på nytt för att se hur det ser ut då.
Jag får lita på att hon visar mig när det är dax för det.
Just för tillfället är hon en glad sprallig och lycklig häst.:love::love:

Senast ändrad:

När vi upptäckte det förra sommaren då vi gjorde en utredning eftersom han blivit osamarbetsvillig o ojämn i ridningen så sade veterinären att han hade "inte den värsta sortens spatt men inte heller den lindrigaste", men uppenbarligen så var det tillräckligt allvarligt för att han inte återhämtade sig som ridhäst/tävlingshäst längre utan bara blev värre och värre. Var väldigt tråkigt på en sån fin häst, eller självklart är det ju trist på vilken häst det än är men han var en väldigt bra individ. :(

Jag ser att avelsdelen i denna diskussion är avslutad, så jag hänvisar till hästvårdssidan, där det går bra att haka på de trådar som redan finns i ämnet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 915
Senast: Kisseninan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 528
Senast: mackan
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 731
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 421
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka