Starten för en schäfer valp.

Opartisk

Trådstartare
:cry:
Ett par som jobbar minst 8timmar om dagen skaffade för 2 veckor sedan en hundvalp. Valpen levererades av uppfödaren. Denna lilla fick vara inne hos paret det första dygnet och sedan åkte den ut i hundgården. Han sitter där från 07:00 till 14:30 - 16:00 varje dag.
Är det folk hos dom så åker han ut ,är det helg så åker han ut i hundgården för att bli lämnad ensam igen.När han rastas går de runt huset och sedan in i hundgården igen. Mannen i familjen kommer hem runt 13 tiden,tar ut valpen utanför hundgården klappar den i 5 minuter sedan åker valpen in igen i HG. Vad är det för ett liv denna stackars valp har kommit till. Mår så dåligt av att höra/se denna lilla krabats desperata rop varje dag.En del uppfödare borde verkligen ta reda på vart de lämnar en valp!:mad:

Sv: Starten för en schäfer valp.

Det där är inte förenligt med djurskyddslagstiftningen och således olagligt.

Du ska anmäla till djurskyddsinspektören i din kommun snarast så får hon/han ta ett snack med ägarna.
Anmäl anonymt om det känns olustigt med att de är grannar!

Jag instämmer! Så FÅR inte en valp eller unghund hållas. Anmäl dem, du kan vara anonym om du vill. Anmäl via telefon eller email till kommunens miljönämnd eller djurskyddsavdelning om din kommun har en sådan.
Man blir galen ibland av hur folk tänker nä'r dom skaffar hund... GRRR!!! :mad:

Tack,då tänker/reagerar jag inte överilat. Jag har nu mailat djurskydds inspektören.Hoppas de reagerar.

Heja! :banana::bow: Mailar man brukar man få ett svar, får du inget och märker inte att det gjorts nåt besök hos hundägaren, så maila igen! Bravo!

Utdrag från Djurskyddslagen

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder

Kom att tänka på, att om du känner till vem uppfödaren är, och denne har nån ansvarskänsla alls, kan du maila dem också. Kanske kontaktar dom valpköparen och pratar vett i dem? Min hunds uppfödare hade marcherat rakt in i hundgården och tagit tillbaka valpen om jag behandlat den på det viset, det kan jag lova!

Tyvärr har man ju som uppfödare ingen rättighet i valpen sedan man sålt den så gör man som du säger så gör man sig skyldig till brott. Dock kan det ju vara bra för uppf- att veta att denne bör vara mer noga med vem den säljer till i framtiden.... Denna valpen kan h*n tyvärr inte hjälpa om inte ägarna vill/går med på det.

All heder åt dig för att du bryr dig OCH agerar:bow:Hoppas nu att det sker ngn ändring till det bättre för valpen.

Jag hade mailat uppfödaren också om du känner till vilka de är, inte för att de kan tvinga köparen till ngt men möjligen kan de via samtal öppna ögonen på dem - i bästa fall.

Tyvärr har jag inte vetskap om vem uppfödaren är. Vill inte ha kontakt med grannen heller då de har ett ytterst märkligt sätt att sköta sina hästar och nu stackars lilla valpen.

Visst vore det ett lagbrott men så flat får man inte vara att man bryr sig om det ifall ett djur far illa. Vore jag uppfödare och fick reda på en sådan sak hade jag tvångshämtat valpen direkt!!!:mad:

Visst vore det ett lagbrott men så flat får man inte vara att man bryr sig om det ifall ett djur far illa. Vore jag uppfödare och fick reda på en sådan sak hade jag tvångshämtat valpen direkt!!!:mad:

ok, sen då? Happily ever after? Leden men det funkar inte så.

Du blir ju tvungen att lämna tillbaka den ändå och blir polisanmäld på kuppen och troligtvis dömd för stöld eller t o m grov stöld eftersom du gjort intrång i någons hem för att stjäla. Du får avtjäna ett straff och finns sedan med i brottsregistret som kan påverka dina chanser att få jobb, lgh etc.
Du bränner dessutom dina broar med att någonsin mer ha en chans att t ex få köpa tillbaka hunden av ägaren.

Är det värt det tycker du?

Jag är medveten om det du skriver och kanske hade gått något mer sofistikerat till väga än vad jag skrev tex hälsat på varje dag under två veckor och om det inte var oklanderligt då skridit till verket. Problemet är Sveriges mesiga lagar för både djur- och barnskydd. De måste ändras genast!
Är inte helt säker på att jag brytt mig om konsekvenserna. Jag TÅL inte att se djur eller barn lida. Kanske hade jag lejt en valpsnappare som fått sno med sig valpen åt mig...
Skämt åsido. Enligt mig är det oförlåtligt att veta om att ett djur lider och inte åtgärda det.

Jag är medveten om det du skriver och kanske hade gått något mer sofistikerat till väga än vad jag skrev tex hälsat på varje dag under två veckor och om det inte var oklanderligt då skridit till verket. Problemet är Sveriges mesiga lagar för både djur- och barnskydd. De måste ändras genast!
Är inte helt säker på att jag brytt mig om konsekvenserna. Jag TÅL inte att se djur eller barn lida. Kanske hade jag lejt en valpsnappare som fått sno med sig valpen åt mig...
Skämt åsido. Enligt mig är det oförlåtligt att veta om att ett djur lider och inte åtgärda det.

Det ska hon ju göra genom en anmälan.

Bara som parantes så har sverige i bland de bästa lagarna på barn och djurskydd...

Det ska hon ju göra genom en anmälan.

Bara som parantes så har sverige i bland de bästa lagarna på barn och djurskydd...

Men bara för att dom är bland dom bästa i världen betyder inte det att dom är bra nog. Vi svenskar kan inte åka bananskal på det argumentet, även vi måste bli bättre och bättre och bättre.

Ja det sägs ju ofta att vi har en av de bästa djurskyddslagstiftningarna i världen men efter att studerat juridik i ett antal år, har jag kommit till slutsatsen att det inte fungerar i praktiken.

Det är inga större fel på vår djurskyddslagstiftning men däremot är det skandal hur den tillämpas.

Vårt djurskydd idag är inget att skryta över!

Senast ändrad:

Tyvärr har man ju som uppfödare ingen rättighet i valpen sedan man sålt den så gör man som du säger så gör man sig skyldig till brott. Dock kan det ju vara bra för uppf- att veta att denne bör vara mer noga med vem den säljer till i framtiden.... Denna valpen kan h*n tyvärr inte hjälpa om inte ägarna vill/går med på det.

Hjälpa valpen kan man alltid. Och är ju det TS gör nu med en anmälan.
Uppfödaren kan ju också anmäla om den får veta hur det ligger till mm.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
198 506
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
M
Övr. Hund Är det någon här dom har erfarenhet av osäka hundar i barnfamiljer ? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. Vi har en liten (storlek...
Svar
2
· Visningar
2 036
Senast: koftena
·
D
Hundhälsa Börjar med lite bakgrundsinfo: I April förra året skaffade jag min första hund, en blandras Hälleforshund/Gråhund/Jämthund, eftersom...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Danieln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10