Stark smärta vid lymfangit?

Agent Orange

Trådstartare
Min häst har haft lite mugg i ca 2 mån nu. Benet har varit lite svullet, men efter ridning har det sett ut som vanligt. Eftersom han inte varit halt öht har jag ridit precis som vanligt. Den senaste veckan har muggen börjat ge med sig och senast i fredags såg benet nästan helt normalt ut INNAN ridning, dvs. knappt svullet alls.

På lördag morgon är hästen näst intill blockhalt, benet är supersvullet och han vill inte röra sig. Boxen såg ut som en enda röra, allt torv var längs med ena väggen och det såg ut som om hästen sprungit omkring i boxen hela natten. Min häst är en lugn, cool häst och så har han aldrig betett sig innan.

Får iallafall ut hästen i hagen efter lite dragkamp och åker iväg till jobbet.. På em ringer de från stallet för att min häst inte har ätit på varken middagen eller eftermiddagen.. Åker dit i ilfart och släpar in det stackars djuret.. 40 graders feber och supersvullen i bakbenet fortfarande.. Jag tycker att han är svullen precis i ljumsken och regerar kraftigt vid beröring av insidan av låret..

Veterinären kommer och NATURLIGTVIS säger han att det är pga. muggen.. Men jag köper inte det riktigt... Eftersom han var så fin i benet dagen innan....

MIn fråga är nu 1) Har de ont av beröring när de har lymfangit, blir de så extremhalta då? 2) någon som vet vad det kan vara om smärtan sitter långt upp på insidan av benet, nästn vid ljumsken?

Snälla hjälp!

Sv: Stark smärta vid lymfangit?

Hästen går nu på finadyne o penovet och febern har gått ner.. Han har fortfarande VÄLDIGT ont.. Jag vågar inte promenera med honom (vilket jag borde om det är lymfangit) ifall det skulle vara något annat! Vad ska jag göra!?

Det där låter som Sepsis- blodförgiftning.
Är du säker på att den inte har ngt "riktigt" sår?

Ja, han har inga sår på det benet förutom just muggen, som nästan är helt läkt och inte längre är speciellt sårig.

Vill tillägga att jag red på fredagskvällen och var sist i stallet, så det som skett måste hänt på natten.. Han har alltså inte kunnat bli sparkad el ngt liknande..

Kan den inte ha fastnat någonstans?
Vattenhink, krubban, boxkant, i sina bensnören........

vänta nu. Den kan ha legt fast. kolla den noggrannt.

JO misstänker att han fastnat i bensnörerna och kanske rullat runt eftersom det var så rörigt i boxen.. Men vad är det som sitter precis där som kan ha tagit skada/gått av?

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: aramis
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
2 001
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Funderar över min häst (22 år) och jag har fått för mig att han har fått lymfangit. Han är lite mer svullen i ena benet och...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 875
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna