Stamboksföra welshsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 137

kicket

Trådstartare
Har ett welshsto. Kan jag på nätet någonstans kolla om hon är stamboksförd redan? Hon har ju fölunge sen innan vi köpte henne.
Kan jag om hon inte är stamboksförd redan göra det pappervägen på hennes 3 års resultat? Hon är diplomsto.

Sv: Stamboksföra welshsto

Om du går in på welshföreningens hemsida så hittar du ad till föreningens stambokskontor.

Vad jag minns ifrån tidigare inlägg så är det welshsto ett sec B och en maxad D-ponny.

På SH´s hemsida finns att ladda ner almänna storeglementet och rasvisa krav som då är ritlinjerna för hur avelsvärdering går till och vilka kriterier som respektive ras kräver av ston för att föras in i riksstamboken (stambokföras). www.svehast.se under fliken beställ /filer att ladda ner/storeglemente.

I welshföreningens rasvisa krav står följande.

welsh ponny sek B över 137.2 cm kan avelsvärderas, men inte införas i Riksstambok. (nu är det väl historia med welshföreningens stambok--dom har numer kvalitetsbok)

Vilket betyder att stoet kan bli bedömnd men inte införas i stamboken, så om ditt sto är övervuxen har du förklaringen att ditt sto är avelsvärderad men saknar stamboksnummer

peråke

Ok. Tack...men om hon inte är stamboksförd kan jag alltså inte få visa hennes Hanassie unge på bruksprov? För visst är det väl så att stona till hingstar måste vara stamboksförda? eller är det bara på Hbl?

Kan hon inte stamboksföras som ridponny med ridponnyföl vid sidan? Då bedömd som ridponny och ev som renrasig welsh få lägre poäng än en konsoliderad rp. Men kanske ett alternativ om du vill ge fölet chans att bli stb rp-hingst.

ASRP har inte tillstånd att stambokföra renrasiga ponnyer.

Tänk själv vad tokigt det skulle bli, om ASRP började stamboföra renrasiga ponnyer och ge ut RP nummer och därmed fick möjlighet att bedriva "ridponnyavel" med låt säga ett renrasigt NF sto med RP nummer som mor till en ridponny och en renrasig NF med RP nummer som far till densamme--en renrasig NF som föds som Ridponny.

Hingstar som skall avelsvärderas av ASRP skall ha såväl mor som far införda i Riksstambok--så i princip kan en sådan här avkomma ställas utanför, men i praktiken vet avelsvärderingsnämnden/ASRP´s avelsråd orsaken och en sådan hingst kan säkert få dispens om modern är visad för avelsvärdering (bedömnd).

Syftet är ju att BÄGGE föräldrarna skall vara bedömnda och dokumenterade/beskrivna.

peråke

Om jag har hängt med i svängarna här så är det väl detta sto det handlar om: Guöns Cozima RWR 85?

Hon stambokfördes efter treårsvisningen 1999 då Welsh sektion R fortfarande fanns kvar, därav bokstavskombinationen före stamboksnumret.

Är det fel sto så ber jag om ursäkt för att jag rör ihop det.

/J

Det är helt rätt sto...så då är hon stamboksförd??
Jag som inte har någon erfarenhet av Welsh sen tidigare trodde det var hennes reg nr.

Jag köpte henne -05 o skickade in hennes papper i dec-05 för att få pass. Jag min klant kopierade inget så nu när jag skulle regga hanessie avkomman så krävs kopia på moderns regbevis.
Jag pratade med ASRP o de sa att om hon hade ett stamboksnr så kunde de hitta henne ändå. Men det nr du skrev ovan...det stod på betäckningsrapporten så då har de ju fått in hennes stamboksnr.
Skönt!!

ASRP har inte tillstånd att stambokföra renrasiga ponnyer.

Tänk själv vad tokigt det skulle bli, om ASRP började stamboföra renrasiga ponnyer och ge ut RP nummer och därmed fick möjlighet att bedriva "ridponnyavel" med låt säga ett renrasigt NF sto med RP nummer som mor till en ridponny och en renrasig NF med RP nummer som far till densamme--en renrasig NF som föds som Ridponny.

Hingstar som skall avelsvärderas av ASRP skall ha såväl mor som far införda i Riksstambok--så i princip kan en sådan här avkomma ställas utanför, men i praktiken vet avelsvärderingsnämnden/ASRP´s avelsråd orsaken och en sådan hingst kan säkert få dispens om modern är visad för avelsvärdering (bedömnd).

Syftet är ju att BÄGGE föräldrarna skall vara bedömnda och dokumenterade/beskrivna.

peråke

Såklart, vad tokigt jag tänkte, det är på utställning de kan dömas väl?

Det är helt rätt sto...så då är hon stamboksförd??
Jag som inte har någon erfarenhet av Welsh sen tidigare trodde det var hennes reg nr.

Hennes registreringsnummer är 35-96-6276. Stamboksnumret är RWR 85. Hon återfinns i stambok XIV sid 200, så ja, hon är stambokförd.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Shaggy
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
915
Senast: Angel
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: Bufera
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 708
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka