Sv: Stamböcker fjording
Vad trist att hon inte är stamboksförd, och lite konstigt tycker jag. brukar man inte göra det när de får föl och likaså visa dem som 1 och 2-åringar
Mary Lou är E. Ljosen 145 och U:Matilda 2155. Ljosen har jag sett och jag vill minnas att det var en väldigt smäcker hingst. Men jag tar jättegärna föräldrarnas omdömen. Det vore jättegulligt av dej.
Tack och hej
Har du bara någon form av "bevis" (reg.nr el dyl på stoets avkommor )så kan du faktiskt själv se till att hon blir stamboksförd. Ännu bättre är om du kan få en av de nu vuxna avkommorna med dig till premiering, men det räcker på det andra viset också!
Alla är tyvärr inte lika intresserade av att visa sina ston på premiering och då blir det helt enkelt inte gjort !!
Matilda 2155 ljbrbl sto f. 14/5 hos LH andersson, Råberga. 141 cm omd: djup och bred i bålen, kort hals, ordinärt benad, nöjaktigt korrekt, goda rörelser i skritt och trav. Ingen treårspoäng så hon är trligen inte visad som treåring.
e.Frejman 71 u.Glittra 637 e.Eik 15 u.Ida 339 e.Aistrup Jarl D 232 u.Tulle D 3343 e.Volsted Mork D 196. äg. vid premtillfället. Ann-Louise Hallor, Dalarö Ullersätter, Frövi.
Avkomma i stambok: 1986 stoföl e. Ljosen 145, hittar ingen mera.
Uppg från stambok nr 9.
Ljosen 145 (N 1848) ljbrbl hingst f. 1977 hos Ben Hjelmervik, 5637 Ölve, Norge. 141 cm. importerad 1985.
Omd. Myket god brukstyp, långt bra kors, ej rätt inskenad, goda rörelser. Poäng v. stambf. 99778=40 p
e.Askov N 1722 u.Liv N 13762 e.Enok 39 u.Dokka N 13060 e.Hardbagg N 1641 u.Lenda N 12056. äg. vid premtillfället. Håkan Larsson, Sanna Gård, Vintrosa. Uppg från stambok nr 9.
Ljosen var en fantastiskt produktiv hingst som gjorde stor nytta i svenska avel. Hans mest framträdande dotter är väl Superelitstoet Ljosefin, som bl.a är mamma till danskexporterade Ismo Kry 208, samt diverse diplomdöttrar. Tyvärr finns det ingen hingst i svensk avel som har Ljosen som pappa, dock ett par stycken där han är morfar./Lycka