Stallslavarna

Efter att ha jobbat över tolv timmar om dagen i fyra månader svimmade Lea av utmattning.
När hon försökte sjukskriva sig trodde Försäkringskassan att hon skrivit fel i dokumenten.
– När vi inte hann med sa de åt oss att springa fortare, säger 21-åringen om vardagen hos en av Sveriges elitryttare.
I dag börjar Sportbladets granskning av stallslavarna.

Det där tyder ju bara på att man inte har koll på sin personalplanering. Visst kan det så klart hända saker som blir akut och måste ordnas nu genast eller speciella händelser som kräver perioder med mer arbetstid som olyckor eller oväder osv precis som för andra verksamheter men händer det ofta så är det något fel på verksamheten eller planeringen. Att sitta och säga att man plötsligt måste fölvaka eller åka på tävling eller något som i allra högsta grad är något som man kan planera för är bara inkompetens från chefens sida. Den dagen hästen är den som är arbetsmiljöansvarig, den dagen kan hästen planera personalens arbetstid.
Jag hade under den tid jag jobbade i stall självklart också ett visst ansvar för hästarna. Det innebar att man självklart inte lämnade en häst med misstänkt sjukdom/skada till nästa dag men lika självklart innebar det inte att sådant som kunde förutses (fölvaka och tävlingar) hade med det ansvaret att göra. Det förstnämnda är vad jag anser och vad jag tycker alla borde anse att det innebär att det är hästen som har sista ordet om arbetstiderna. Oförutsedda saker gör att man kan behöva jobba övertid och då självklart med övertidsersättning och eventuellt också ledighet. Det som kan planeras ska lika självklart planeras.

Jag hade under den tid jag jobbade i stall självklart också ett visst ansvar för hästarna. Det innebar att man självklart inte lämnade en häst med misstänkt sjukdom/skada till nästa dag men lika självklart innebar det inte att sådant som kunde förutses (fölvaka och tävlingar) hade med det ansvaret att göra. Det förstnämnda är vad jag anser och vad jag tycker alla borde anse att det innebär att det är hästen som har sista ordet om arbetstiderna. Oförutsedda saker gör att man kan behöva jobba övertid och då självklart med övertidsersättning och eventuellt också ledighet. Det som kan planeras ska lika självklart planeras.
Jag har jobbat både i stall och inom äldreomsorgen. Liknande förutsättningar i frågan om oförutsedda händelser, sjukdom, ibland dödsfall som bevittnades, dementa gamlingar som rymt etc. Skillnaden var att i äldreomsorgen så fick jag övertidsersättning när sådant hände, när någon ny såg en gamling dö första gången så förstod chefen att hen behövde några dagar ledigt och ringde upp och kollade hur hen mådde. Jag fick även uppskattning och beröm för sådant som jag i stallmiljö fick skäll för om jag inte klarade. Men i det stallet där jag jobbade så ansågs det att vi som jobbade skulle göra en massa saker som ägaren tyckte var för jobbigt själv. Typ sova i stallet om en häst var sjuk, ta fölvakan, etc.

Travet har kommit långt mycket längre!
Förbundet där driver arbetsmiljöfrågan med utbildning/information till aktiva, och har anställd som jobbar enbart med det.
Alltfler tränare erbjuder nu avtalsenliga villkor, och har även kollektivavtal.
Eftersom efterfrågan på bra hästskötare överträffar tillgången har många även bättre villkor.
Man är helt enkelt rädd om den personal och kunskap de besitter vilket gör att de inte är enkla att bara byta ut.

Han är ju ett skämt.

Och heja My!
Fast han har ju rätt. Ridsportförbundet organiserar väl idrotten, alltså klubbarna och föreningarna? De har ingen kontroll över vad företag i hästbranschen gör. De har inga påtryckningsmedel, inget de kan göra. Det blir lite som att hålla fotbollsförbundet ansvariga för arbetsmiljön på ett fristående företag som tillverkar bollar.

Så arbetsrättsligt har han ju rätt, ridsportsförbundet är inte en arbetsgivarförening, det är ett idrottsförbund. Varför skulle de ha ett register över alla som har hästskötare anställda? Jag tvivlar ärligt på att det ens skulle vara lagligt för dem att ha det, iom gdpr.

Travet har kommit långt mycket längre!
Förbundet där driver arbetsmiljöfrågan med utbildning/information till aktiva, och har anställd som jobbar enbart med det.
Alltfler tränare erbjuder nu avtalsenliga villkor, och har även kollektivavtal.
Eftersom efterfrågan på bra hästskötare överträffar tillgången har många även bättre villkor.
Man är helt enkelt rädd om den personal och kunskap de besitter vilket gör att de inte är enkla att bara byta ut.
Är travförbundet en arbetsgivareförening eller en idrottsförening?

Fast han har ju rätt. Ridsportförbundet organiserar väl idrotten, alltså klubbarna och föreningarna? De har ingen kontroll över vad företag i hästbranschen gör. De har inga påtryckningsmedel, inget de kan göra. Det blir lite som att hålla fotbollsförbundet ansvariga för arbetsmiljön på ett fristående företag som tillverkar bollar.

Så arbetsrättsligt har han ju rätt, ridsportsförbundet är inte en arbetsgivarförening, det är ett idrottsförbund. Varför skulle de ha ett register över alla som har hästskötare anställda? Jag tvivlar ärligt på att det ens skulle vara lagligt för dem att ha det, iom gdpr.
Man kan ju tycka att de som uppenbart missköter sig (sexuella övergrepp, osv) kanske inte skulle få ha kvar sin tävlingslicens? Den där code of conduct eller vad de pratat om tidigare, att det är viktigt med ridsportens värdegrund.
Det är väl sportsliga framgångar som föder det hela?

Men vad vet jag. Tyckte fortfarande svaret var mycket luddigt.

Man kan ju tycka att de som uppenbart missköter sig (sexuella övergrepp, osv) kanske inte skulle få ha kvar sin tävlingslicens? Den där code of conduct eller vad de pratat om tidigare, att det är viktigt med ridsportens värdegrund.
Det är väl sportsliga framgångar som föder det hela?

Men vad vet jag. Tyckte fortfarande svaret var mycket luddigt.
De har ju försökt, och fått backa? RIN tvingade dem väl att backa, de har inte rätt att plocka licenserna av folk. När det gäller fallet Assarson, t ex, för att ta ett uppmärksammat exempel, så fick de inte ta licensen ifrån honom trots det som kommit fram. Det enda de kunde göra var att säga att han inte kunde vara aktuell för landslagsuppdrag längre.

Det var ju ett väldigt uppmärksammat fall med en tränare också, där de fick pisk i RIN när de försökte ge tränaren en påföljd efter det att han visat att han inte kunde hantera relationen med sina elever.

De har ju försökt, och fått backa? RIN tvingade dem väl att backa, de har inte rätt att plocka licenserna av folk. När det gäller fallet Assarson, t ex, för att ta ett uppmärksammat exempel, så fick de inte ta licensen ifrån honom trots det som kommit fram. Det enda de kunde göra var att säga att han inte kunde vara aktuell för landslagsuppdrag längre.

Det var ju ett väldigt uppmärksammat fall med en tränare också, där de fick pisk i RIN när de försökte ge tränaren en påföljd efter det att han visat att han inte kunde hantera relationen med sina elever.
Borde de inte kunna dra in licensen/utesluta pga att de skadat sportens anseende?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 020
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 178
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka