Stallslavarna

Efter att ha jobbat över tolv timmar om dagen i fyra månader svimmade Lea av utmattning.
När hon försökte sjukskriva sig trodde Försäkringskassan att hon skrivit fel i dokumenten.
– När vi inte hann med sa de åt oss att springa fortare, säger 21-åringen om vardagen hos en av Sveriges elitryttare.
I dag börjar Sportbladets granskning av stallslavarna.

Jag begriper inte varför hon inte vill att stallet ställs till svars? Jag kan förstå att man som ung känner sig osäker på konsekvenserna av att outa någon med namn i tidningen men att uttryckligen säga att man inte vill att de ställs till svars?

Bara att hoppas att de senare i serien pekar på SvRFs unkna inblandning i det som pågår. Nej jag kan fortfarande inte se annat än att de är inblandade med alla konster de tar till för att slippa ta tag i problemet.
Undrar också om det finns en enda person inom sporten som är det minsta förvånad över det här reportagets innehåll.

Det är ett skämt att Brömster sitter och säger "oj, det hade jag iiiiingen aning om". Och sen säger "fast det är inte vårt ansvar". 💩
Ja att säga så är ju bara pinsamt. Om han inte vet så är han så okunnig så han inte har på sin position att göra och om han vet, vilket han måste göra med tanke på hur mycket detta diskuteras, så är han inte pålitlig och då ska han bort även då.

I senaste Ridsport så skriver Björn Svensson i sin krönika bla ”den som förstår att hästarna alltid står över chefen när det gäller att ha sista ordet angående arbetstider” , ”nu för tiden har alla bättre koll på sina rättigheter” (som om detta vore negativt?! samt ”jag lärde mig ner för att jag aldrig valde att arbeta mindre”. Om det är såna chefer som finns i hästnäringen så är det inte konstigt att arbetsvillkoren ser ut som de gör.

Och ja, jag kommer säga upp min prenumeration på Ridsport.

I senaste Ridsport så skriver Björn Svensson i sin krönika bla ”den som förstår att hästarna alltid står över chefen när det gäller att ha sista ordet angående arbetstider” , ”nu för tiden har alla bättre koll på sina rättigheter” (som om detta vore negativt?! samt ”jag lärde mig ner för att jag aldrig valde att arbeta mindre”. Om det är såna chefer som finns i hästnäringen så är det inte konstigt att arbetsvillkoren ser ut som de gör.

Ja det var ju ett enkelt sätt att frånsäga sig allt ansvar. Pinsamt korkad gubbe

Jag har inte Aftonbladet +, men jag är inte överraskad. Lea framträder med bild så de som vet vem hon är vet också vem hon jobbat åt. De som har hela sitt
Efter att ha jobbat över tolv timmar om dagen i fyra månader svimmade Lea av utmattning.
När hon försökte sjukskriva sig trodde Försäkringskassan att hon skrivit fel i dokumenten.
– När vi inte hann med sa de åt oss att springa fortare, säger 21-åringen om vardagen hos en av Sveriges elitryttare.
I dag börjar Sportbladets granskning av stallslavarna.

Jag är inte ett dugg överraskad. För de där tjejerna blir det som att vara medlem i en sekt. De avgudar elitryttaren och hen får henne att känna sig utvald och speciell för att hon får vara med i teamet. Du kanske säger att de får skylla sig själva som låter sig utnyttjas, men hon kanske känner att "om jag hoppar av, vem är jag då och vad blir jag då?

Jag hoppas att pappa staten (mamma? Mamma Maggan?) kan ta itu med det här snart.m Om inte så hoppas jag att vi kan strypa tillgången till arbetskraft för de här idioterna. Inga fler unga tjejer och killar ska behöva hamna hos dom här medeltida arbetsgivarna...

Har du inte råd att driva ditt företag med bra villkor och löner för dina anställda så ska du fan inte få driva ett företag.

Intressant också att krönikan inte är publiceras online...

Jag hoppas att pappa staten (mamma? Mamma Maggan?) kan ta itu med det här snart.m Om inte så hoppas jag att vi kan strypa tillgången till arbetskraft för de här idioterna. Inga fler unga tjejer och killar ska behöva hamna hos dom här medeltida arbetsgivarna...

Har du inte råd att driva ditt företag med bra villkor och löner för dina anställda så ska du fan inte få driva ett företag.

Intressant också att krönikan inte är publiceras online...
Raderat

Senast ändrad:

Det där tyder ju bara på att man inte har koll på sin personalplanering. Visst kan det så klart hända saker som blir akut och måste ordnas nu genast eller speciella händelser som kräver perioder med mer arbetstid som olyckor eller oväder osv precis som för andra verksamheter men händer det ofta så är det något fel på verksamheten eller planeringen. Att sitta och säga att man plötsligt måste fölvaka eller åka på tävling eller något som i allra högsta grad är något som man kan planera för är bara inkompetens från chefens sida. Den dagen hästen är den som är arbetsmiljöansvarig, den dagen kan hästen planera personalens arbetstid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 020
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 178
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka