Staket till både hästar och får?

WaterLily

Trådstartare
Just nu har vi hästar, men vi kommer inom 1-2 år att skaffa får också och planen är att dessa ska växelbeta med hästarna. Men därför fastnar vi just nu på stängselfrågan - vilket sorts staket ska man välja som är både säkert och effektivt för båda djurslagen?

Min sambo är inne på att göra ett staket med vanligt elrep överst, och 2-3 trådar med grövre "stålrep" nederst. Stålrepen längst ned eftersom de leder ström bra och hjälper till att hålla fåren inne, samtidigt som de inte "slackar" lika lätt som elrep. Totalt cirka 5-6 rader med rep på staketen.

Är det någon som har erfarenhet av att stängsla in båda djurslagen? Vad hade ni för staket?
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Vi har får och hästar som växelbetat. 2 Nedersta trådarna med "ståltråd" och 2-3 med band över. Det funkar bra, aldrig några djur som gått ut.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Min häst gick i en fårhage med ståltråd , 2 st trådar ganska lågt , men hästarna höll sig inne då det var gott om bete. Första gången jag såg staketet fick jag lätt ångest men jag har ju ingen rymmare så det gick bra. Det var 2 gamla isisar men de hade säkert kunna hoppa över om det "behövts".
Mao, jag håller med sambon
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Om ni tittar på sk färdiga plaststolpar som rekommenderas till får så ser man klart och tydligt att man sätter de undre trådarna tätare för att sedan öka avståndet successivt. Nu behöver man ju inte köpa dessa stolpar men det ger en vink om hur man ska göra sitt eget staket.

Vi har sedan många år tillbaka både får och hästar i samma hagar. Hur många trådar och hur tätt man ska till fåren beror dels på rasen (det finns väldigt stor variation i storlek på får) och dels på om man kommer att ha lamm. Lamm kräver tätare mellan trådarna än vuxna får.

Nästa bit att tänka på är att se till så att man har ett riktigt bra elaggregat och att man håller trådarna fria så att man får ut max av det.
Ullen på fåren isolerar ganska bra på el så det är viktigt att det verkligen fungerar. För har fåren väl fått kläm på att man kan springa emellan trådarna är det näst intill omöjligt att få dom att stanna inne.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Vi har också haft får och hästar i samma hagar i flera år. Våra stängsel är 5 trådiga rovdjursstängsel, och som andra redan sagt, så sitter trådarna tätare längre ner, och den översta tråden är också ståltråd.

I vårt fall har Länsstyrelsens regler för rovdjursstängsel styrt utformningen av stängslen, men bygger man enligt de principerna, så får man också ett väldigt bra stängsel, säkert och lättunderhållit, utom då att röja under nedersta tråden.

Mitt viktigaste råd är: planera stängslet/stängslen noga. Både för att få ett lättskött stängsel, och för att slippa rymmande lamm.
Det näst viktigaste rådet: bygg med kvalitet och noggrannhet, det lönar sig i längden, med mindre och enklare underhåll.
Läs gärna på viltskadecenters hemsida om om rovdjursavvisande stängsel, och t.ex. parallellogram-hörn, som blir extremt stabila, inte för att det viktigaste i alla lägen är skydda mot eventuella rovdjur, utan för att det blir väldigt högkvalitativa stängsel...

Drar man delar av stängselsträckningen genom skogsterräng t.ex., så får man mindre att köra ner med röjsågen under sommaren. Eller skapa en tillräckligt bred och rimligt slät gata, så att man kan köra nära stängslet med gräsklippare, åkmodell eller vanlig, så att bara får en liten lättröjd remsa precis under själva tråden

De första åren är slyuppslag besvärande, men det brukar försvinna efter ett par säsongers idogt röjande.

Lycka till!

PM:a gärna om du vill ha detaljerade tips, och information om hur man får tag fiffiga specialmanicker.

Vi har byggt närmare 5 km 5-trådiga stängsel de senaste åren åt våra får och hästar...
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Våra får är ordentliga rymmare, så vi har fårstängsel sen distansisolatorer och elrep innanför. Har funkar jättebra men det gäller att ha bra fart på elen så att hästarna håller sig undan ordentligt.
Man vill inte ha hästar i fårstängslet... (Min lyckades komma lös en gång och försökte ta två fårstängsel (utan elrep) som kombination. Det slutade med att han drog upp tre stolpar och låg och sprattlade. Då är man glad att man har en lugn häst eftersom jag fick trä ur hans ben medans han låg där. Inga skador alls mirakulöst nog.)
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Där jag har stallplats går hästarna tillsammans med får och lamm. Staketet är 3 elrep (sådana där vita) varav de två understa sitter tätare. Det är rejält med ström på och hittills har inga rymningsförsök gjorts av varken får eller hästar. Att de har väldigt stor yta att röra sig på och fri tillgång på mat kan ju i och för sig bidra till att de inte är så rymningsbenägna.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Vi hade dubbla staket med trästaket innerst och fårstängsel ytterst. Funkade utmärkt. Fåren gick in och ut under häststaketet, men kom aldrig utanför sitt fårstängsel. :)
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Förut stod jag inackorderad där det gick får och häst, det var eltråd som var rovdjurs säkert. Men jag har för mig att det var vanlig eltråd, inte ståltråd.

Det fungerade i alla fall mycket bra för häst och får, något enstaka lamm kunde smita ut, men det var inte så att dom sprang igenom dagligen.

Vad jag förstått är det också mycket olika på olika fårraser hur pass rymningsbenägna dom är, kan ju vara bra att veta. :)
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Har ni häststaket innerst med en ordentlig grind(dvs ej trådgrind), sen en 5m korridor runt hästhagen med fårnät ytterst, men så de delar grinden, blir nog bra.

Så kan man ha häst och får tillsammans i samma hage och gå så att fåren kan gå ut i sin korridor när de vill komma undan hästarna.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Skulle bygga efter hur rovdjursstängsel är utformat.

Skulle inte ha fårstaket utanför tråden, OM en häst skulle komma igenom tråden och trassla in sej i fårstaketet.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Har man fårstängslet en bra bit utanför häststaketet så kan hästen smita ut ur sin hage utan att i samma veva trassla in sig i fårnätet.

Har för övrigt haft ponny i fårhage utan problem. Den ena var en rymmnings benägen shettis och det skedde aldrig ngt rymningsförsök när vi hade fårstängsel (trästaket + fårnät+ enkel eltråd), men när vi tog bort fårnäten och staketet(ruttet) och bara hade 3 trådar elrep så rymde hon så fort man tittade bort. :banghead: den andra ponnyn var en sån man kunde lägga ut ett rep runt om och så stannade han där.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

Förut stod jag inackorderad där det gick får och häst, det var eltråd som var rovdjurs säkert. Men jag har för mig att det var vanlig eltråd, inte ståltråd.

Det fungerade i alla fall mycket bra för häst och får, något enstaka lamm kunde smita ut, men det var inte så att dom sprang igenom dagligen.

Vad jag förstått är det också mycket olika på olika fårraser hur pass rymningsbenägna dom är, kan ju vara bra att veta. :)

För att förtydliga det där med olika typer av tråd:

Om man ska bygga elstängsel för får som dessutom är rovdjursskyddande, så använder man i regel en typ av galvad ståltråd som är försträckt, som kallas för High Tensile och som leder ström mycket bra. Tråden töjer sig inte vid påverkan, och man sträcker upp tråden med hjälp av särskilda sträckfjädrar, så att tråden blir rejält spänd.
Eventuellt låter man en av de nedre trådarna vara en aluminiumtråd, som leder ström extremt bra, men bräcks väldigt lätt.

Ett sådan här välsträckt stängsel går sönder om en häst (eller älg) försöker gå igenom det. De få gånger någon av våra hästar fått spader och gått genom stängslet, så har tråden/trådarna gått av, och hästen varit helt oskadd.

Den här typen av ståltråd (High-tensile) är väsentligt annorlunda än billigast möljiga metalltråd, som kan töja sig vid åverkan, och som innebär en klart ökad skaderisk för t.ex. hästar.

S.k. "elttråd", en mycket tunn syntettråd med ledare, är mycket otrevlig i hästsammanhang, eftersom den inte går av, och är tunn och vass...

Elrep eller elband får tyvärr skadade ledare efter bara några år, för hästar spelar det inte så stor roll om (el-)spänningen i stängslet sjunker litegrann, men får, som är mycket mer okänsliga för el, i synnerhet om de har mycket ull, kan förvandlas till rymmare bara elen blir lite dämpad.

Ett nyklippt får är mycket lättare att stänga in med el, än ett välpälsat, och man behöver anpassa stängslet till de oklippta.
 
Sv: Staket till både hästar och får?

*kl*

Nederst har vi 2-3 rader (ca 20 cm mellan) med sån high tensile järntråd som ovanstående skriver om, som spänns upp med fjäder och sträckare. Över det har vi 2 vanliga eltrådar. Detta brukar hålla både får och ponnyer på rätt sida av staketet.
 
Hej.
Jag planerar också att göra hage för växelbete. Vill helst ha ett staket som går att använda utan el på vintern (till häst) och kommer att sätta 2 eller 3 rader med breda gummiband (typ horserails) in mot hagen på trästolpar. För att hålla fåren inne tänker jag mig 2 låga ståltrådar med el på utsidan av stolpen. På utsidan för att hålla trådarna ur vägen för hästhovar. Förmodligen även eltråd mellan railsen med och längst upp. Det borde hålla fåren inne MEN håller det rovdjur ute!??
 
Just nu har vi hästar, men vi kommer inom 1-2 år att skaffa får också och planen är att dessa ska växelbeta med hästarna. Men därför fastnar vi just nu på stängselfrågan - vilket sorts staket ska man välja som är både säkert och effektivt för båda djurslagen?

Min sambo är inne på att göra ett staket med vanligt elrep överst, och 2-3 trådar med grövre "stålrep" nederst. Stålrepen längst ned eftersom de leder ström bra och hjälper till att hålla fåren inne, samtidigt som de inte "slackar" lika lätt som elrep. Totalt cirka 5-6 rader med rep på staketen.

Är det någon som har erfarenhet av att stängsla in båda djurslagen? Vad hade ni för staket?
Vi har rovdjursstängsel :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 773
Senast: Mim
·
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 165
Senast: Garbo
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 439
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik Får hem en minishettis och i alla mina hagar har jag elstaket,där det ibland är fungerande tråd och i vissa hagar inte,samt att det är 2...
Svar
5
· Visningar
1 465
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp