Städhjälp

Har haft olika varianter. Helstädning en gång i veckan, bara golvstädning en gång i veckan och nu bara fönsterputsning och så en dammsugarrobot. Finns fördelar och nackdelar med alla varianterna och för oss har det varit styrande hur övriga delar i livet har fungerat för stunden hur vi valt att hantera städningen. Bäst var nästan att städa allt utom golven själv. Har inget mot att städa, tycker det är lite skönt, men tycker det är supertråkigt att ta golven. Har också lite högre krav på noggrannheten i städningen än vad städfirmorna alltid klarar av. Men, viktigast av allt är att ha en städare man trivs med och litar på. Dammsugarroboten är fantastisk, skaffade den när dåvarande städfirma inte längre ville köra till vår lilla byhåla för vi var de enda som anlitade dem. Roboten kallas "Glufs-glufs" av familjen och tar hela nedanvåningen varje vardag, han startar vid 9.30 och är färdig vid 11-tiden. Det innebär att han inte arbetar när vi är hemma, han bullrar ganska mycket. Sedan blir det automatiskt att man plockar undan efter sig, går inte att ha saker liggande på golvet som inte ska vara där, då kan man ge sig den på att Glufs-glufs fastnar i dem.
 
Har haft olika varianter. Helstädning en gång i veckan, bara golvstädning en gång i veckan och nu bara fönsterputsning och så en dammsugarrobot. Finns fördelar och nackdelar med alla varianterna och för oss har det varit styrande hur övriga delar i livet har fungerat för stunden hur vi valt att hantera städningen. Bäst var nästan att städa allt utom golven själv. Har inget mot att städa, tycker det är lite skönt, men tycker det är supertråkigt att ta golven. Har också lite högre krav på noggrannheten i städningen än vad städfirmorna alltid klarar av. Men, viktigast av allt är att ha en städare man trivs med och litar på. Dammsugarroboten är fantastisk, skaffade den när dåvarande städfirma inte längre ville köra till vår lilla byhåla för vi var de enda som anlitade dem. Roboten kallas "Glufs-glufs" av familjen och tar hela nedanvåningen varje vardag, han startar vid 9.30 och är färdig vid 11-tiden. Det innebär att han inte arbetar när vi är hemma, han bullrar ganska mycket. Sedan blir det automatiskt att man plockar undan efter sig, går inte att ha saker liggande på golvet som inte ska vara där, då kan man ge sig den på att Glufs-glufs fastnar i dem.
Jag använde också robotdammsugare förut men djurhåren fastnade i hjulhuset på dammsugaren och den stannade tillverkare menade på att robotdammsugare inte fungerade till husdjur ?
Vilket märke använder ni och hur länge har ni haft den samt vad kostade dammsugaren ?
 
Jag använde också robotdammsugare förut men djurhåren fastnade i hjulhuset på dammsugaren och den stannade tillverkare menade på att robotdammsugare inte fungerade till husdjur ?
Vilket märke använder ni och hur länge har ni haft den samt vad kostade dammsugaren ?

Har tre hundar och det är nästan enbart hundhår i dammsugaren. Vi har Roomba.
 
Roomban var tyvärr inte helt kompatibel med schäferpäls, upplevde vi. Den är precis tillräckligt lång för att vara skitjobbig att få bort från borstarna, tyckte aldrig jag gjorde annat än att rengöra de där jäkla borstarna... Dessutom var det nån del till borstarna som blev sliten av all vass päls som låg och gnagde när borstarna snurrade. Så vi sålde den, tyvärr för jag älskar idén :D
 
Jag använde också robotdammsugare förut men djurhåren fastnade i hjulhuset på dammsugaren och den stannade tillverkare menade på att robotdammsugare inte fungerade till husdjur ?
Vilket märke använder ni och hur länge har ni haft den samt vad kostade dammsugaren ?
Neato, kommer inte ihåg vad modellen heter. Den kostade ca 3-3500 kr och vi har haft den sedan förra julen, så snart ett år. Är lite tuff mot mattfransar, det är väl enda nackdelen. Vi har en katt inomhus och katthår är inga problem. Gör rent borstarna ungefär en gång vrannan vecka och tömmer behållaren varje dag. Den hittar väldigt mycket damm.....
 
Nu blev jag jättesugen på att skaffa robotdammsugare!
Jobbat heltid fram till igår, har sagt upp mig pga stress, fått ett nytt jobb där jag ska jobba 80% men vet att jag kommer bli stressad igen eftersom jag har sex hästar, tre hundar, tre katter och fem barnbarn.... Städningen är alltid ett hopplöst elände tycker jag, har svårt att ha det alltför brötigt omkring mig och skulle älska att ha golven hår- och dammfria....! :bump:
 
Tack för svaren , var så himla nöjd med min robotkompis innan den började trassla in sig i håren i hjulen och tillverkaren menade på att den var inte för djurhem ...
Då la jag robotkompis på hyllan , men ska nog leta reda på en ny kompis igen dom tål djur ...
 
Jag har haft städhjälp i 20 år, både städfirma och en privatanställd,alltid vit. Just nu står jag på flyttfot till Sverige så för tillfället städar jag själv.

När barnen bodde hemma kom städhjälpen varje vecka, senare var 14 dag. Jag köpte fönsterputs och storstädning 2 gånger om året.

Jag plockade undan det som eventuellt låg framme innan, såg till att det inte fanns disk. Att hota med att sluta med städhjälp var ett effektivt medel för att få barnen att hålla ordning på sina rum.

Jag kommer definitivt att ha städhjälp igen när jag kommit i ordning i mitt nya boende.

För övrigt är min inställning att man alltid har rätt köpa de tjänster man anser sig behövs och har råd med så länge man betalar skälig lön, vitt och behandlar personalen som man själv vill behandlad av sin arbetsgivare.
 
Tack för svaren , var så himla nöjd med min robotkompis innan den började trassla in sig i håren i hjulen och tillverkaren menade på att den var inte för djurhem ...
Då la jag robotkompis på hyllan , men ska nog leta reda på en ny kompis igen dom tål djur ...

Måste fråga; hur vet man vilka som tål djurhår?? Finns gott om den varan här, nämligen....
 
Neato xv signature pro heter vår och den klarar i alla fall en katt utan problem. Är det några hår som man får trassla bort från den är det mina och dotterns långa :p
 
Roomban var tyvärr inte helt kompatibel med schäferpäls, upplevde vi. Den är precis tillräckligt lång för att vara skitjobbig att få bort från borstarna, tyckte aldrig jag gjorde annat än att rengöra de där jäkla borstarna... Dessutom var det nån del till borstarna som blev sliten av all vass päls som låg och gnagde när borstarna snurrade. Så vi sålde den, tyvärr för jag älskar idén :D

Jag har en schäfer och det är ju just "schäfervalparna" som kommer vid fällningsperioden som är jobbig. Jag vet ju hur fort dammsugaren blir proppfull av håren... :p

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp