Städhjälp

lizzie

Trådstartare
Är det någon här som anlitar städhjälp till hemmet? Jag inser att jag gärna säljer bort städningen i hemmet för att kunna pyssla i stallet. Undrar om det är vanligt - eller går ni runt med ständigt dåligt samvete?

Jag vet i alla fall hur det är för mig. Jobbar heltid, 3 hästar med stall hemma (varav 1 hålls igång), 2 hundar och ett gäng katter.

Jag skippar städningen inne i huset - det får bli storrengöring varannan vecka och då tar det en hel dag. Blundar för reklamhögar och dammråttor övriga tiden ;).

Däremot tycker jag det är hur trist som helst att behöva använda helger till att städa, tvätta och ta hand ren tvätt. Så jag börjar mer och mer komma till insikt att köpa städtjänst från någon firma skulle vara en bra idé.

/Lizzie
 
Jag hade städhjälp periodvis när barnen var små. Inte hade jag dåligt samvete för det. Jag jobbade själv som en iller och betalade en ok summa vitt till städbolaget. Red tre dar i veckan eller så.
 
Jag hade städhjälp periodvis när barnen var små. Inte hade jag dåligt samvete för det. Jag jobbade själv som en iller och betalade en ok summa vitt till städbolaget. Red tre dar i veckan eller så.

Jag är av den fasta övertygelsen att man INTE ska ha dåligt samvete för att man anlitar städhjälp!

Jag är faktiskt mer förvånad över att det inte är fler som anlitar städfirmor när det kommer till hästfolk. Istället så verkar det som om man ska vara någon typ av superwoman och hinna med både hem, barn och häst. Dessutom gärna träna och tävla också.

/Lizzie
 
Eller är det så att det är mer OK att anlita medryttare till hästen för att hinna med hemmet, än att anlita städhjälp för att hinna med hästen?

/Lizzie
 
Nej det kvittar vilka tjänster man köper - städning, ridträning, hantverkare, restaurangmat... När det gäller hästfolk är det väl ofta pengar som fattas skulle jag tro. I Sverige lägger man ju också relativt mycket pengar på prylar (inkl boende) jämfört med service. I andra europeiska länder är det mycket vanligare med städhjälp, att äta ute, etc.
 
Eller är det så att det är mer OK att anlita medryttare till hästen för att hinna med hemmet, än att anlita städhjälp för att hinna med hästen?

/Lizzie

Eller betala någon för fullservice i stallet för att få mer hjälp, betala någon för att byta däck på bilen, tapetsera och måla hemma, äta hämtmat mm

Allt är mer OK just nu än att anlita städhjälp vilket är rätt send syn på städyrket.
 
Eller betala någon för fullservice i stallet för att få mer hjälp, betala någon för att byta däck på bilen, tapetsera och måla hemma, äta hämtmat mm

Allt är mer OK just nu än att anlita städhjälp vilket är rätt send syn på städyrket.

Håller med! Det borde ju kvitta vilken form av tjänst man köper sig - egentligen! Man ska ju kunna köpa den tjänst man vill (och har råd med) och har behov av utan att få dåligt samvete för att man "borde" göra allt själv.

Jag tror också att "pigstämpeln" på just hemhjälp gör att en del drar sig för att köpa den tjänsten.

När jag diskuterade med några hästkompisar om just tidsproblemet - för det går ju inte att mörka att hästeriet tar all fritid man har ;) - så verkade de flesta tycka att lösningen är att man arbetar deltid. Att jobba 75 % verkar vara det som de flesta tycker vara en bra lösning för att hinna med hemmet och hästeri. I mitt fall är det inget alternativ då det inte funkar för det jobb jag har och skulle jag gå ner 25 % i tid, då har jag inte råd att ha häst ;).

Jag skulle tycka det vore helt underbart att komma hem efter en arbetsvecka och huset är städat. När jag förde frågan på tal med min sambo igår så tyckte han tyvärr inte samma sak. Han har nog hellre stökigt, än att låta någon "främmande" städa - så vi får väl se ifall det går att få honom att förlika sig med tanken.

Jag tänker i alla fall börja med att köpa tjänsten fönsterputsning :D

/Lizzie
 
Jag har haft och det var gudomligt!! Sååå värt det.

Jobbade heltid, ensamstående med litet barn, häst, hus med gräsmatta och stor gård, två katter som hårade.

Firman jag anlitade upphörde så småningom och därför tog det slut. Köpte robotdammsugare då och är inne på den andra av de nu. Överväger seriöst att återuppta städköpandet framöver igen.
 
Jag har!:bump::banana::bump: Är den bästa tidbesparande åtgärd jag gjort i mitt liv...de kommer varannan vecka o jag betalar 1250/månad. Huset är ca 125 kvm på 2 våningar. Älskar att komma hem och känna doften redan innan jag öppnar ytterdörren...doften av skurat golv som jag inte behövt göra själv!:love:
 
Jag har haft och det var gudomligt!! Sååå värt det.

Jobbade heltid, ensamstående med litet barn, häst, hus med gräsmatta och stor gård, två katter som hårade.

Firman jag anlitade upphörde så småningom och därför tog det slut. Köpte robotdammsugare då och är inne på den andra av de nu. Överväger seriöst att återuppta städköpandet framöver igen.

Jag har både hundar och katter som hårar - funderar på robotdammsugare - men misstänker att den får jag då tömma en gång i kvarten ;-). Men gård, med tillhörande stall och trädgård tar tid att sköta. Jag gillar att vara ute och därför prioriterar jag det jobbet framför att vara inne och piffa till huset ;).

/Lizzie
 
Jag har!:bump::banana::bump: Är den bästa tidbesparande åtgärd jag gjort i mitt liv...de kommer varannan vecka o jag betalar 1250/månad. Huset är ca 125 kvm på 2 våningar. Älskar att komma hem och känna doften redan innan jag öppnar ytterdörren...doften av skurat golv som jag inte behövt göra själv!:love:

Låter helt underbart! :) Mitt hus är på cirka 110 kvm och 2 våningar. Så städning varannan vecka skulle passa mig rätt bra. Behöver du typ "förstäda" något innan städfirman kommer?

/Lizzie
 
Vi har inte städhjälp själva men många i bekantskapskretsen, tycker den allmänna synen på det har förändrats enormt!! Inget näsrynkande utan bara nyfikna frågor om kostnader, intervall och omfattning.
Hade vi haft ett större hus hade vi sannolikt köpt städhjälp (inte just nu dock, är föräldraledig) men våra knappa 90 kvm är snabbt avklarade, vi städar oftast tillsammans och håller alltid "undanplockat".
 
Låter helt underbart! :) Mitt hus är på cirka 110 kvm och 2 våningar. Så städning varannan vecka skulle passa mig rätt bra. Behöver du typ "förstäda" något innan städfirman kommer?

/Lizzie

Nej jag gör inte ett dugg förutom diskar och tvättar! :D Plockar givetvis upp så jag inte behöver lägga tid på det när de kommer men för övrigt gör jag inget. Det får bli lite smutsigt hemma däremellan, tror inte nån har dött av det i nutidens Sverige...:devil:
 
Jag har jobbat på städfirma. Tänk på att välja ett företag med kollektivavtal, villkoren för de anställda är tyvärr ganska dåliga på många ställen.

Där jag jobbade behövde kunderna plocka undan innan personalen kom för att städa, annars städade de bara "runt" röran. Det är ganska vanligt på många företag, men det finns förstås de som plockar undan också.
 
Har provat, men fick det tyvärr inte att fungera. Den ena slog sönder ett par riktigt värdefulla glasföremål (ett var en avskedspresent från ett tidigare arbete med affektionsvärde). Hon nekade och företaget vägrade att ersätta. Trist.

Senare fick vi inte ihop logistiken, viss undanröjning måste man göra själv (de kan ju inte gå och lägga in kläder och så normalt sett) och det blev till slut mer stressande än att städa själv när tid fanns.

Investerade istället i en självgående dammsugare och det är ärligt talat himlariket.
 
Tycker inte det är fel.
Se bara till att köpa av firma som tar det vitt och har kollektivavtal.
Dvs det ska vara okej villkor för de anställda.
 
@Emale och @stjarnhimmel För mig är det självklart att anlita en städfirma med kollektivavtal. För att kunna använda RUT-avdrag lär det bli "vitt" också.

@Lovisaleonora Funkar en dammsugarrobot över trösklar, trasmattor etc? Hur mycket päls klarar den? Jag har en schäfer som fäller rätt rejält mellan varven... ;)

/Lizzie
 
Tja, vi har tre hundar och det klarar den. Går över trösklar och tar sig mellan rum obehindrat. Jag stänger ofta dörren och tar ett rum i taget, det blir ändå dammsuger två gånger/vecka överallt med den takten.

Sedan går det inte att köpa billigast möjliga och tro att det funkar, det behöver vara en bra robot.
 
Tja, vi har tre hundar och det klarar den. Går över trösklar och tar sig mellan rum obehindrat. Jag stänger ofta dörren och tar ett rum i taget, det blir ändå dammsuger två gånger/vecka överallt med den takten.

Sedan går det inte att köpa billigast möjliga och tro att det funkar, det behöver vara en bra robot.

Tack för tipset! Jag har levt i den tron att dammsugarobotar endast klarar helt släta ytor. Dags att tänka om alltså ;) .

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp