Sv: spruta ryggen
Jag har ett sto på 16 år som jag tävlar fälttävlan med. Under de 3 år jag har haft henne har det gått lite uppochner med allt. Jag upptäckte efter ca 1½ år att hon hade problem med ryggen, jag anlitade en massör som hjälpte till att mjuka upp hennes rygg lite. Det blev lite bättre, men snart rasade allt igen. Jag märkte det framförallt i hoppningen då hon inte kunde hoppa upp sig, när hindrena låg på 1.10 och 1.15m så hoppade hon i stort sett rakt igenom. Jag var förtvivlad, för jag visste inte vad som hände med min stackars häst. Efter ett tag kom vi på att vi skulle kolla tänderna på henne, mycket riktigt fanns det en hel del där att ta reda på. 2 vargtänder, hakar och en tand i underkäken som var vriden ca 30 grader. Hon blev återigen lite bättre, men som så många ggr förr rasade allt igen. Nu märker man det även i dressyren, då hon börjat protestera oerhört - stegra, hoppa runt, springa iväg o liknade. Jag tog henne till en kiropraktor som hade mkt lovord från andra. Han konstaterade muskelinflammation i hela ryggen och en rejäl muskelbristning i höger lår/skinka. Han sa att jag skulle massera låret och ryggen varje dag, jag gjorde det och så var det tid för massören igen. Hon sa att jag absolut inte fick massera varje dag för då kan det uppstå blödningar och bristingen är redan en blödning. jag blev förskräckt och tänkte att jag nu har förstört hästen totalt, sedan en dag så sa min tränare att man kan faktiskt behandla ryggen. varför kunde hon inte kläckt ur sig det tidigare?
Är det värt att behandla ryggen? Jag gissar att min häst har gått med det här i några år. Fungerar det ändå?