spruta ryggen

Sv: spruta ryggen

edit: vad jag har lärt mig är: man är sin egen veterinär, åker till kliniker för att säga vad de ska göra, man får själv ta reda på fakta och grubbla... sad but true.

Håller med dig helt. Det är ju trots allt ingen som känner sin häst lika bra som man själv.

ja en glad häst självläker nog till stor det!

min pålle MÅR ju bättre (slipper galoppen, går med kompisar, ute mkt, bra mat, matte som pysslar varje dag, rids ut mkt osv)...
hon är numera rund och fin, men de där J**LA musklerna... blir galen :crazy:

men idag var hon såååå fin att longera! Hon gillar det, å så står jag och säger hur fiiiin å duuuuktig hon är :D öronen fladdrar fram å tillbaka för å lyssna på mig :) nu kan hon till å med "saaaaktaaaaaa"!!!! *glad å stolt över pålle*

ja nä men så skulle man rida för första gången sedan behandlingen, å vad händer, jo hästen hoppar rätt in i kulhandsken på transporten med bakbenet... det var lagom tjockt + lite till idag... å AJJAJAJAAAAAJ vad ont det gör *hoppar på ett ben* å sen oj va kul och gå på promis *ohalt*... tvätta såret = extra synd om pålle som hoppade rätt upp å in i väggen på ett ben...

hästar återigen... vad hittar de INTE på?

pålle var iaf överlycklig över sina 2kg morötter och promenad i skogen :love:

Jag har ett sto på 16 år som jag tävlar fälttävlan med. Under de 3 år jag har haft henne har det gått lite uppochner med allt. Jag upptäckte efter ca 1½ år att hon hade problem med ryggen, jag anlitade en massör som hjälpte till att mjuka upp hennes rygg lite. Det blev lite bättre, men snart rasade allt igen. Jag märkte det framförallt i hoppningen då hon inte kunde hoppa upp sig, när hindrena låg på 1.10 och 1.15m så hoppade hon i stort sett rakt igenom. Jag var förtvivlad, för jag visste inte vad som hände med min stackars häst. Efter ett tag kom vi på att vi skulle kolla tänderna på henne, mycket riktigt fanns det en hel del där att ta reda på. 2 vargtänder, hakar och en tand i underkäken som var vriden ca 30 grader. Hon blev återigen lite bättre, men som så många ggr förr rasade allt igen. Nu märker man det även i dressyren, då hon börjat protestera oerhört - stegra, hoppa runt, springa iväg o liknade. Jag tog henne till en kiropraktor som hade mkt lovord från andra. Han konstaterade muskelinflammation i hela ryggen och en rejäl muskelbristning i höger lår/skinka. Han sa att jag skulle massera låret och ryggen varje dag, jag gjorde det och så var det tid för massören igen. Hon sa att jag absolut inte fick massera varje dag för då kan det uppstå blödningar och bristingen är redan en blödning. jag blev förskräckt och tänkte att jag nu har förstört hästen totalt, sedan en dag så sa min tränare att man kan faktiskt behandla ryggen. varför kunde hon inte kläckt ur sig det tidigare?

Är det värt att behandla ryggen? Jag gissar att min häst har gått med det här i några år. Fungerar det ändå?

JA det är värt ett försök!
Man testar ju alla andra 400 saker, så testa! Det rör sig inte om SÅ mkt pengar (alla som har häst har väl höjt var ribban "mycket pengar" är ;) )

min är mycket bättre i ryggen! men sen har hon ju ont överallt (under magen osv), men det hoppas jag ska "försvinna" med massage å stretch och faktumet att hon inte har så ont i ryggen längre (tar ju lite tid, går ju inte över på en vecka).

Jag vill inte på något sätt vara en glädjedödare men jag måste fråga hur djupt röntgade dom din hästs rygg? Röntgade dom bara tornutskotten eller djupare?

Jag vet inte om du har läst något om min förra gammelhäst Supers problem med ryggen, men han röntgades i ryggen för drygt 7 år sedan, eftersom han hade återkommande ryggsmärtor och problem med sadlar, och då hittade dom inget i ryggen på honom utan han var så gles och fin i tornutskotten.

Naturligtvis så trodde jag ju då att alla ryggproblem var muskulära, men det visade sig ju att han hade ihopväxningar nere vid själva ryggraden, som bryggor mellan ryggkotorna på både under och översida :crazy:

Supers ryggsmärtor kom i perioder, ofta på hösten vilket fick mig att tro att det var fällningen men förmodligen så var det dom perioderna som skelettet byggde på och orsakade smärta.

Jag vill som sagt inte skrämma upp dig men kolla det så det inte finns något där som ställer till, jag är ju glad att jag till slut fick svaret, även om det inte var vad jag ville höra. :cry:

Är det rena muskulära problem så kan man ju prova gurkmeja, bot ryggvärmare och ge extra protein om dom är känsliga vid pälssättning. Man läste ju på en del om detta i och med att man hade en problem häst. :crazy:

Lycka till!

oj bra fråga :crazy:
ultuna 1,5år sen... mer än så vet jag inte. men de ska skicka plåtarna till min vet. här i sthlm.

tråkigt med din häst :(

Okej, men då ska man kanske testa ändå. Jag tror att min häst har ett muskulärt problem, hoppas jag iaf...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 072
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 618
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka