Spöken på appellplan?!?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag går med min hund hos privattränare ibland och hon har 2 stora gräsplaner att träna på. Men varje gång vi kommer dit händer nåt märkligt. Min hund (och några andra i samma grupp) tycker marken är läskig på nåt vis. Först trodde jag min hund haltade, men sen insåg jag att han liksom trippade och lyfte på tassarna för att undvika vissa fläckar i gräset. Jag SÅG inga "fläckar" men det var tydligt att det var nånting!
Min hund, och som sagt några andra med, vägrade sitta på vissa ställen, en meter åt endera hållet var okej. Han gjorde också undanmanövrer på en del "osynliga" fläckar och trots att han är en sann gottegris, vägrade han ens nosa på leverpastejbitar jag tappat i gräset!! Sedan jag plockat upp dem åt han dem mer än gärna!
Vi skojade lite om att det spökade i gräsmattan, men jag är verkligen fundersam över vad det kan vara? Detta hände varje gång vi tränade på planerna.
Det händer aldrig hos t.ex. Brukshundsklubben på deras planer!
Tränaren i fråga har hunduppfödning och hennes valpar hade sprungit runt och kissat i gräset - kan det verkligen ha påverkat våra vuxna, tuffa hundar så mycket att dom var helt perplexa??

Sv: Spöken på appellplan?!?

Sånt där är rätt intressesant, när hunden helt plötsligt börjar bete sig underligt utan någon vettig förklaring, ja inte för oss i alla fall.

Jag har en vända i skogen där vi korsar en gammal vikiga-gravplats, dvs jag korsar den, min hund går alltid runt den. Han har ju knappast läst om vikingar och om det ligger nån döing kvar där så är det ju ett tag sedan. Jag gissar att han ändå på något sätt läser mig, att jag utan att veta avger en olustig känsla.

Så det finns säkert någon anledning, bara att vi trögisar inte begriper.
Fast att valparna skulle kissa där och att det skulle utlösa en viss osäkerhet, nja, jag vet inte det jag.

Sådär gör min hund också ibland. Jag har tagit förgivet att det finns någon doft i gräset som gör att hon inte vill stå, sitta eller ligga just på den fläcken.

Så gjorde hundarna ofta på vår BHK på en plan där många rastade sina hundar. Allt bajset plockades upp, men ändå luktade antagligen för mycket.

Så ja, jag skulle nog säga att det är kissfläckar, mina hundar går iaf inte där någon hund har kissat när vi är ute på promenad heller.

Är det samma fläckar varje gång som undviks?
Min första tanke var att hundarna kanske reagerar på nedgrävda ledningar av något slag?

Jag vet inte, det är fläckvis över hela marken på bägge planerna, både framför och bakom huset. Ett tag trodde jag det var nåt som gjorde ont, som svag elström eller vassa taggar på växter eller liknande. Min hund lyfter högt på benen och försöker undvika fläckar överallt, de andra hundarna har som sagt också reagerat. Jag tycker också han känns "seg" därute, och ovillig - han är annars en hund som vill FRAMÅT!
Hos "vår" Brukshundsklubb är det förbjudet att låta hundarna kissa eller bajsa på appellplanen! Kanske därför den är opåverkad, om det nu är kiss det handlar om?
Mysko är det iallafall...

*fniss*
Det låter som att jag inte är den enda med en kiss och bajs -känslig hund:D Första gången min tik reagerade på det där viset, vägrade gå på en fläck på gräset och såg grymt äcklad ut, drog upp benen högt och trippade iväg var på en utställning. När jag tittade efter mer noggrant låg det faktiskt en liten bajshög där (:eek:), tackar henne för att jag inte trampade i den:p
Troligtvis är det säkert så att det luktar både kiss och bajs på planen ni tränar på och av den anledningen beter de sig lite märkligt.
Min kan ta stora omvägar för att komma in ifall valpen har pinkat precis utanför dörren:angel:

Så gör min hund oxå, det äckligaste han vet är hundbajs. Han kan ta långa lovar vid en viss fläck ibland.

Men, min hund ÄTER ju hundbajs!!! :eek: Ja, inte allt bajs men en hel del... Kanske kisset luktar värre..?

Efter att ha varit med om ett par besynnerliga händelser med hästar, så har jag respekt för att djur registrerar sånt som vi inte gör, och då menar jag inte triviala saker som kiss och bajs.

Varför inte göra en test? Sätt på hunden en munkorg och lägg i den en trasa med något lagom starkt luktande "medel" på för att se om det är lukter som styr beteendet eller något annat.

LIA

Man förbjuder inte hundarna att kissa och bajsa!
Man förbjuder ägarna att låta hundarna kissa och bajsa på appellplanen.
Det är väl inga problem att lära hundarna låta bli det? Bara att lära dom att göra det på annan plats.

LIA

Om hunden börjar kissa eller bajsa inne på planen måste man avbryta det och snabbt ta hunden utanför. Inte vänta på att den "ska bli klar". Efter ett tag lär sig hundarna att därinne kissar och bajsar man inte. Dessutom får man se till att dom är väl rastade innan man går in på planen och börjar träna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka