Spökålder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Elin som fyller tre år i sommar har börjat med något nytt under helgen. Hon "ser" saker som gör henne livrädd, mest är det spöken och tomtar för tillfället... Tex i morse vid frukosten så satt hon och jag på varsin sida av bordet och pratade och åt och helt plötsligt blir hon nästan panikslagen och skricker otäckt och försöker kasta sig över bordet till mig... Med lite övertalan gick hon ialla fall runt och efter en kram var det bra...
Men det har inträffat flera gånger under helgen att hon har kommit springade och gråtande nästan åt det hysteriska hållet och skriket otäckt spöke/tomte...

Har barn en "spökålder" eller är det något som har hänt? Jag kan inte komma på något som utlöst det hela, det jag fundera på är om det är de äldre barnen på dagis som har startat upp det.

Någon annan som har varit med om samma sak?
 
Sv: Spökålder?

Mycket möjligt att hon blivit skrämd av andra men det behöver inte vara ont gjort barn tar åt sig så konstiga saker.
Min dotter blev skrämd av att det jagades skabbräv här på byn och hon kunde inte sova för skabbrävarna eller gå förbi trappfönstret för det kunde vara skabbrävar ute.
 
Sv: Spökålder?

Emilia har också haft en sån period, hon reagerade visserligen inte så starkt som Elin, men hon kom ofta och ville att man skulle följa med henne in på rummet för hon var rädd för spökena. Det gick över efter ett tag, nu säger hon bestämt att spöken inte finns, de är bara på låtsas.

Jag vet inte var hon fick det ifrån, antagligen dagis, vad jag vet så har hon inte sett något om spöken på TV/film här hemma.
 
Sv: Spökålder?

Nej det är underligt det här med spöken för mig veterligen har ingen av oss pratat om spöken förens hon började prata om farliga spöken... Så det antar jag kommer från dagis...

Vi får väl låta bli att göra någon stor sak av det så kanske det går över...
Men det känns i magen på en som mamma när man ser paniken i ögonen och man inte kan göra något åt det mer än krama...
 
Sv: Spökålder?

Snurrfian skrev:
Men det känns i magen på en som mamma när man ser paniken i ögonen och man inte kan göra något åt det mer än krama...

Men krama är ju det absolut bästa man kan göra.

Vid 3 - 4 års åldern börjar en del barn drömma " mardrömmar" eller bli rädda för spöken eller vad de nu säger. Då börjar de också bli medvetna om döden och andra faror som kan "hota".
Jag tror du kan fråga din dotter varför hon börjat bli rädd,och vad det är hon "ser", barn har ofta bra koll, bara man pratar adekvat eller utan värdering med dem om det som skrämmer.

Jag läste Alfons spökbok för min son när han var ca 3 ½ och då blev han rädd, han vägrade höra den boken eller på bandet mer.
Men han har varit förskonad från mardrömmar, han tror benhårt på drömfångaren ovanför sängen, som pappa köpte när han var bebis.
 
Sv: Spökålder?

Jag försöker prata med henne om vad det är som skrämer henne men just i de situationerna blir hon hel låst och kan helt plötsligt inte uttrycka sig... Annars är hon väldigt duktig på att förklara och visa vad det är hon vill och känner.

Jovisst är kramar det bästa men jag skulle så gärna se att hon slapp bli så rädd... Är man hönsmamma så är man... :o

En drömfångare kanske vore något...
 
Sv: Spökålder?

Snurrfian skrev:
Jag försöker prata med henne om vad det är som skrämer henne men just i de situationerna blir hon hel låst och kan helt plötsligt inte uttrycka sig... Annars är hon väldigt duktig på att förklara och visa vad det är hon vill och känner....


Förlåt, jag var otydlig, självklart ska du prata med henne när hon INTE är rädd.

Min uppfattning är att de allra flesta barn har klart för sig vad som händer och kan förklara och visa/förmedla vad de känner.

Fråga henne när ni pratar om spökena/trollen om hon själv vet vad som kan hjälpa henne att inte bli rädd, och att ni tillsammans genomrider (just som du gör) när hon blir skrämd.
Hon kanske till och med kan komma med ett eget förslag som gör att spöken försvinner. som du kan hjälpa henne med,

Ex, hon kanske säger att om hon tittar i taket och sjunger Blinka lilla...... så går spöken hem , då kan ni komma överens om att när hon blir skrämd så börjar sjunga Blinka lilla det kan vara det som bryter hennes rädsla.

Hoppas du förstår, svårt att förklara i skrift.
 
Sv: Spökålder?

Drömfångare och "hemmagjorda ramsor" (typ blinka lilla-tipset) är båda jättebra tips, för om ett barn tror på något så fungerar det oftast alldeles utmärkt.
 
Sv: Spökålder?

Jag hade totalt missat att jag hade fått flera svar... Ialla fall verkar det som om "panikattackerna" har slutat men hon pratar om spöken och monster och leker gärna själv att hon är ett spöke. Så vi pratar på om spöken och snälla monster och hon verkar vara nöjd med det.
 
Sv: Spökålder?

Små barn brukar ju vara extra mottagliga för olika energier då de inte fått det inbankat att de inte finns spöken än. Så den spärren finns inte där, och man ska la vara öppen för barnets berättelser oc upplevelser , istället för att tycka att barnet e löjligt och spöken e nonsens osv.
Man vet ju aldrig.
Men jag tror som tidigare talare att kramar e bästa medicinen, och att lyssna.

:)
 
Sv: Spökålder?

din dotter ser spöken,riktiga alltså.

barn är mer öppna för det än vad vi vuxna är.
 
Sv: Spökålder?

Nu har det visserligen "gått över" men jag har även haft folk hemma som faktiskt ser och de har inte känt av något här hemma, så jag tror att det helt enkelt var hjärnspöken.
 
Sv: Spökålder?

mimus skrev:
Men han har varit förskonad från mardrömmar, han tror benhårt på drömfångaren ovanför sängen, som pappa köpte när han var bebis.
Mycket klokt barn... Min drömfångare funkar super, har inte haft en enda konstig dröm sen jag fick den i present för många år sedan... Klart att drömfångaren kastar bort alla dåliga drömmar....
 
Sv: Spökålder?

Carolus skrev:
Mycket klokt barn... Min drömfångare funkar super, har inte haft en enda konstig dröm sen jag fick den i present för många år sedan... Klart att drömfångaren kastar bort alla dåliga drömmar....
Vad är en drömfångare?
 
Sv: Spökålder?

En sådan här

dc2.jpg
 
Sv: Spökålder?

Den fångar in alla bra drömmar, och genom hålet som är i den kastas alla dåliga drömmar bort... Man skall ha den hängandes ovanför sängen...
 
Sv: Spökålder?

Snurrfian skrev:
Nu har det visserligen "gått över" men jag har även haft folk hemma som faktiskt ser och de har inte känt av något här hemma, så jag tror att det helt enkelt var hjärnspöken.
Fast det finns stationära spöken och sen finns det "spöken" som kommer och hälsar på tex gamla släktingar osv.
Det kanske inte finns ngt kopplat till själva huset men det är inte alls omöjligt om det är ngn som hälsar på ditt barn, i synnerhet eftersom hon verkar se dem. Varför spöka för blinda...
 
Sv: Spökålder?

Men om hon nu ser dem så borde hon ju inte ha varit så hysteriskt rädd? Om det nu skulle vara någon på besök menar jag, hon är en väldigt social tjej som älskar att prata med alla som kommer innanför dörren. Och förut pratade vi rejält hysterisk... Numera så är det aldrig något sånt, och då har jag inte tutat i henne att det inte finns utan att de inte är farliga, men hon säger att hon inte ser något.

Jag har defenitift inte försökt få henne att förstå att det inte finns, för jag förstår att det finns, men jag vill att hon ska känna sig trygg.
Och i och med att jag vet att det var andra barn på samma förskola så regerade på liknandevis så tror jag att en hel del härstammade därifrån.
 
Sv: Spökålder?

Jag tror att det finns både låtsaskompisar och spökliga låtsaskompisar och det finns både spöken och påhittade spöken. Jag vet itne vad som är aktuellet för ditt barn. Och pratas det mkt på dagis kanske det är så att det är påhittade spöken.
Kanske du kan hitta på ett snällt spöke som vaktar huset? Eller skapa en spökskrämmar maskin som håller spöken borta?
Om det är riktiga spöken som skrämms är vi inne på en annan avdelning och jag har vatten över huvudet. Kanske ska du ringa din seende kompis ohc kolla av? Förmodligen kanske det inte är ngt alls och då har du ändå gjort mer än vad många andra gjort.
Eller gör en riktig cermoni med ditt barn och tänd en massa vita ljus i huset som brinner ner och köp hem salvia. Säg till barnet att nu försvinner spökena (vilket de ska göra om de finns på riktigt)
Bäst ändå kanske är att ta det för vad det är; förmodligen fantasier och då tror jag det är bäst att mota bort med fantasier! Bygg en maskin av mjölkpaket el så! :banana:

Lycka till! Ungar är fantastiska i sin fantasi :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 048
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Blir så förbannad på sådana som ska lägga sig i hur mitt barn äter osv.:mad: Var hemma hos en av fastrarna på kalas i helgen. Tösen är...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 079
Senast: Brandgul
·
H
  • Låst
Övr. Barn Har en fundering kring detta då min sambo fick gå till Länsrätten och kräva verkställighet av en dom från Tingsrätten där han har rätt...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: Rea
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 973
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp