spinoff på fetma/överviktstråden

Y

Yamaha

I morse när jag satt och bläddrade i lokaltidningen så får jag syn på denna lilla notis:

" Var sjätte bär på anlag för fetma.

Forskare har hittat en gen som ger upphov till fetma. En person som ärver denna gen både från sin far och sin mor har 70 procents ökad chans att bli fet.
Ungefär var sjätte europé bär på denna fetmabomb. I undersökningen har 42000 personer från Finland och Storbritannien ingått.
Dessa har vägt i genomsnitt tre kilo mer än andra, jämförbara personer."

Jag kom då att tänka på den gamla tråden om fetma och övervikt, jag tror att det var No 1 som startade den.
Vad tror ni, har vi en förklaring här?
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Utan att ha läst den andra tråden tror jag att man ärver matvanor och inget annat. Visst har man olika snabb förbränning, men då får man anpassa matintaget efter detta.
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Kan säkert stämma. för många är det en besvärlig sjukdom, men många får nog akta sig för att skylla på fetma genen ;)

Ja, helt säkert är att föräldrar med osunda matvanor, "lär" sina barn

Brukar tänka på hur det kan se ut vid kassan i affären, de som har mest osunt o korgen är ju ofta överviktiga. Fy nu var jag hemsk, men helt krasst är det ofta så
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Brukar tänka på hur det kan se ut vid kassan i affären, de som har mest osunt o korgen är ju ofta överviktiga. Fy nu var jag hemsk, men helt krasst är det ofta så
Själv blev jag skrämd när jag nyligen såg ett tv-program (Outsiders tror jag att det var). Det var en elvaårig tjej som verkligen blev gödd av sin mamma och mamman satt och sa i tv: "jag vet inte vad jag gör för fel". Tyckte så himla synd om tjejen... :cry:
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Själv blev jag skrämd när jag nyligen såg ett tv-program (Outsiders tror jag att det var). Det var en elvaårig tjej som verkligen blev gödd av sin mamma och mamman satt och sa i tv: "jag vet inte vad jag gör för fel". Tyckte så himla synd om tjejen... :cry:

Missade det, men vilken total förtränging, stackars barn :(

Såg du programmet "Äta sig till döds" tror jag att det heter.
Ett avsnitt handlade om de faror som finns med övervikt och graviditet. Vilka risker det var med förlossning och även är det ju mycket svårare att bli gravid
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Ja 3 kg! Vilken fetmabomb! Det måste vara hela svaret på gåtan!

(Nu är jag ironisk.)

Kommer ni ihåg Super Size Me? Morgan Spurlock går upp massor och får levervärden som en alkis av snabbmat i 30 dagar?

I linköping gjorde de något liknande, åt snabbmat med mycket animaliskt fett för att se hur dåligt det var för en frisk människa. Jag tror de var tvugna att äta dubbelt så mycket energi som de behövde.

Det visade sig att ungefär hälften gick upp i vikt och mådde dåligt. Men hälften gick inte upp i vikt. Mådde dåligt kanske de gjorde, men det kommer jag inte ihåg.

Jag blir förbryllad över slutledningsförmåga var gång kaloriintag diskuteras, faktiskt. Vet ni att spånskiva innehåller ungefär 350 kcal per 100 g? Hur mycket av det tar kroppen upp, tror ni?

Viss mat innehåller väldigt mycket fibrer, t ex. Dessa mäts vid förbränning för mätning av energimängd, men kroppen kan inte tillgodogöra sig dem. Så räknas de? Nej, kanske inte, men vem äter spånskiva?

Om jag får bli grafisk så säger jag som så: Något kommer ut ur kroppen när man har processat det som kommit in. Vad tror ni det innehåller? 0 kcal och inget? Så effektiv är inte kroppen. En viss mängd av det vi stoppar i oss kommer ut igen.

Många får problem med diarré om de äter mycket fett, tex. Kan det vara så att det fett som inte tas upp följer med ut, skapar oro i tarmen och kommer ut ännu fortare?

I Linköpingsstudien nämdes energiskapande hos de som inte gick upp i vikt. Förbränns det och bildar värme?

Jag tror att endel människor omedelbart tar upp extra energi som tillförs. Andra kanske mindre eller inte alls. Jag tror också att många överviktiga äter utan att veta om det. Säger "jag åt ingen lunch idag" och glömmer att de tuggade en jättemuffin medans de gick till bilen och att de druckit en latte. Att de molat i sig en par korvar innan måltiden medans de lagade den, och tänker att "jag åt ju så lite" (sittandes ner vid bordet, ja)

En annan studie som jag läst visade att många överviktiga var helt omedvetna om hur mycket de i verkligheten stoppar i sig. Så jag tror att det är både och.

Fny
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

När det gäller anlag för fetma så fungerar det som så att du lättare går upp i vikt än de som inte har anlagen.
Fast förutsättningarna är detsamma för alla människor:

1. Gör du av med mer kalorier än du äter så går du ner i vikt, inte upp.
2. Ligger du på ett jämnt kaloriintag/utag så ligger din vikt stilla.
3. Får du i dig mer kalorier än vad du gör av med så går du upp i vikt, en del lättare än andra beroende på anlag/ämnesomsättning.


Lider du av övervikt så beror det på att "du är vad du äter", inte anlag.
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Vad tror ni, har vi en förklaring här?
Kan mycket väl vara så att man bär på anlag att lätt bli fet, liksom endel bär anlag på vissa sjukdomar/allergier. Ibland bryter detta ut ibland inte.
Själv är jag övertygad om att det är spannmål och stärkelse dessa människor ska se upp med för att undvika att bli överviktiga.
gulan
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Jag tror det mer handlar om känsligheten för socker/kolhydrater, hur lätt man blir "beroende". Tror detta bestämms av gener
 
Sv: spinoff på fetma/överviktstråden

Det tror jag med. Kärnan i sammanhanget är ju vad man stoppar i sig i förhållande till vad man förbrukar i form av energi och vilken typ av energi det är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp